Ditt firma er iallefall et som ville blitt valgt her hos meg. Her spiller rabatter ingen rolle, men sluttprisen, og ikke minst kvaliteten på det som er levert. Ikke alltid billigst er best.
Jeg foretrekker heller en ærlig timepris, enn å føle meg regelrett snytt på skyhøye materiellkostnader. Påslag er som sagt greit, så lenge det er innen rimelighetens grenser for å dekke omkostninger på innkjøp, osv.
Å legge på prosentet etter innpris er vel veien og gå for å være realistisk når man priser en jobb. Derimot påslag etter listepris blir veldig feil igjen mot kunden. Men nå synes jo jeg at man kan være litt rimeligere mot privatkunder og faktisk litt dyrere mot næringskunder. For mannen i gata er 1000kr mye, men for et firma med grei omsettning så er kanskje 10.000kr den ene eller andre veien ikke så betydelig.
Som regel er det motsatt. Jeg kjenner stort sett til alle installatører i Trondheim. Han som fikk denne giljotinen i FBI vet jeg godt hver er... Mange installatører sin holdning er at bedriftskunder er en profesjonell motpart og man må holde stien litt renere... Privatkunder minus finnmarkinger er en ikke profesjonell motpart og er lettere å tyne til bristepunktet. Som i alle bransjer utnytter man folk sin naivitet og truer med inkasso når ting butter imot.
Dessverre oppfordrer de offentlige instanser fastpriser og kontrakt på ethvert oppdrag som skal utføres. Dette blir en forskyvning av risiko over på kunde som kunde må betale for. En liten presisering i tilbudet kan forskyve hele avtaleforholdet.
Det fine med Norges lover er at hvis ikke annet er avtalt så skal gjengs pris i området benyttes. Den kreative bedriften i FBI tynet denne grensen og fikk smekk. Hadde alle privatkunder vært klar over dette hadde de bare bestilt det mest oppriktige firmaet og fått jobben utført.
Hvordan er det med reklamasjon i bransjen hvem er det som tar kostnaden? Hos meg for eksempel må elektrikkeren inn å fikse alle stikk kontaktene da betek boksene gir etter i skruene og stikk kontaktene begynner å poppe ut, dette er fort 1 dag jobb. Slik jeg forstår det så er det en reklamasjon imot leverandøren og de som må ta kostnaden. Så er spørsmålet hva skjer hvis det er feil i anlegget som utvikle seg til en brann osv, hvem sin forsikring går det på da, min forsikring eller elektrikkeren? Hvor mye avkortning på forsikringen vil du få hvis du har gjort mye "hobby elektrikker her"?
Så, jeg kan forstå hvorfor de har påslag og hvorfor deler i Norge er koster mer enn hva du finner de på f.eks eibmark, 5 års garanti osv, det som jeg er mer forundret over er hvor vanskelig det er å få en elektrikker eller rørlegger til å jobbe med åpenbok, vis oss hva du betaler og hva påslag du tar. Pr dags dato får jeg en følelse at man betaler sykt mye mer for deler hos elektrikkeren og hos rørleggeren enn hva man selv finner de samme delene på nettet.
Tenk på denne, jeg spurte rørleggeren om han kunne koble til oppvaskmaskinen min, fikk svar tilbake det sko han ha 950kr for (snakker om å skru på vann slangen og montere avløpet), dette argumenterte han var for å dekke sin ansvar forsikring hvis det skulle skje noe. Så igjen hvilken forsikring går dette på hvis noe skjer, rørleggeren eller min? Kan forsikrings selgskapet si at, sorry du for avkortet 50% på skaden fordi du koblet til oppvaskmaskinen selv?
Så mye som er uklart for meg her, jungle av paragrafer osv...
Jeg har egentlig mest sans for timepriis og edruelige materialpriser. Hvorfor skal leverandøren være den som svir om det oppstår skulte plunder? Men! det forutsetter st en føler seg ivaretat av en proff som kan sine ting og som gjør sitt beste for at jeg skal være fornøyd med både regning og arbeide.
Da en kollega skulle selvbygge og finne seg en grunnentreprenør i bygda: "Gå til NN! Han er ikke den billigste (på timepris), men tar han jobben så kommer han som avtalt og det blir skikkelig gjort, rimeligst mulig og ikke noe tull!" Oppdragene sto i kø.
Hvordan er det med reklamasjon i bransjen hvem er det som tar kostnaden? Hos meg for eksempel må elektrikkeren inn å fikse alle stikk kontaktene da betek boksene gir etter i skruene og stikk kontaktene begynner å poppe ut, dette er fort 1 dag jobb. Slik jeg forstår det så er det en reklamasjon imot leverandøren og de som må ta kostnaden. Så er spørsmålet hva skjer hvis det er feil i anlegget som utvikle seg til en brann osv, hvem sin forsikring går det på da, min forsikring eller elektrikkeren? Hvor mye avkortning på forsikringen vil du få hvis du har gjort mye "hobby elektrikker her"?
Så, jeg kan forstå hvorfor de har påslag og hvorfor deler i Norge er koster mer enn hva du finner de på f.eks eibmark, 5 års garanti osv, det som jeg er mer forundret over er hvor vanskelig det er å få en elektrikker eller rørlegger til å jobbe med åpenbok, vis oss hva du betaler og hva påslag du tar. Pr dags dato får jeg en følelse at man betaler sykt mye mer for deler hos elektrikkeren og hos rørleggeren enn hva man selv finner de samme delene på nettet.
Tenk på denne, jeg spurte rørleggeren om han kunne koble til oppvaskmaskinen min, fikk svar tilbake det sko han ha 950kr for (snakker om å skru på vann slangen og montere avløpet), dette argumenterte han var for å dekke sin ansvar forsikring hvis det skulle skje noe. Så igjen hvilken forsikring går dette på hvis noe skjer, rørleggeren eller min? Kan forsikrings selgskapet si at, sorry du for avkortet 50% på skaden fordi du koblet til oppvaskmaskinen selv?
Så mye som er uklart for meg her, jungle av paragrafer osv...
/Fredrik
Reklamasjonsretten for kunde er statisk iht forbrukerkjøpsloven.
Normalt er vår egenandel på tabbeforsikringen 50-80 tusen eks mva.
Vi bruker den normalt når ting går skikkelig galt...
Ellers er vår utfordring å få forhandlet frem samme betingelser mot våre leverandører som vi har mot våre kunder. privat og næring.
Merk. en del bilverksteder operer med timepriser på 1500-2000 eks mva pr time. jeg har ikke kjennskap til deres påslag på materiell.. En advokat koster det samme....
Vil først bare si at jeg ikke har sett fbi episoden men har lest gjennom alle poster og 'forstår' frustrasjonen. Det finnes mange cowboyer der ute i alle bransjer, og programmer som fbi liker å lage blest om det. Om det er steinleggere, flisleggere, snekkere osv er det alltid forskjell på firma til firma. listepris er en pris leverandør ofte setter, gjelder biler, vinduer, møbler, klær nær sagt alt som omsettes. vårt firma Tratec Teknikken opererer på samme vis som 2rgeir sitt. Dette for å gå med åpne kort. Vi tar mellom 20 og 30 % påslag på innpriser avhengig av størrelse på jobben. Det sier seg selv at en jobb hvor det ble byttet ut to stikkontakter krever høyere påslag en en jobb hvor det er ett helt hus, dette for å kunne rykke ut på en reklamasjon innenfor de neste 5 år uten å sitte igjen med tap på jobben. vi benytter utelukkende kvalitetsmateriell som Schneider, abb, osv. Elko som mange omtaler for det elektrikeren kommer med er uvitende. Elko er høyt priset og grunnen er at fru hansen vil ha en bryter som er lik den som står rundtom i huset, og dermed betaler for det. En bryter/stikk fra Schneider er forøvrig bortimot halv pris av elko. I prinsippet må timeprisene opp for gjøre det lønnsomt for en elektriker å utføre en jobb uten å levere materiell med påslag, noe kundene ikke ønsker.
Jeg fikk regning fra elektriker for diverse arbeid, hvorpå jeg ble fakturert 8 kroner stykket for disse klipsene han dunker i veggen for å feste ledninger. Med 50 stk blir det jo penger av det, men gadd ikke klage da jeg allerede hadde klaget på veggboksen til nesten 400 kroner, noe han forklarte med skrivefeil. Jeg ringte ikke han igjen selv om han har relativt lav timepris og vi har elektrikerjobb her for minst 150.000 kroner gjenstående.
Boksen gikk ned i pris til 35 kroner, det var en sånn enkel plastsak som stikkontakter og brytere festes i, og de klemmene sjekket jeg hos Elektroimportøren - de kostet 0,5 kroner stykket..... Jeg fikk en følelse av at materiell man ikke vet hva er slenges på med gaffel..
Når jeg klagde på at megleren tok 5000,- i eierskiftegebyr på borettslaga leiligheten jeg kjøpte fikk jeg til svar av boligbyggelaget at det var ulovlig å ta betslt mer en tre ganger enn det en tjeneste faktisk koster utførende.
Der fikk jeg igjen 3500,- da tjenesten var beregnet til å koste ca 500,-.
Takket og bukket jeg. Men vet ikke om det hun sa stemmer med lovverket.var bare glad for å få noe tilbake av en sleip megler.
Elektrikkerfirmaet jeg bruker godtar innkjøpt materiell av kunde så lenge det er kvalitet. De gangene de de har med materiell er påslaget meget rimelig. Og de operere med gjennomsiktige time priser og åpenhet. Fakturaen stemmer med timesntallet. Dette er grunnen til at de får alt hos meg. Jeg henter aldri inn priser fra andre. Trenger ikke.
Hmm...er prosjektleder for nytt høvleri som er i gang nå og der fikk vi inn priser på kabling (november 2014) av givere, noder og motorer samt hoved inntaksskap. Stort sett kabler og arbeid og noen føringsveier. Samme underlag til alle 5 tilbydere og prisen varierte med 100% fra lavest til høyeste......har samme erfaring fra 3 liknende prosjekter i løpet av få år. En kan lure på hva som driver de til slike forskjeller. Har også vært med på at en aktør senket prisen med over 30% uten å endre så mye som en kabel, på en ordre på 1,2 mill.
Vil først bare si at jeg ikke har sett fbi episoden men har lest gjennom alle poster og 'forstår' frustrasjonen. Det finnes mange cowboyer der ute i alle bransjer, og programmer som fbi liker å lage blest om det. Om det er steinleggere, flisleggere, snekkere osv er det alltid forskjell på firma til firma. listepris er en pris leverandør ofte setter, gjelder biler, vinduer, møbler, klær nær sagt alt som omsettes. vårt firma Tratec Teknikken opererer på samme vis som 2rgeir sitt. Dette for å gå med åpne kort. Vi tar mellom 20 og 30 % påslag på innpriser avhengig av størrelse på jobben. Det sier seg selv at en jobb hvor det ble byttet ut to stikkontakter krever høyere påslag en en jobb hvor det er ett helt hus, dette for å kunne rykke ut på en reklamasjon innenfor de neste 5 år uten å sitte igjen med tap på jobben. vi benytter utelukkende kvalitetsmateriell som Schneider, abb, osv. Elko som mange omtaler for det elektrikeren kommer med er uvitende. Elko er høyt priset og grunnen er at fru hansen vil ha en bryter som er lik den som står rundtom i huset, og dermed betaler for det. En bryter/stikk fra Schneider er forøvrig bortimot halv pris av elko. I prinsippet må timeprisene opp for gjøre det lønnsomt for en elektriker å utføre en jobb uten å levere materiell med påslag, noe kundene ikke ønsker.
Legg dere prisen sånn at de kan handtera reklamasjon utan å gå i tap på jobben?
Slik eg ser det:
De tar alt for høg pris per jobb dersom de fortsatt kan gå i pluss om de må tilbake å utbetra noko "gratis".
Eller så gjer de alt for dårleg arbeid, som gjer at de må forventa reklamasjon på alle jobbar.
Dersom andre felt skulle prisa likt, ville boligforsikring kosta det same som ny bolig + forteneste til firma. T. D. Ny bolig 5mill, forventa 50 år forsikringstid = 100 000kr i året + fortenesta selskapet skal ha. Ca. 10 000kr/mnd?
Jeg foretrekker heller en ærlig timepris, enn å føle meg regelrett snytt på skyhøye materiellkostnader. Påslag er som sagt greit, så lenge det er innen rimelighetens grenser for å dekke omkostninger på innkjøp, osv.
Som regel er det motsatt. Jeg kjenner stort sett til alle installatører i Trondheim. Han som fikk denne giljotinen i FBI vet jeg godt hver er...
Mange installatører sin holdning er at bedriftskunder er en profesjonell motpart og man må holde stien litt renere... Privatkunder minus finnmarkinger er en ikke profesjonell motpart og er lettere å tyne til bristepunktet. Som i alle bransjer utnytter man folk sin naivitet og truer med inkasso når ting butter imot.
Dessverre oppfordrer de offentlige instanser fastpriser og kontrakt på ethvert oppdrag som skal utføres. Dette blir en forskyvning av risiko over på kunde som kunde må betale for. En liten presisering i tilbudet kan forskyve hele avtaleforholdet.
Det fine med Norges lover er at hvis ikke annet er avtalt så skal gjengs pris i området benyttes.
Den kreative bedriften i FBI tynet denne grensen og fikk smekk.
Hadde alle privatkunder vært klar over dette hadde de bare bestilt det mest oppriktige firmaet og fått jobben utført.
Så, jeg kan forstå hvorfor de har påslag og hvorfor deler i Norge er koster mer enn hva du finner de på f.eks eibmark, 5 års garanti osv, det som jeg er mer forundret over er hvor vanskelig det er å få en elektrikker eller rørlegger til å jobbe med åpenbok, vis oss hva du betaler og hva påslag du tar. Pr dags dato får jeg en følelse at man betaler sykt mye mer for deler hos elektrikkeren og hos rørleggeren enn hva man selv finner de samme delene på nettet.
Tenk på denne, jeg spurte rørleggeren om han kunne koble til oppvaskmaskinen min, fikk svar tilbake det sko han ha 950kr for (snakker om å skru på vann slangen og montere avløpet), dette argumenterte han var for å dekke sin ansvar forsikring hvis det skulle skje noe. Så igjen hvilken forsikring går dette på hvis noe skjer, rørleggeren eller min? Kan forsikrings selgskapet si at, sorry du for avkortet 50% på skaden fordi du koblet til oppvaskmaskinen selv?
Så mye som er uklart for meg her, jungle av paragrafer osv...
/Fredrik
Da en kollega skulle selvbygge og finne seg en grunnentreprenør i bygda: "Gå til NN! Han er ikke den billigste (på timepris), men tar han jobben så kommer han som avtalt og det blir skikkelig gjort, rimeligst mulig og ikke noe tull!" Oppdragene sto i kø.
Reklamasjonsretten for kunde er statisk iht forbrukerkjøpsloven.
Normalt er vår egenandel på tabbeforsikringen 50-80 tusen eks mva.
Vi bruker den normalt når ting går skikkelig galt...
Ellers er vår utfordring å få forhandlet frem samme betingelser mot våre leverandører som vi har mot våre kunder. privat og næring.
Merk. en del bilverksteder operer med timepriser på 1500-2000 eks mva pr time. jeg har ikke kjennskap til deres påslag på materiell.. En advokat koster det samme....
Det finnes mange cowboyer der ute i alle bransjer, og programmer som fbi liker å lage blest om det. Om det er steinleggere, flisleggere, snekkere osv er det alltid forskjell på firma til firma.
listepris er en pris leverandør ofte setter, gjelder biler, vinduer, møbler, klær nær sagt alt som omsettes.
vårt firma Tratec Teknikken opererer på samme vis som 2rgeir sitt. Dette for å gå med åpne kort. Vi tar mellom 20 og 30 % påslag på innpriser avhengig av størrelse på jobben. Det sier seg selv at en jobb hvor det ble byttet ut to stikkontakter krever høyere påslag en en jobb hvor det er ett helt hus, dette for å kunne rykke ut på en reklamasjon innenfor de neste 5 år uten å sitte igjen med tap på jobben.
vi benytter utelukkende kvalitetsmateriell som Schneider, abb, osv. Elko som mange omtaler for det elektrikeren kommer med er uvitende. Elko er høyt priset og grunnen er at fru hansen vil ha en bryter som er lik den som står rundtom i huset, og dermed betaler for det. En bryter/stikk fra Schneider er forøvrig bortimot halv pris av elko. I prinsippet må timeprisene opp for gjøre det lønnsomt for en elektriker å utføre en jobb uten å levere materiell med påslag, noe kundene ikke ønsker.
www.passivpluss.no
Oppføringen og tiden etterpå i vårt passivhus
Boksen gikk ned i pris til 35 kroner, det var en sånn enkel plastsak som stikkontakter og brytere festes i, og de klemmene sjekket jeg hos Elektroimportøren - de kostet 0,5 kroner stykket..... Jeg fikk en følelse av at materiell man ikke vet hva er slenges på med gaffel..
Der fikk jeg igjen 3500,- da tjenesten var beregnet til å koste ca 500,-.
Takket og bukket jeg. Men vet ikke om det hun sa stemmer med lovverket.var bare glad for å få noe tilbake av en sleip megler.
Elektrikkerfirmaet jeg bruker godtar innkjøpt materiell av kunde så lenge det er kvalitet. De gangene de de har med materiell er påslaget meget rimelig. Og de operere med gjennomsiktige time priser og åpenhet. Fakturaen stemmer med timesntallet. Dette er grunnen til at de får alt hos meg. Jeg henter aldri inn priser fra andre. Trenger ikke.
Tror man kommer lengst med ærlighet og åpenhet.
Egne prosjektfilmer på YouTube
Legg dere prisen sånn at de kan handtera reklamasjon utan å gå i tap på jobben?
Slik eg ser det:
De tar alt for høg pris per jobb dersom de fortsatt kan gå i pluss om de må tilbake å utbetra noko "gratis".
Eller så gjer de alt for dårleg arbeid, som gjer at de må forventa reklamasjon på alle jobbar.
Dersom andre felt skulle prisa likt, ville boligforsikring kosta det same som ny bolig + forteneste til firma. T. D. Ny bolig 5mill, forventa 50 år forsikringstid = 100 000kr i året + fortenesta selskapet skal ha. Ca. 10 000kr/mnd?