2,724
50
0
EU-kontrollen som feilet - for verkstedet
5,111
Sørnorge
0
Jeg hadde bilen på EU-kontroll og fikk tilbake en kostbar liste med mangler:
- Feil farge på sideblinklys
- Defekt lykteglass, høyre side bak
- Slark i ytre endeledd, høyre side
- Sprukne drivakselmansjetter, begge sider foran
- Slitte svinglagre, begge sider foran
- Slark i bærekuler, begge sider foran
- Slark i lenkestag, venstre side foran
- Lekkasje i dempere, begge sider bak
Med den lista servert, ba jeg om et tilbud på nødvendig reparasjoner for å komme igjennom kontrollen.
Så drar jeg til en bensinstasjon, tar vindusrutekosten og drar over baklyktene, og reiser videre til biltilsynet. Der spør jeg om de har noen som kan ta en titt på om lysa på bilen er godkjente. En kar blir med ut, og synes alt ser riktig ut. Så forteller jeg ham om resultatet av eu-kontrollen. Han kan til nød være med på at blinklyspærene (orange pærer i hvite lykteglass) har blitt noe svekket i fargen, dog godt innenfor godkjent, men det er en mulighet for at de bør byttes innen neste kontroll om to år.
Om baklyktene kan hvem som helst se at de er forskjellige. De originale på høyre side er sotet (bilen har originalt sota bakvinduer), mens de på venstre side har blitt byttet en gang, og forige eier var ikke klar over at biler med originalsota vinduer ble levert med sota lykteglass, mens biler uten sota vinduer ikke hadde sota lykteglass. Det er altså de originale glassene på høyre side kontrollen mente at var defekte, "fordi det er fullt av møkk på innsiden". Mannen på biltilsynet så på lysa og sa "Bare de lyser likt, spiller det ingen rolle hvordan glasset i seg selv ser ut. Jeg er ikke i stand til å se forskjell på lysene."
Kontroll under bilen synes jeg det var litt mye å be om 2 minutter etter stengetid, så jeg lot være å ta opp det.
Etter en stund kom et tilbud fra verkstedet på kr 18.250, og da har de glemt å ta med at lykteglasset bak er defekt. Med det tilbudet for hånden tok jeg kontakt med et par andre verksteder, og de andre verkstedene estimerer flere arbeidstimer for jobben, og blir derfor dyrere.
I dag tok jeg med bilen til en kammerat som har bukk i garasjen for å se hvordan den ser ut under. Han jobber som bilmekaniker i kommunen og skrur dermed mye både i jobb og hobby. Han blir da med for å se. Vi starter på toppen av lista
- Slark i ytre endeledd, høyre side
Vi står med brekkjern og benner, og finner absolutt ingen slark.
- Sprukne drivakselmansjetter, begge sider foran
Det er ikke så mye som et hull i noen av dem. Gummien er bevegelig og fin. Stitter tett i alle koblinger.
- Slitte svinglagre, begge sider foran
Vi er på med brekkjern igjen. Leddene sitter som om de var nye. Ingen slark utover det det må være for at hjula skal kunne svinges.
- Slark i bærekuler, begge sider foran
Igjen, samme leksa. Finner ingenting.
- Slark i lenkestag, venstre side foran
Igjen, samme leksa. Finner ingenting.
- Lekkasje i dempere, begge sider bak
Høyre demper er helt fin. Venstre demper har spor av å ha svettet litt, men ikke nevneverdig. Funksjonsmessig er begge helt fine.
Dette er et anerkjent lokalt verksted i en av landets største kjeder, samt at de forhandler to bilmerker og driver bruktbilsalg.
Mye tyder på at dette er et verksted som har prøvd å lure på seg en jobb til 18250 for å bytte to lyspærer. Hva gjør man med slike verksteder? Det kan umulig være bare meg de har forsøkt å lure.
At et verksted kan gjøre enkelte feil, er fullt akseptabelt. Men at de skal bomme så til de grader kan ikke være en tilfeldig feil!
Både jeg og fadern har brukt dette verkstedet endel, og begge har tidligere hatt misstanke om at de lager seg selv mer jobb enn de burde, men vi har aldri kunnet bevise det. Grunnen til at vi har brukt dem er at de har vist seg å ha god tilgang på deler, samt at den forrige verkstedsjefen har samme veteranbil som fadern og dermed kjenner triksene med denne.
- Feil farge på sideblinklys
- Defekt lykteglass, høyre side bak
- Slark i ytre endeledd, høyre side
- Sprukne drivakselmansjetter, begge sider foran
- Slitte svinglagre, begge sider foran
- Slark i bærekuler, begge sider foran
- Slark i lenkestag, venstre side foran
- Lekkasje i dempere, begge sider bak
Med den lista servert, ba jeg om et tilbud på nødvendig reparasjoner for å komme igjennom kontrollen.
Så drar jeg til en bensinstasjon, tar vindusrutekosten og drar over baklyktene, og reiser videre til biltilsynet. Der spør jeg om de har noen som kan ta en titt på om lysa på bilen er godkjente. En kar blir med ut, og synes alt ser riktig ut. Så forteller jeg ham om resultatet av eu-kontrollen. Han kan til nød være med på at blinklyspærene (orange pærer i hvite lykteglass) har blitt noe svekket i fargen, dog godt innenfor godkjent, men det er en mulighet for at de bør byttes innen neste kontroll om to år.
Om baklyktene kan hvem som helst se at de er forskjellige. De originale på høyre side er sotet (bilen har originalt sota bakvinduer), mens de på venstre side har blitt byttet en gang, og forige eier var ikke klar over at biler med originalsota vinduer ble levert med sota lykteglass, mens biler uten sota vinduer ikke hadde sota lykteglass. Det er altså de originale glassene på høyre side kontrollen mente at var defekte, "fordi det er fullt av møkk på innsiden". Mannen på biltilsynet så på lysa og sa "Bare de lyser likt, spiller det ingen rolle hvordan glasset i seg selv ser ut. Jeg er ikke i stand til å se forskjell på lysene."
Kontroll under bilen synes jeg det var litt mye å be om 2 minutter etter stengetid, så jeg lot være å ta opp det.
Etter en stund kom et tilbud fra verkstedet på kr 18.250, og da har de glemt å ta med at lykteglasset bak er defekt. Med det tilbudet for hånden tok jeg kontakt med et par andre verksteder, og de andre verkstedene estimerer flere arbeidstimer for jobben, og blir derfor dyrere.
I dag tok jeg med bilen til en kammerat som har bukk i garasjen for å se hvordan den ser ut under. Han jobber som bilmekaniker i kommunen og skrur dermed mye både i jobb og hobby. Han blir da med for å se. Vi starter på toppen av lista
- Slark i ytre endeledd, høyre side
Vi står med brekkjern og benner, og finner absolutt ingen slark.
- Sprukne drivakselmansjetter, begge sider foran
Det er ikke så mye som et hull i noen av dem. Gummien er bevegelig og fin. Stitter tett i alle koblinger.
- Slitte svinglagre, begge sider foran
Vi er på med brekkjern igjen. Leddene sitter som om de var nye. Ingen slark utover det det må være for at hjula skal kunne svinges.
- Slark i bærekuler, begge sider foran
Igjen, samme leksa. Finner ingenting.
- Slark i lenkestag, venstre side foran
Igjen, samme leksa. Finner ingenting.
- Lekkasje i dempere, begge sider bak
Høyre demper er helt fin. Venstre demper har spor av å ha svettet litt, men ikke nevneverdig. Funksjonsmessig er begge helt fine.
Dette er et anerkjent lokalt verksted i en av landets største kjeder, samt at de forhandler to bilmerker og driver bruktbilsalg.
Mye tyder på at dette er et verksted som har prøvd å lure på seg en jobb til 18250 for å bytte to lyspærer. Hva gjør man med slike verksteder? Det kan umulig være bare meg de har forsøkt å lure.
At et verksted kan gjøre enkelte feil, er fullt akseptabelt. Men at de skal bomme så til de grader kan ikke være en tilfeldig feil!
Både jeg og fadern har brukt dette verkstedet endel, og begge har tidligere hatt misstanke om at de lager seg selv mer jobb enn de burde, men vi har aldri kunnet bevise det. Grunnen til at vi har brukt dem er at de har vist seg å ha god tilgang på deler, samt at den forrige verkstedsjefen har samme veteranbil som fadern og dermed kjenner triksene med denne.
BRUK NAF, de har ingen interesse av å påtvinge dyre verkstedutgifter.
De er de største svindlerne.
Jeg har blitt forsøkt lurt av Møller. Det de ikke visste var at jeg skulle fikse selv og fant ingen feil på delene. Jeg dro tilbake og forklarte dem at denne listen med feil kunne de stikke et mørkt sted. Listen ble slettet. Etter dette har jeg alltid fikset bilen selv, eller fått noen jeg kjenner til å ta det. Har det vært behov for spesialistgreier er de gode Boschverkstedene stedet. Aldri merkeforhandler!
Før vi begynte å bruke dette verkstedet hadde fadern eu-kontroll hos et merkeverksted. Bilen slapp ikke igjennom pga rust på bremseskive foran. Det ble til at de skulle bytte skivene. Jeg var og henta bilen noen dager etter - med nye skiver, klosser og ferdig eu-godkjent. Jeg kommer til første kryss og bremsepedalen går rett i bunn - ingen bremser!
Jeg tester litt og finner ut at bremseeffekten med pedalen i bunn tilsvarer å dra opp brekket to knepp. De hadde altså gjort bremsearbeid og godkjent resultatet uten å prøve!
Jeg er i tvil om jeg skal ta bilen til et annet verksted, eller ta den tilbake til dette verkstedet og be dem vise hva de mener er feil.
En annen løsning: Rens rundt alle punktene slik at det ser ut som om det er gjort arbeid og dra til et annet verksted for etterkontroll.
Hadde samme opplevelsen med en Micra til svigersøsteren min. EU kontroll (PKK) på Snap Drive med resutatet i en "mangel liste" så lang som et uvær og et medfølgende tilbud på 16.000,- for å fikse allt.
To turer innom Mekonomen ( 1 for å bestille deler og 1 for å hente dem ) kostet snaut 3400,-. 1 stk 6 timers økt en lørdag og så etterkontroll hos NAF. Og så var den godkjent.
Kronen på verket var verslaget de hadde for å få tilbake lys i instrumentpanelet på 7800,-. Ble enkelt løst med ny pære til 20-30,- og 3 minutter skruing!!! De mente at hele panelet var brent......
Har også hatt en liten kamp med Thrane Steen og Subaru noen år tilbake. Hadde en knirk i forstillingen, ene baklyset bak og ene underliggeren var døde.Da disse er klønete å bytte på denne bilen, ba jeg dem om å fikse disse i forbindelse med EU kontrollen jeg bestilte. Da de holdt på med bilen, så ringte de og sa at bremsene foran var 100% oppbrukt og måtte byttes. De kunne gjøre dette, men måtte ha 4800,- for det. Jeg var blakk akkurat da og takket nei fordi jeg da heller ville fikse dette selv. Det var ok for verkstedet, men det ville da bli mangel på EU kontrollen samt at de mente at bilen ikke burde brukes før dette var fikset!
Da jeg hentet og betalte for reperasjonene og EU kontrollen, tok de seg godt betalt for pæreskiftene og drøye 3000,- for å fikse knirken i forstillingen. Jeg er sistemann ut av sjapp før de stenger og setter meg i bilen og kjører 20 meter hvor det er en fartsdump og knirkelyden har de klart å forsterke! Snur og banker på glassdøra som er låst men ingen åpner. Tar så en liten sjekk og ser at de ikke har byttet noen av de døde pærene heller, men på EU kontroll seddelen er det ikke avmerket noe.... Kjører så rett opp på jobben for å begynne å bytte bremser. Delene hadde jeg bestilt og fått samme dagen til en pris på 1600,- for 2 skiver og 4 klosser. 1 time senere står jeg med 2 skiver og 4 klosser i hendene og stusser grådig over at disse skulle være utslitte. Skivene hadde en grad ytterst på kanskje 0,5mm og var 1,5mm tynnere enn de nye. Ergo ikke mye slitt. Bremseklossene målte jeg til at det var igjen 2/3 av belegget og heller ikke veldig slitne.
Dagen etter ringer jeg verkstedet og lurer på hva de har drevet med? De påstår at knirken var borte når de kjørte den ut av verkstedet, de påstår fortsatt at bremsene er utslitte, men beklager pærene. Jeg fikk bare komme innom igjen og sette igjen bilen så skulle de kostnadsfritt bytte disse to pærene. "Kostnadsfritt" spurte jeg. Har da allerede betalt for dette og jeg må ordne alternativ transport fra og tilbake osv. Jeg mente de måtte skaffe en lånebil, men det ville de ikke.
Slik behandling er jeg ikke glad i, så jeg skrev en epost til ledelsen i Thrane Steen og beskyldte dem for ren svindel og litt til. Dagen etter ringer verksmesteren meg og ber om jeg ikke kan komme innom med bilen slik at han får sett på denne og gå igjennom denne episoden. Han trenger bilen ihvertfall en dag, så jeg skal få låne en bil imens. Ved gjennomgang med verksmesteren, legger han seg helt flat på alle punkter og dagen etter ringer han meg og opplyser om at nå er allt fikset. Knirken kom fra stabilisator stagene fremme så det byttet han uten kostnad selv om hele jobben med deler kom på nærmere 10.000,-, pærer skiftet og bilen var god som ny. Fikk også med et gavekort på neste service til bilen og en stor beklagelse!
Så har dette skjedd på et kjede verksted, send en klage til ledelsen med kopi til verkstedet!
Kjøpte en VAG som var reparert hos dem. Det manglet to små plastgreier de hadde glemt å montere. De nektet å gi meg delene kostnadsfritt. Jeg måtte betale svimlende 9 kr. Jeg sa at dette var for jævlig og fikk hele tyve prosent avslag. Orket ikke krangle mer da typen bak disken var en idiot og jeg hadde dårlig tid.
Jeg har så mange historier om denne VAG sjappa, men ingen som er bra.
når det gjelder verksted så gjør jeg det meste selv, men når det blir noe avansert (motor,gir bla. samt servicer, kun pga jeg vil ha det i heftet.. ) , så bruker jeg gs bildeler. de er virkelig flinke på bmw! all creds fra meg der altså. uber bra service, hyggelige og service innstilte, og ikke minst veldig bra telefonhjelp å få når man lurer på noe
var forresten og tok service der for ei stund siden. endte opp med å betale mindre enn avtalt på forhånd. det er ikke ofte verksteder er så ærlige!
Biltilsynet er også de som utstetter godkjenningene som alle bilverkstedene er avhengige av og det er også biltilsynet som kan frata de useriøse verkstedene denne godkjenningen ;)
Det finnes mange useriøse aktører innen bilbransjen, har selv jobbet med bil i store deler av mitt liv og har sett mye rart, mange bilmekanikkere og bilselgere er direkte kjeltringer som kun er ute etter rask profitt og de bryr seg lite eller ingenting om å unngå loven og moralen.
Både NAF og biltilsynet er veldig interesserte i å få stoppet disse useriøse verkstedene, så oppfordrer deg å ta kontakt med dem, dette verkstedet vil jo selvsagt fortsette å lure andre om ikke noen stopper dem, så du har jo nesten fått et lite ansvar der da ;D
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre