#31
 22,342     Akershus     0
Eu.kontrollen er nok en hvilepute for de fleste: Nå er bilen krute god i to år, ikke noe vedlikehold trengs på disse årene ;D

Selv den værste møkkabilen kan gå igjennom kontrollen bare den møter eu-kravene. Jeg hadde en bil som var meget dårlig, men igjennom gikk den. (Med hjelp av McGyvertape.)

   #32
 6,009     Finnmark     0
Når PKK ble innført så var det som å fortelle verkstedene at de vil tjene "grovt" med penger......
Ofte er EU kontroll på gamle biler ca 10000kroner.........

En venn med VW Golf(2003) fikk et lite sjokk: Han kjøpte bil i fjor(Alt ok,PKK kontroll først om 2 år).Han skulle bytte olje på ett verksted.....Bilen måtte inn på PKK i år, og bremseslangene var ødelagt...farlig å kjøre med bilen...VW har selvsagt spart penger og bruker slanger  med dårlig kvalitet(plastikktype).Standard feil sier verkstedet , de må byttes etter 3-4 på disse modellene...Min venn drar til VW og spør om disse manglene +PKK.....Svar: du må regne med slikt når du kjøper bruktbil De hadde ikke sagt to år til neste PKK, men at den var godkjent...

Jeg tror de fleste verkstedene er OK, men så har du unntakene som ikke har "magemål" i å finne "feil".......
Jeg tror det er lurt å sjekke bilen feks hos NAF før PKK........
Signatur
  (trådstarter)
   #33
 5,111     Sørnorge     0
Nå har bilen vært hos et annet verksted og blitt godkjent. Han som så på var helt enig i at den første kontrollen bare var tull. Men som han sa, det ene leddet i forstillinga kan man se at er brukt, etter å ha kjørt 364000km. For en bil som har gått så langt på 7 år, er det ikke usannsynlig at noe kommer til å trenge utskriftning om et par år.

Det som er enda mer spennende er at verkstedet som hadde den første kontrollen kom med tilbud på reparasjon. TIdligere når de har gjort arbeid på bilen har de slått opp i serviceboka til Nissan for å estimere antall timer de vil bruk. Det er grunn til å tro at de gjorde det samme nå - og i tilbudet har de jevnt over, med unntak av å bytting av blinklyspærer og dempere bak, skrevet halvparten så mange timer som serviceboka til Nissan forespeiler. Resultatet var at de fremsto som mye rimeligere i arbeidet enn andre verksteder.

Så sier en kammerat at NAF kan vise til flere tilfeller hvor verksteder har tatt seg betalt for både jobb og deler for utskifting av deler som de har "glemt" å utføre. Jeg har en stek misstanke om at verkstedet her planla å glemme å bytte ut mange av delene!

Hvordan kan man få gitt disse folka en real lærepenge? Mekanikeren som titta på bilen etter kontrollen mener at det ikke er noe poeng å gjøre noe med saken - hele bransjen er så skitten at det ikke engang hjelper noe om man skulle ha fått hele sjappa nedlagt.

Verkstedet det dreier seg om er Bil1 Follo / Mekonomen.
   #34
 10,486     Akershus     0
Det eneste som garantert ikke hjelper, er å ikke gjøre noe som helst.


Skriv en klage til statens vegvesen, og send kopi til verkstedet.
Signatur
   #35
 3,010     Akershus     0
Noe er allerede gjort. petterg har advart mot firmaet og google vil gi folk svar.

Opplevde noe lignende, men langt fra så omfattende da fruen fikk en bil av svigermor. En gammel Escort som trengte en del kjærlighet før den var i stand. Den skulle inn på kontroll og fruen kjøpte en billig kontroll via Groupon. Verkstedet fant mye feil. Til deres forsvar så sa mekanikeren at jeg burde vurdere å skrote bilen istedet fordi noe var galt med CO2-verdiene, det var oljelekkasje på motor  og de totale kostnadene ville bli mer enn bilen var verdt. For å gjøre en lang historie kort så skrudde jeg bil en uke og fant et nytt verksted som skiftet luftfilter og så var bilen godkjent og fit for fight. Oljelekkasjen mente den nye mekanikeren bare var skittent motorrom for bilen hadde ikke lagt fra seg noe på hans gulv.
   #36
 925     0
Hadde min egen på EU kontroll i vår og fikk beskjed om rust på ene bremseskiven bak og pris på 4-6000,- :O

Bestilte ny kontroll på et annet verksted og i forkant av avtalen tok jeg en runde på tørr landevei. Full gass, bråbrems, full gass, bråbrems.

EU-OK uten mangler...Kjørerust vs rusterust.

Samtidig har min far idag, via mittanbud fått priser fra 4000 til 8500 (opprinnelig tilbud fra verksted som utførte kontroll) på skifte av diverse rørdeler i/rundt bremsene.
Signatur
   #37
 21,481     Enebolig     0
Er så glad jeg har et verksted jeg kan stole på, prisene dere nevner eksisterer ikke i min verden  :)

Bremseskivene kan bare slipes (som du igrunn gjorde) hvis de ikke er spes slitt.



Har ikke verkstedene en "godkjenning" et sted? Man blir vel godkjent for å utføre EU kontroll? Kan Mekonomen være interessert i å vite dette når verkstedet driver med svindel?

   #38
 22,342     Akershus     0

Det som er enda mer spennende er at verkstedet som hadde den første kontrollen kom med tilbud på reparasjon. TIdligere når de har gjort arbeid på bilen har de slått opp i serviceboka til Nissan for å estimere antall timer de vil bruk. Det er grunn til å tro at de gjorde det samme nå - og i tilbudet har de jevnt over, med unntak av å bytting av blinklyspærer og dempere bak, skrevet halvparten så mange timer som serviceboka til Nissan forespeiler. Resultatet var at de fremsto som mye rimeligere i arbeidet enn andre verksteder.
Jeg ser ikke noe galt i halvere tiden. Har du noen gang sittet ved lunchbordet på et verksted hører du ofte skryt om hvor mye raskere enn boka de er.
  (trådstarter)
   #39
 5,111     Sørnorge     0


Det som er enda mer spennende er at verkstedet som hadde den første kontrollen kom med tilbud på reparasjon. TIdligere når de har gjort arbeid på bilen har de slått opp i serviceboka til Nissan for å estimere antall timer de vil bruk. Det er grunn til å tro at de gjorde det samme nå - og i tilbudet har de jevnt over, med unntak av å bytting av blinklyspærer og dempere bak, skrevet halvparten så mange timer som serviceboka til Nissan forespeiler. Resultatet var at de fremsto som mye rimeligere i arbeidet enn andre verksteder.
Jeg ser ikke noe galt i halvere tiden. Har du noen gang sittet ved lunchbordet på et verksted hører du ofte skryt om hvor mye raskere enn boka de er.


De har fulgt den tiden som er estimert av produsent ved alle tidligere arbeider. Virker rart at de plutselig skulle endre på dette nå
   #40
 3,010     Akershus     0

Er så glad jeg har et verksted jeg kan stole på, prisene dere nevner eksisterer ikke i min verden  :)

Bremseskivene kan bare slipes (som du igrunn gjorde) hvis de ikke er spes slitt.
Det er ikke helt sant. Jeg bruker NAF konsekvent (historien min over var fruen som fant "et godt tilbud") og de gav meg nesten kjøreforbud pga. rustne skiver bak. De var blitt ujevnt slitt pga. rust og var ingen vits i å forsøke å slipe opp igjen. (Skivene så ikke så ille ut, men man så sorte skygger etter grovrust som gav dårlig grep for klossene)

Ser ikke helt vitsen med å slipe skiver uansett hvis det er snakk om vanlige stålskiver på en "normal" bil. Standard skiver er liksom ikke den store investeringen og som regel ganske enkelt å skifte selv.