#91
 4,190     0
Komlo - trenger ikke være dårlig arbeid for at det skal bli reklamasjon, husk at elektrikeren også er ansvarlig dersom materiellet feiler. Selv om man får ny termostat av grossist så koster det endel for elektrikeren å feilsøke samt fikse dette gratis.

   #92
 3,233     Vestfold     2
Normalt så legger man en margin, slik at den prosenten dekker reklamasjonene av den totale omsetning. Man kan ikke ta dobbel pris for i tilfelle den komponenten skulle feile.

Det blir som forsikring, alle betaler sin del.
   #93
 352     0
Komlo, det er nå mer slik de to siste poster beskriver. Man regner selvfølgelig ikke med at man må tilbake på hver jobb men over en 12 måneders periode er det alltid en komponent som svikter eller koblingsfeil som kan oppstå på enkelte jobber. Det sier seg selv. Slikt må man ta høyde for i marginene. Om man skal jobbe og levere materiell for kostpris blir det ren sysselsetning og ingen ønsker å investere i en slik bedrift, da har man en bedre investering ved å sette dem på en høyrentekonto.
Er som alle andre fag, avklar på forhånd prosjektet du ønsker utført mtp timepriser og forsøk å få en kostpris+20-30% på materiell.
dette da enkelte firmaer reklamerer med lave timepriser for så å ta det igjen på materiell pga kunden er mest opphengt i timepris. Det beste er å spørre om pris på enkelte komponenter ved kostpris +20-30% slik at man kan sammenligne ulike firmaer.
Signatur
   #94
 2,978     Vestlandet     0
Ja, det å legga inn ein viss margin i løpet av året virker meir korrekt. T.d. 5% forventa reklamasjon, så legger ein på litt over det.

Full forståing for at firma må tene pengar, men det må vera åpenhet om det. Esoteriske prisar, hemmelighetshold, vern av prisar i alle ledd og lovgiving som ikkje gir forbruka noko valg, er ikkje bra.

Eg er lærar, bestekameraten min er elektrikar. Me tener omtrent det same på eit år. Eg har 3år vidaregåande og 5 år høgskule/universitet, han har 2 år vidaregåande og 2 år lærling. Dersom eg skal ha han på jobb her ein halvtimes tid, er det ikkje utenkelig at det kostar meg 2 dagar på jobb. Det er ikkje prisen firmaet hans betaler for delane som gjer det. Det er heller ikkje løna hans som kostar mest (han har jo omtrent det same som meg).
Så kvar vert alle pengane av?

Han er ein dyktig kar, som eg har null problem å stola på. Han har og ein kompetanse eg ikkje har. Det er då naturlegat eg skal betala godt for dette. I tillegg kostar jo alle ledd litt (adm. pensjon, garanti osv). Så at eg må ut med langt meir enn eg sjølv tener, er heilt naturleg.

Men dersom eg skulle fått gjort elektrisk arbeid på kjøkkenet,ville det tatt meg mange år å betala. For meg er det litt vanskeleg å forstå det høge prisnivået til tider.

Kvifor kan det ikkje vera innpris på delar og feks 1000kr timen?
Signatur
   #95
 762     Asker     0
Det er ikkje prisen firmaet hans betaler for delane som gjer det. Det er heller ikkje løna hans som kostar mest (han har jo omtrent det same som meg).
Så kvar vert alle pengane av?

Servicebil, forsikringer, hms-kurs og fse-kurs som vi er årlig pålagt. Saksbehandler på kontor som tar i mot jobb og har overordnet ansvar og kjører faktureringer. Kort sagt alt det som holder firmaet i livet.

Men dersom eg skulle fått gjort elektrisk arbeid på kjøkkenet,ville det tatt meg mange år å betala. For meg er det litt vanskeleg å forstå det høge prisnivået til tider.

Det vil jeg ikke tro.
   #96
 4,190     1
Kvifor kan det ikkje vera innpris på delar og feks 1000kr timen?


Reklamasjon henger sammen med kost på deler i større grad enn antallet timer, mer rettferdig at påslaget kommer her i mine øyne.
   #97
 352     0
Jeg tenker at det i bunn og grunn er nettopp kompetansen til elektrikeren (hms, kursing, utdannelse, saksbehandling, forsikringer, sykepenger, fakturering, lagerhold, servicebil, bygningsmasse, strøm og leieutgifter) du betaler for i timepris, dvs endre fra dagens 700? -1000 kr. Materiellet må man ta høyde for at det kan bli feil på, ergo man må ha en buffer, 5-10% påslag. Alternativt kan du komme med materiellet selv og dermed miste reklamasjonsrett hos elektriker utfra materialfeil så sparer du disse 5-10 % og sitter med risikoen selv.

har du da elektriker på jobb en dag til 1000 kr timen koster det deg 7.500 kr. Si han har materiell for 5000+10%. Dvs 13.000 for bytte av sikringsskap.
eksempel 2:
700 kr timen ×7.5= 5250 kr for en dag pluss 5000 og 30% påslag
11.750 kr for en dag
hviken pris ønsker du Komlo?
Signatur

   #98
 836     Østfold     0
PassivPluss: Hadde du brukt 300% påslag i ditt andre eksempel, så hadde det vel vist det problemet som man misliker.

Gikk inn på proff.no og så på regnskapene til noen elektrikerfirmaer jeg kjenner til, og det var ingen hårreisende store overskudd å se. Helt sikkert noen som har det. Men tviler ikke på at det er endel store kostnader utover det man som kunde ser. Men det uforutsigbare, og cowboy-skrivingen enkelte gjør på matrialer synes jeg lite om (jeg også).

Man skal rett og slett sette seg godt inn i ting, og opptre som en erfaren innkjøper for å ha kontroll på innkjøp av elektriker-tjenester. Og det er vel ikke flertallet..
Signatur
   #99
 6,009     Finnmark     0
Ofte hører man fra ulike bransjer at de utelukkende bruker kvalitetsprodukter som det ikke er feil på.........da faller jo reklamasjonsbiten bort............eller? Smile

I dag er heldigvis materiell (rørdeler/elektrisk) ikke reseptbelagt slik at private kan kjøpe kvalitetsmerker fritt...........

andreasg: ingen firma ønsker store overskudd i regnskapet, dette justeres ned på ulike måter......
Signatur
   #100
 5,336     Tromsø     0
Nei altså, for håndtverk kan det like gjerne oppstå feil under arbeidet på stedet som gir grunnlag for reklamasjon, uavhengig av kvaliteten på materiell.
Signatur