(trådstarter)
   #21
 5,111     Sørnorge     0
Jeg har en teori om at så lenge jeg væskenivået i beholderen synker ved gjentatt hard pumping på pedalen, så kommer jeg heller ikke til å se noen lekkasje noe sted. Jeg har prøvd pumping, med varm motor, og kald motor. Å holde pedalen lenge eller pumpe raskt. Stillestående, og i fart. Varme bremser og kalde bremser. Uansett hva jeg gjør ser ikke væskenivået ut til å synke. Likevel, antatt at problemet nå er det samme som før byttet av kalipper, opplever jeg altså at nivået etter noen måneders kjøring er veldig lavt.

  (trådstarter)
   #23
 5,111     Sørnorge     0
Clutchen funker i alle fall. Jeg sliter med å se noe der - har ikke engang klart å finne lufteskruen der. Ved de pumpetestene jeg har utført har jeg pumpet pedalene likt. (Når man først sitter der og har to bein, må man jo bruke begge.)
   #24
 3,277     I huset mitt     0
Clutch kan godt være synderen her ja. Slavesylinderen sitter ofte inne i clutchhuset, og skal lekke mye før man ser det renner ut.

Clutch har ofte et eget kammer/adskilt del av bremseveskebeholderen og det er jo enkelt å la nivået synke ned/tappe ut til skilleveggen og deretter se hvilken del som synker.
-Irriterende å se på varsellampa for bremseveæskenivå mens man tester, men må man så må man.Smile
  (trådstarter)
   #25
 5,111     Sørnorge     0
I dag skjedde det noe!
Etter 8km kjøring fikk jeg en litt myk bremsepedal. En titt på væskebeholderen viste nivå nesten nede på der varsellampene tennes. Sist jeg sjekket var to dager og 30km siden og nivået var da ved maksmerket, hvor det hadde vært siden 25. januar.

Dette var før det begynte å sludde og vegen var fortsatt tørr. Tilfeldigvis hadde jeg en pappeske i bagasjen som kunne flås. En bit papp ble lagt ved hvert hjul. Dermed ble det avslørt lekkasje i fremkant av venstre bakhjul. Det lakk faktisk så mye at jeg er overrasket over at jeg ikke har funnet det før.

Det var en litt uegnet anledning til å ta av hjulet for å se nøyaktig hvor det kom fra, men i.o.m at kalipperen sitter på baksiden av akslingen er det mest sannsynlig at lekkasjen på framsiden kommer fra rør/slange. Det er også en mulighet for at den er avhengig av hvor langt inn fjæringa er trykket (hvor mye last det er i bilen).
   #26
 3,233     Vestfold     0
Kan og være at lekkasjestedet har blitt større etter bruk, og dermed ble lett å finne. Bakbremsene får sjeldent mye trykk med mindre man bremser hardt, og ettersom lastventilen påvirker.

Da er det forhåpentligvis bare å reparere skaden, og slippe bekymre seg for lekkasjen i bremsesystemet.
  (trådstarter)
   #27
 5,111     Sørnorge     0
Jepp. Nå som området endelig er funnet er det forhåpentlig bare å vente på kombinasjonen dagslys og oppholdsvær for å få fikset det (og lasten som lå i bilen da det ble oppdaget skal bli liggende der til nøyaktig punkt er funnet). To år (og to eu-kontroller) har det tatt å lokalisere dette!

   #28
 5,632     OSLO     0
de som venter på noe "godt" venter ikke forgjeves... Grin

alltid irriterende med feil man ikke finner Sad flaks du fant den så  "enkelt"
  (trådstarter)
   #29
 5,111     Sørnorge     0
Lekkasjen er i en 90-graders bøy nær enden på røret som kommer fra motorrommet. Er det noen som har erfaring med å bytte slike rør? Er det noen triks for å løsne det gamle røret uten å skade noe annet? Hvordan kommer man til for å løsne røret i motorrommet?

Finnes det noen måte å reparere røret på?
HSt
   #30
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Rør byttes, når en først begynner så byttes ofte mer enn det ene røret.