1,166    17    0  

Fjerne topplokk - våte sylinderforinger

 3,210     Vestlandet     0
Skal skifte toppakning på en citroen zx. Ifølge Haynesboka forstår jeg det slik at man må være forsiktig når man bryter løs og fjerner toppen, så man ikke drar opp sylinderforingene for da kan det bli lekkasje ved bunnen av foringene. Det går ikke an å vri toppen løs, pga pinnebolter som låser.

Haynesboka forklarer noe kryptisk (som vanlig) en fremgangsmåte der man stikker to L-formede jern ned i de to bakerste (tverrstilt motor) ytterste bolt-hullene. Er litt usikker på hva de mener man skal gjøre videre. Er det meningen at man skal bruke disse L-jernene for å vippe opp bakerste del av toppen først og dermed bryte løs toppen? Noen som har erfaring med dette?

   #1
 4,110     Akershus (Follo)     0
Under ser du samme verktøy fra dem som lærte Citroen å bygge motorer med våte foringer.  ;)

De er for bruk etter at toppen og pakningen er tatt av. Du skal ikke dreie motoren før du har satt på disse låsene. De tres ned over boltene og "føttene" klemmer på kantene av foringene slik at ikke stemplene dytter de opp når du dreier på veivakselen. Så settes mutterene på igjen for å klemme ned disse låsene. Dra til veldig løst!

Det later til at Haynes viser til en utgave som har kun en "fot".

Fjerne topplokk - våte sylinderforinger - CylinderRetainer.jpg - Einar_S
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 3,210     Vestlandet     0
De skriver noe om sånn også, men det tenkte jeg kanskje å unngå helt. Hvis jeg ikke MÅ rotere dra rundt motoren for å rengjøre toppen av stemplene da... Den er bare gått 45000km.

Men det jeg lurte på er når jeg har tatt ut topploksboltene og skal fjerne toppen. Da har vel pakningen limt seg fast og må brytes løs. Har du erfaring med hvordan man skal gjøre det på en måte der man unngår å røre for mye på sylinderforingene? Hvis jeg forstår det riktig, kan man få problemer hvis man bare løfter toppen rett opp med en gang? Mulig det er veldig tungt også.

ps, hvem var det som lærte citroen å lage våte sylinderforinger? Trodde citroen var først ute med det meste jeg, på godt og vondt;)
Fjerne topplokk - våte sylinderforinger - topplokk.JPG - Tovas
   #3
 4,110     Akershus (Follo)     0
Nå ser jeg hva det er snakk om. 2 bøyde stenger som passer akkurat ned i bolthullene. Så bruker du dem til å bikke toppen fra side til side. Det du ikke må gjøre er å kile noe mellom toppen og blokka! Se etter om det er støpt inn "ører" på blokk og topp som sitter med litt avstand mellom og stikker utenfor uten noe anlegg på motstående del. De er til å "jekke" toppen etter.

Om du lar eksosmanifolden sitte på toppen og skrur den av ved downpipen så kan du ta tak i den og "jokke" toppen løs.

Jeg er vant til at pakningen blir liggende igjen og bare kan plukkes av. Vil tro det er tilfellet på en såpass ny motor.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 3,210     Vestlandet     0
Takk for gode råd! Jeg har begge manifoldene på, så det funka bra å ta tak i dem.

Har skrapt topp og blokk med plastsikling og litt citrus solvent (skirens) uten at det ser veldig bra ut enda. Brukte også komfyrskrape av stål, men fant fort ut at det er risikosport! Hva bør jeg bruke av kjemisk- og fysiske midler for å få det rent?

Og ikke minst, hvor rent trenger det å være? Flatene kjennes plane ut, men det er en del rustfarge fra kjølevann og sikkert pakningsrester enda.
Fjerne topplokk - våte sylinderforinger - IMG_1746.JPG - Tovas
Fjerne topplokk - våte sylinderforinger - IMG_1744.JPG - Tovas
   #5
 4,110     Akershus (Follo)     0
Jeg vet ikke om noe kjemi som tar det, men bruker et bredt stemjern slipt sylskarpt og dønn rett. Lav vinkel, nesten så knokene ligger nedpå. Men jeg vet ikke om jeg egentlig vil anbefale det uten trening. Det skal ikke ta aluminium i det hele tatt.

Men hvorfor er toppen av? Har du kjørt tom for kjølevann så må toppen planfreses.
Det kan se ut for at den ikke er plan. Jeg ville ialfall sjekket den på måleplate etter at den er gjort skikkelig ren.
Signatur
   #6
 1,505     0
Har brukt sånne ark med pusseull for rengjøring, går sakte men risikofritt! I alle fall på støpegods.
Signatur
   #7
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Pusseark/pusseull? som ikke er groveste typer fungerer helt fint. Men siden den står der med stempler blottet så bør du være pinlig renslig og unngå sliperester ned i sylindrene.

Ser på bildene at motoren står i bilen. Blir litt vanskelig å planfrese den der...

Hvis du har kjørt motoren tom for kjølevæske/kokt den, så er det selvfølgelig fare for at den har vridd seg såpass at den må overhales maskinelt.

Dvs, en stor og kostbar jobb.

Er to ting du ikke kødder med, det er olje og kjøling.

Er endel johnyer som har kokt motoren og blåst toppakningen. Byttet toppakningen i den tro at det skulle gjøre susen, men blir aldri bra.

   #8
 4,110     Akershus (Follo)     0
Planfresing av blokka blir nok omfattende ja. Og sjelden nødvendig. Men aluminiumstopper vrir seg ganske kjapt om det har vært kjørt med for lite kjølevæske. Både topp og blokk kan sjekkes med måleplate (surface plate).

Og jeg ville ikke brukt pusseull på aluminium. Aluminiumoksid er veldig mye hardere enn aluminium. Så pusseull vil ikke ta oksyderte overflater, men derimot bar aluminium der den finnes.
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 3,210     Vestlandet     0
Det blir sagt at det var svake toppakninger på disse motorene, jeg vet ikke. Har ikke vært overopphetet såvidt jeg vet, men det var olje i kjølevæska ihvetfall.
pwb
   #10
 2,256     Ski     0
For å finne ut om toppen er plan så tar du ei glassplate (gjerne ei hylle fra ett skap) og legger oppå. Spray litt crc ell. i små "dammer" i hvert hjørne, når plata legges oppå så skal det bli smurt godt utover. Snu glassplate og gjør det samme.