1,166
17
0
Fjerne topplokk - våte sylinderforinger
3,210
Vestlandet
0
Skal skifte toppakning på en citroen zx. Ifølge Haynesboka forstår jeg det slik at man må være forsiktig når man bryter løs og fjerner toppen, så man ikke drar opp sylinderforingene for da kan det bli lekkasje ved bunnen av foringene. Det går ikke an å vri toppen løs, pga pinnebolter som låser.
Haynesboka forklarer noe kryptisk (som vanlig) en fremgangsmåte der man stikker to L-formede jern ned i de to bakerste (tverrstilt motor) ytterste bolt-hullene. Er litt usikker på hva de mener man skal gjøre videre. Er det meningen at man skal bruke disse L-jernene for å vippe opp bakerste del av toppen først og dermed bryte løs toppen? Noen som har erfaring med dette?
Haynesboka forklarer noe kryptisk (som vanlig) en fremgangsmåte der man stikker to L-formede jern ned i de to bakerste (tverrstilt motor) ytterste bolt-hullene. Er litt usikker på hva de mener man skal gjøre videre. Er det meningen at man skal bruke disse L-jernene for å vippe opp bakerste del av toppen først og dermed bryte løs toppen? Noen som har erfaring med dette?
De er for bruk etter at toppen og pakningen er tatt av. Du skal ikke dreie motoren før du har satt på disse låsene. De tres ned over boltene og "føttene" klemmer på kantene av foringene slik at ikke stemplene dytter de opp når du dreier på veivakselen. Så settes mutterene på igjen for å klemme ned disse låsene. Dra til veldig løst!
Det later til at Haynes viser til en utgave som har kun en "fot".
Men det jeg lurte på er når jeg har tatt ut topploksboltene og skal fjerne toppen. Da har vel pakningen limt seg fast og må brytes løs. Har du erfaring med hvordan man skal gjøre det på en måte der man unngår å røre for mye på sylinderforingene? Hvis jeg forstår det riktig, kan man få problemer hvis man bare løfter toppen rett opp med en gang? Mulig det er veldig tungt også.
ps, hvem var det som lærte citroen å lage våte sylinderforinger? Trodde citroen var først ute med det meste jeg, på godt og vondt;)
Om du lar eksosmanifolden sitte på toppen og skrur den av ved downpipen så kan du ta tak i den og "jokke" toppen løs.
Jeg er vant til at pakningen blir liggende igjen og bare kan plukkes av. Vil tro det er tilfellet på en såpass ny motor.
Har skrapt topp og blokk med plastsikling og litt citrus solvent (skirens) uten at det ser veldig bra ut enda. Brukte også komfyrskrape av stål, men fant fort ut at det er risikosport! Hva bør jeg bruke av kjemisk- og fysiske midler for å få det rent?
Og ikke minst, hvor rent trenger det å være? Flatene kjennes plane ut, men det er en del rustfarge fra kjølevann og sikkert pakningsrester enda.
Men hvorfor er toppen av? Har du kjørt tom for kjølevann så må toppen planfreses.
Det kan se ut for at den ikke er plan. Jeg ville ialfall sjekket den på måleplate etter at den er gjort skikkelig ren.
Ser på bildene at motoren står i bilen. Blir litt vanskelig å planfrese den der...
Hvis du har kjørt motoren tom for kjølevæske/kokt den, så er det selvfølgelig fare for at den har vridd seg såpass at den må overhales maskinelt.
Dvs, en stor og kostbar jobb.
Er to ting du ikke kødder med, det er olje og kjøling.
Er endel johnyer som har kokt motoren og blåst toppakningen. Byttet toppakningen i den tro at det skulle gjøre susen, men blir aldri bra.
Og jeg ville ikke brukt pusseull på aluminium. Aluminiumoksid er veldig mye hardere enn aluminium. Så pusseull vil ikke ta oksyderte overflater, men derimot bar aluminium der den finnes.