#161
 2,018     Strømmen     0
Enig i at det burde vært en klagenemd med myndighet til å stoppe useriøse bedrifte i elektrobransjen. Hadde ikke vært feil!

Hvordan skal dette praktiseres?

For eksempel gjennom Forbrukerrådets Klagenemnd... http://www.forbrukerradet.no/klage/klage-til-klagenemnd
Signatur

   #162
 3,412     Akershus     4
Hvorfor skal elektrikerne stå i en offentlig gapestokk med påslag på 30-50% når den normale faktoren i klesbransjen er 2,5 - 3,5 ?

Innen klesbransjen ser man et plagg og en prislapp. Man er trygg på at det man ser på prislappen er det man skal betale. Beløpet på prislappen skal dekke butikkens innkjøpskostnader, personale, husleie og alt annet.

Innen elektrikerbransjen har man noen ganger en ren illusjon om en prislapp. Elektrikere har en timepris. Forbrukere tror at man kan sammenligne prisen på ulike elektrikere ved å sammenligne timeprisene deres. Man tror at kostnadene ved jobben ligger i timeprisen, og at man i tillegg skal betale noe som ligner den reelle prisen for materiell. Man blir lurt. Som vi har sett eksempler på i denne tråden tar mange elektrikere ofte mange hundre prosent påslag på materiellet. Hadde påslaget vært 30-50 % ville det vært forståelig, ut i fra kostnader til lagerhold, transport og slikt. Men et påslag på mange hundre prosent er mest en skjult ekstra prislapp hvor det aller meste av pengene går rett i lomma på elektrikerfirmaet.

På grunn av dette snusket er det vanskelig å sammenligne prisene på elektrikere. Det blir meningsløst å sammenligne timepriser; man må samtidig sammenligne prisene på alle de vanligste kabeltypene, de vanligste typene kontakter og brytere, kabelklemmer, og masse annet. Det blir svært, svært vanskelig å sammenligne priser, hvilket dreper konkurranse og sender prisnivået til himmels.

Noen reagerer ved å insistere på å handle inn materiellet selv. Det er en dustete ordning: Elektrikeren har kabelen i bilen sin uansett, og det er teit at en kunde skal dra til Biltema for å kjøpe samme kabel, med mulighet for feilkjøp og med ekstra kommunikasjonsbehov og tilhørende risiko for kommunikasjonsproblemer.

Andre reagerer på snusket ved å kreve at alt arbeid gjøres på fastpris. For småjobber er det en dustete ordning: Elektrikerfirmaene må bruke masse tid på å lage anbud; tid som kunne vært brukt på å gjøre reell jobb i stedet.

Andre reagerer ved å få jobben gjort av østeuropeere som ikke gjør ting på den snuskete norske elektrikermåten.

Det ville være som om man så en genser til 300 kr i en klessjappe, man bestemmer seg for den, og når handelen er oppgjort ser man at klessjappa har trukket 600 kroner fra kredittkortet, hvor de siste 300 kronene er betaling for kleshengeren og plastposen, og hvor kunden på forhånd ikke hadde anelse om at disse tingene til en reell kostnad på et par kroner skulle koste 300.
Signatur
   #163
 3,216     1
Bransjen bør rydde opp litt i eget reir også, når man føler at norske fagfolk lurer deg, så er terskelen lavere for å velge noe annet.


Kom gjerne med tips... så vi kan få vurdere...


Tipset er å ikke ta latterlige påslag på deler, drite i "service-bil" og andre påslag som det ofte ikke er informert om på timeprisen. Sett en timepris som folk kan forholde seg til, tjen penger på arbeidet, grunnen til at folk bruker deres tjenester, og oppgi timepriser inkludert alt. Verre er det ikke.
   #164
 3,233     Vestfold     0
Det er ikke så vanskelig å gjøre det seriøst. Vi kunder burde og være flinkere til å holde oss til de som operer seriøst også. Å gå til noen cowboyer i håp om å spare noen kroner sånn i utgangspunktet, er kanskje dumt?

En ting er sikkert, når en kunde finner ut eller føler seg lurt, så ser du ikke den igjen.
   #165
 1,806     Trondheim     0
Forbrukere tror at man kan sammenligne prisen på ulike elektrikere ved å sammenligne timeprisene deres.


Til daglig taper vi oppdrag fordi vi ønsker å kjøre åpen profil på timepris og påslag.
Vi får nesten kjeft i telefonen av potensielle kunder fordi vi skal ha eksempelvis 670,- eks mva + 30% påslag netto materiell.

Man tror at kostnadene ved jobben ligger i timeprisen, og at man i tillegg skal betale noe som ligner den reelle prisen for materiell.


Verden vil bedras.... igjen.. Kunden har en undersøkelseplikt...uansett....
At kunden velger å "tro" er en risiko man velger å ta når man kun sammenligner timepriser og ikke materiellpriser.

Det blir meningsløst å sammenligne timepriser; man må samtidig sammenligne prisene på alle de vanligste kabeltypene, de vanligste typene kontakter og brytere, kabelklemmer, og masse annet. Det blir svært, svært vanskelig å sammenligne priser, hvilket dreper konkurranse og sender prisnivået til himmels.


Jeg er helt enig og dette burde vært belyst av f.eks forbrukerrådet.
En annen tilnærming av offentlige myndigheter vil ikke være mulig.

   #166
 3,216     3
Verden vil bedras.... igjen.. Kunden har en undersøkelseplikt...uansett....
At kunden velger å "tro" er en risiko man velger å ta når man kun sammenligner timepriser og ikke materiellpriser.




Ja, horrible greier at kunden faktisk stoler på at fagfolkene ikke vil utnytte og lure de. Det er slike holdninger som gjør at bransjen har et dårlig rykte, holdingen at "er kunden dum nok til å la seg lure, så fortjener de det".
   #167
 21,481     Enebolig     0
Nei, det er ikke riktig å bedrive svindel av den grunn. Men jeg har tidligere nevnt det merkelige faktum at svært få spør om hva produktet koster. De går derimot ikke inn i en bilforretning og spør etter "en bil."

2rgeir er også inne på et annet faktum. I kundens øyne er el anlegg dyrt. Uansett. Det har ikke samme status som benkeplate og parkett. Man må skille mellom svindel, og gjengs pris.

   #168
 3,216     0
Nei, det er ikke riktig å bedrive svindel av den grunn. Men jeg har tidligere nevnt det merkelige faktum at svært få spør om hva produktet koster. De går derimot ikke inn i en bilforretning og spør etter "en bil."

2rgeir er også inne på et annet faktum. I kundens øyne er el anlegg dyrt. Uansett. Det har ikke samme status som benkeplate og parkett. Man må skille mellom svindel, og gjengs pris.


Folk sjekker timepriser, den reelle muligheten for å sjekke delpriser er lavere.
   #169
 21,481     Enebolig     1
Hvorfor er man så besatt av å sjekke delepriser? Siste måneden har jeg levert inn bil og tv dekoder. For meg er totalt irrelevant hva delene koster. For meg er det en selvfølge at jeg etterspør den totale kostnaden.

Jeg ser at enkelte på forumet ønsker høyere timepris, og lavere priser på materiell. Mer oversiktlig i forhold til Megaflis, nettbutikker osv...ja.. Men for den totale prisen er det irrelevant. Det er ikke urimelig med påslag når produktet inkluderer montering og garanti/reklamasjon. Denne tråden omhandler folk som bestiller et stykke arbeid uten å etterspørre pris, og at enkelte firmaer velger å utnytte slike kunder. Dette er man forøvrig beskyttet mot via lovverket.
   #170
 2,435     Hordaland     0
Generelt sett burde vel de fleste bli flinkere til å innhente priser fra flere entreprenører før et arbeid påbegynnes. Er det flere dagers arbeid, så er det ikke urimelig å be entreprenøren komme på en befaring for å avtale fastpris. Dersom det er et mindre arbeid, kan man be om priser pr telefon på både timer og deler av materiellet, for eksempel priser på komfyrvakt, dimmere, brytere, stikkontakter og lignende. Ved å sammenligne disse prisene med flere entreprenører kan man danne seg et greit bilde av hvilken entreprenør man bør velge.

Jeg har en oppfatning av at når Ola Normann skal ut å kjøpe ny TV for eksempel, så går man ikke inn på en tilfeldig butikk og kjøper det første man ser. De fleste har nok vært innom flere butikker og nettsider for å sammenligne priser og produkter. Det er nok kjent for de fleste at priser på identiske eller tilsvarende produkter kan sprike stort mellom ulike kjeder og utsalgssteder. Når Ola Nordmann skal benytte seg av entreprenører derimot, til både rør og elektrotjenester, så benytter man gjerne en lokal entreprenør fra nærområdet, eller en entreprenør man har benyttet tidligere. Ola Nordmann burde gjerne bli flinkere til å ta kontakt med flere entreprenører for å sjekke opp priser, på lik linje som man gjør ved andre innkjøp.
Signatur