Har 2 verksted her i strøket, han ene er bra. Kontrollerer og finner feil og fikser det hvis jeg ber han om det (og betaler kostelig, men jaja). Det andre verkstedet er et gjennomført kjeltringverksted. Tusen historier om den gjengen, fakturert for tectylering som ikke er gjort, byttet nye bremser osv...
Prøvde de en gang da de skulle være så flinke med Forder. Og jeg måtte ha fikset forgasser på en gammel Taunus jeg hadde. Så de skulle fikse og feilsøke, og ringe hvis det kom på mer enn 3000. Hørte ingenting på noen uker, dro på havet og kom hjem og da var bilen ferdig. Og regning på 6500. Hva, skulle ikke dere ringe hvis det kom på over 3000?? Ja, mjo..... Så trykket han litt på datamaskinen og så kom det ny regning på 4000.. Hadde de faktisk jobbet for 6500 tror jeg det hadde vært litt mer krangel igrunn. Så jeg betalte de 4000 og setter ikke min fot der igjen. Og prater stygt om de både blant kjente og på internettforum :)
3000 hadde de fått, men har forståelse for at folk ikke orker å krangle.
Noen steder lar de deg være med på PKK mens de tar den. Tror NAF kjører dette? Da forklarer mekaniker hva han ser etter og hva han eventuelt finner, samtidig som han viser deg det.
Finner ikke info på dette, men vet jeg så noe om det for et par år siden. Kanskje et greit spørsmål å spørre, om verkstedet lar deg overvære PKK?
Vet om noen bilentuaster som ikke stoler på verkstedet til engang la de ta PKK uten at de overvåker selv. Så det går an.
Pleier alltid å være med. Jeg har funnet feil verkstedet ikke har funnet.
Brukte et verksted en gang som sa at hullet i baklykten kunne fikses med tape. Da blir det bare en enerfeil sa han. Er det hull på glasset blir lyset for hvitt og da er det toerfeil.
Jeg fikk en masse styr med et lokalt verksted for noen år siden. De mente det var lekkasje i støtdempere, men på min bil er det ikke tradisjonelle støtdempere, det er trykksylindre for nivåregulering, og det spiller ingen rolle at det svetter der, for det er ennå 3 liter å ta av. En sylinder var originalt (470.000 km) og hadde passert alle tidligere PKK, mens den andre var byttet pga. lekkasje, og gått ca. 220.000 km. Begge ble anmerket. Det ble også anmerket at jeg hadde senkesett, fordi bilen var lavere enn en tilsvarende de hadde stående på plassen. Den de hadde stående kunne man omtrent på oppreist under og den hadde dobbelt så mye luft i hjulbuene foran som bak, men neida, den var visst 100% original. De sylindrene koster fort 3-4000 pr. stk. Det ble til at jeg byttet dem, siden jeg uansett hadde dem liggende pga. en liten klunk i en av dem, stilte opp nivåreguleringen litt, og byttet til noen stivere fjærer foran. DA så jeg at de hadde helt oversett den knekte fjæra på venstre side fremme.
Jeg skrev en lang klage, men kom aldri så langt at jeg fikk sendt den, dessverre.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Til dere som synes merkeverkstedene lurer dere;Var nettop på PKK hos Toyota med min 2000 mod Toyota Hi-Class og fikk beskjed om å få strammet et hjullager,that`s it...........
Signatur
"A mans home is his castle,but his garage is his sanctuary"
Huff, møkkaverksted. Skikkelig dårlig kundeservice at de ikke strammet det lagret for deg
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Begynte å lure om toyota var blitt vanskelige i det siste.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Dette er vel igjen et tilfelle av bukken og havresekken. Bilverkstedet skal vurdere hva som er feil på bilen samtidig som de lever av å reparere samme bil.
Tror kanskje elektrikkere har samme problemet når de skal utføre en el-sjekk ?
Svigermorsjan mistet hjulopphenget i en rundkjøring på vei hjem fra en EU kontroll hos NAF. Det ble ikke oppdaget noen slark i bærekulene under denne kontrollen. Jeg tror ikke nødvendigvis bilmekanikerene hos NAF ble noe bedre mekanikere etter de sluttet å skru bil (?)
TS: Hvis du skal sjekke endeledd/bærekuler.. Bruk en stoor vanpumpetang, så klemmer du over og under leddet, er det et lite knepp der, bør endeleddet byttes. Er en del bærekuler/endeledd som har en plastikk foring rundt kulebolten, så det går ikke så langt tid fra det er litt slark og til det blir mere kritisk (som at kulebolten slipper). Sjekke med spett, dekkspak eller brekkjern avslører ikke alltid slark i ledd (med mindre man får avlastet fjærer osv..).
Du kan jo alltids klage på punktene fra kontrollen hvis du mener de er urimelige. Eventuelt ta en kontroll/etterkontroll på et annet verksted.
Man kan ikke tjene så mye på en el kontroll. Man kan si hva som mangler for å få anlegget godkjent slik at man får rabatten fra forsikringsselskapet. Hvis kunden mener at det ikke er verdt kostnaden, så kan de si nei. Men dersom det er avvik som gjør at rabatten frafaller, så er det noe galt, ofte veldig galt. Det man prøver å tjene på er mersalg i form av div oppgraderinger som er nødvendige, skrusikringer osv.
Svigermorsjan mistet hjulopphenget i en rundkjøring på vei hjem fra en EU kontroll hos NAF. Det ble ikke oppdaget noen slark i bærekulene under denne kontrollen. Jeg tror ikke nødvendigvis bilmekanikerene hos NAF ble noe bedre mekanikere etter de sluttet å skru bil (?)
Skrekk eksempler finner man vel uannsett alle steder. Jevnt over så tror jeg nok NAF og biltilsynet sine EU verksted er tryggest mtp. svinel eller pynting på feil listen i håp om og dra ekstra kroner.
Ellers så er det vel minimalt med skruing som skjer på en EU sjekk. Folk burde forøvrig ta mer ansvar selv, er ikke noe livsrett og kjøre bil....
3000 hadde de fått, men har forståelse for at folk ikke orker å krangle.
Pleier alltid å være med. Jeg har funnet feil verkstedet ikke har funnet.
Brukte et verksted en gang som sa at hullet i baklykten kunne fikses med tape. Da blir det bare en enerfeil sa han. Er det hull på glasset blir lyset for hvitt og da er det toerfeil.
Jeg fikk en masse styr med et lokalt verksted for noen år siden. De mente det var lekkasje i støtdempere, men på min bil er det ikke tradisjonelle støtdempere, det er trykksylindre for nivåregulering, og det spiller ingen rolle at det svetter der, for det er ennå 3 liter å ta av. En sylinder var originalt (470.000 km) og hadde passert alle tidligere PKK, mens den andre var byttet pga. lekkasje, og gått ca. 220.000 km. Begge ble anmerket. Det ble også anmerket at jeg hadde senkesett, fordi bilen var lavere enn en tilsvarende de hadde stående på plassen. Den de hadde stående kunne man omtrent på oppreist under og den hadde dobbelt så mye luft i hjulbuene foran som bak, men neida, den var visst 100% original.
De sylindrene koster fort 3-4000 pr. stk. Det ble til at jeg byttet dem, siden jeg uansett hadde dem liggende pga. en liten klunk i en av dem, stilte opp nivåreguleringen litt, og byttet til noen stivere fjærer foran. DA så jeg at de hadde helt oversett den knekte fjæra på venstre side fremme.
Jeg skrev en lang klage, men kom aldri så langt at jeg fikk sendt den, dessverre.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Begynte å lure om toyota var blitt vanskelige i det siste.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Tror kanskje elektrikkere har samme problemet når de skal utføre en el-sjekk ?
Svigermorsjan mistet hjulopphenget i en rundkjøring på vei hjem fra en EU kontroll hos NAF. Det ble ikke oppdaget noen slark i bærekulene under denne kontrollen. Jeg tror ikke nødvendigvis bilmekanikerene hos NAF ble noe bedre mekanikere etter de sluttet å skru bil (?)
TS: Hvis du skal sjekke endeledd/bærekuler.. Bruk en stoor vanpumpetang, så klemmer du over og under leddet, er det et lite knepp der, bør endeleddet byttes. Er en del bærekuler/endeledd som har en plastikk foring rundt kulebolten, så det går ikke så langt tid fra det er litt slark og til det blir mere kritisk (som at kulebolten slipper). Sjekke med spett, dekkspak eller brekkjern avslører ikke alltid slark i ledd (med mindre man får avlastet fjærer osv..).
Du kan jo alltids klage på punktene fra kontrollen hvis du mener de er urimelige. Eventuelt ta en kontroll/etterkontroll på et annet verksted.
Skrekk eksempler finner man vel uannsett alle steder. Jevnt over så tror jeg nok NAF og biltilsynet sine EU verksted er tryggest mtp. svinel eller pynting på feil listen i håp om og dra ekstra kroner.
Ellers så er det vel minimalt med skruing som skjer på en EU sjekk. Folk burde forøvrig ta mer ansvar selv, er ikke noe livsrett og kjøre bil....