#201
 2,435     Hordaland     0
En faktor man bør ta i betraktning i denne diskusjonen:
Stort sett samtlige utsalgssteder for elektronikk, som Elkjøp, Expert og lignende er store kjeder hvor innkjøp foretas sentralt. Innkjøpspriser, påslag og utsalgspriser settes primært av kjedens sentrale innkjøp-/markedsavdeling. Utsalgsstedene/butikkene kan i liten grad påvirke prisene.

Stadig flere bilverksteder blir også del av større kjeder, som Mekonomen, SnapDrive, MECA og lignende. Jeg vil anta at de fleste delepriser for slike kjeder reguleres på lik linje som hos Elkjøp og tilsvarende av et sentralt organ. Det samme vil jeg anta gjelder verksted hos merkeforhandlere, hvor delepriser antagelig reguleres sentralt i stor grad. Mye av hensikten her er at kjedene ønsker å presentere seg med like priser, uavhengig av hvilken butikk man besøker.

Elektrikerbransjen opererer ikke slik, og man kan gjerne spørre hvorfor ikke. Det finnes kjeder i elektrikerbransjen, hvor de fleste elektrikerbedrifter er tilknytt en kjede. Elektrikerbedrifter foretar innkjøp selv via grossister. Innkjøpsprisene fra grossist vil variere i stor grad, hvor det er avtalen mellom grossist og elektrikerbedrift som blir avgjørende for hvor stor rabatt man får hos grossisten. Grossistene er i hovedsak store kjeder, som forhandler med importører og produsenter - utført av en sentral administrasjon. Utsalgsprisene hos grossist kan sammenlignes med Elkjøp og lignende kjeder, prisene bestemmes av sentral innkjøps-/markedsavdeling, og prisene er lik uavhengig av hvilket av utsalgsstedene hos grossisten man benytter seg av.

Elektrikerbedriftene foretar etter dette individuelle påslag, hvor det er opp til bedriften å vurdere hvor stort påslag som er nødvendig. De fleste elektrikerbedrifter opererer pr. i dag med fortløpende innkjøp av materiell fra grossist til hvert prosjekt/oppdrag. Ordning med eget lager blir avviklet hos stadig flere. Av den grunn foretar de fleste elektrikerbedrifter et påslag som skal dekke kostnader ved transport og innkjøp, tidsbruk til eventuell reklamasjon, administrasjonskostnader, samt å dekke noe av tapet med overskuddsmateriell som ikke kan benyttes. For den vanlige forbruker høres dette urimelig ut, og det er her forbrukerne opplever stor uenighet og urettferdighet da det blir gjort store forskjeller i påslaget. Hver enkelt elektrikerbedrift har som hovedregel et fast påslag på materiell, beregnet ut fra erfaringer med bedriftens kostnader i forbindelse med materiellinnkjøp, reklamasjoner, svinn, tap og lignende. Elektrikerbransjen fremstår gjerne som noe "gammeldags" i så måte, hvor utsalgsprisene settes av hver enkelt bedrift. Jeg ser ikke noen umiddelbare problemer med å la kjeden som elektrikerbedriften er tilknytt regulere utsalgsprisene, under forutsetning av at det er kjeden som forhandler frem innkjøpsavtalen med grossister, med et forsvarlig påslag. Det er slik utviklingen har vært generelt i det norske markedet, både for matvarebutikker, frisørsalonger, detaljhandel, byggevarer og det meste. Om noen år vil jeg tro elektrikerbransjen er på vei inn mot det samme, hvor elektrikerbransjen blir preget av større kjeder, hvor kjedens priser er regulert sentralt.

Elektrikerbransjen stiller i så måte stor kontrast til utviklingen i samfunnet. Mange ønsker seg den lokale kjøttbutikken tilbake, hvor utsalgsprisene vil antagelig være det dobbelte sammenlignet med den vakuumpakkede prefabrikkerte versjonen man finner i frysedisken på Rema 1000. Det er store kjeder og sammenslåinger som har medført at vi pr. i dag kun har 3 eiere i matvarebransjen, som dekker hele Norges land. Konkurransen blir mindre, og de store eierne besitter i grunn all makt. Er dette en utvikling vi ønsker for alle bransjer og næring i Norge?
Signatur

   #202
 292     Oslo     0
En kollega startet snekkerverksted som bi-jobb og måtte ha nytt anlegg i nye lokalet han hadde kjøpt. Avtalte med en elektriker som jobber for en av de store anerkjente kjedene. (Franchise m. sentralt administrativ del)

Når regningen kom ble han både svimmel og mo i knærne. Så for seg at han måtte slå seg konkurs allerede før han hadde fått startet opp. Ringte til installatøren å fikk beskjed om å bare kaste fakturaen. Han skulle ordne så riktig ble sendt.

Litt etterpå ble han igjen mo i knærne når han fikk den nye fakturaen. For da var den redusert med over 80%. Ringte til installatøren igjen for å høre om det var rett. Og fikk til svar at joda, nå skulle den være rett. Første han hadde fått var at hovedkontoret hadde sett at jobben var utført hos en bedrift. Så de hadde tatt påslag som om det var til en bedrift. Men nå skulle det vært rettet opp...

Sier litt om råten i bransje som melker der de kan. Slike oppskrudde påslag fører jo bare til at bedriftene må ta inn igjen kostnadene på kundene og forbrukerne senere.


Selv får jeg kjøpt installasjonmaterialer i en av de store leverandørene til installasjonbransjen. Og rabatten jeg får på listepris er skremmende. Nesten alltid mer en 50% (Noen merker gir ikke rabatt, men det sier jo litt om at disse produsentene tjener grovt). Og opptil 80-90% på veldig mange av artiklene. Og ser installatører ofte tar godt påslag på listeprisene. Så ingen tvil om at påslaget i denne bransjen er LANGT over det jeg ser i andre bransjer.

Bare en normal ELKO jordet dobbelstikk ser en kan koste 2-300kr om en kjøper over disk. Ut i fra prisen jeg får disse til så koster de vel knapt nok 10kr når de kommer over grensen.
   #203
 909     OSLO     0
Hva er det egentlig vi krangler om? Jeg har opptil flere ganger påpekt at jeg personlig ikke bryr meg om hvor de nødvendige kronene tjenes inn.


Vi forsøker å påpeke hvorfor det er bedre at hele inntjeningen går på timespris, siden dette er langt mer sammenlignbart og oversiktlig. Nå må folk vente i spenning og se hva elektrikeren ender opp med å ta for de forskjellige delene. Og ikke si at folk da er dumme fordi de ikke avtaler alt på forhånd. Det er et kunnskapsgap her, som gjør at folk ikke har kompetanse til å mene så mye om materialer o.l. Det folk lett kan se er timene som brukes, så får man heller akseptere at timesprisen er høyere enn i gamle dager.

La oss heller diskutere hva dere mener timeprisen bør være, da ved null fortjeneste på materiell. Forøvrig en håpløs diskusjon om man ikke har førstehåndserfaring med drift i bransjen.

Det "dødfødte" argumentet er høyst reelt da man i et tenkt tilfelle med null avanse på materiell, ville endt på en langt høyere timepris for elektriker kontra bilmekaniker.
Dette fordi det koster mer å drive et elektrofirma kontra bilverksted.


Hvem har sagt at timesprisen skal være lik en bilmekanikers? Hvis det koster mer å drive et elektrofirma blir såklart prisen høyere.

Jeg bryr meg først og fremst om den totale kostnaden. Så nei, jeg spør ikke om, og vet ikke, hva mitt lokale bilverksted tar i timen. Jeg vet heller ikke om de evt har fortjeneste på delene.
Jeg har gått frem slik jeg mener alle fornuftige folk burde gjøre. Innhente erfaringer - spør om total kostnad - bli fast kunde av flinke og ærlige fagfolk.
Til og med ved EU-kontroll, som virkelig er bukken og havresekken.

Når noe er feil på bilen er det veldig sjeldent at du kan få en pris på forhånd, siden det aldri er helt opplagt hva som er galt. Derfor er det godt å kunne stole på at verkstedene ikke tar profitt for delene de må bytte ut. Man får også gjerne en telefon når de har funnet feilen, og så kan man avgjøre. Jeg har aldri noensinne blitt informert om priser av en elektriker underveis.

Forøvrig trodde jeg det var ryddig med en fast kvadratmeterpris på varmefolie, da dette er svært ryddig for kunden.


Den eneste måten det er "ryddig" på er at kundene ikke har nok kunnskap og at det derfor virker logisk med en kvadratpris. Å legge 100 kvadratmeter med varmefolie tar kun i de mest ekstreme tilfeller dobbelt så lang tid som å legge 50. Som regel vil det ta bittelitt ekstra tid, men i et ekstremt enkelt tilfelle tar det bare minutter ekstra. Jeg har tatt dette eksempelet i en annen tråd, men si at vi sammenligner to stuer. Den ene er 6 meter bred og 5 meter lang, mens den andre er 6 meter bred og 10 meter lang. Dvs at den ene stuen trenger 6 bredder av 1 meter bred varmefolie, der hver bredde er 5 meter lang. Den andre stuen trenger også 6 bredder, men hver bredde er 10 meter lang. For elektrikeren blir det akkurat like mange punkter å koble, så den eneste ekstrakostnaden på de ekstra 30 kvadratmeterne er utgiften for folie og 4-5 minutter ekstra på å legge reflektorplater og rulle ut folien lengre. Jeg har argumentert for at folie+materialer koster rundt 300 kroner kvadraten, men dette er nok i realiteten ganske mye lavere.

Dvs at elektrikeren som opererer på kvadratpris (typisk 1000+ pr kvadrat), tar minimum 30.000,- for de ekstra kvadratene, mens det i realiteten koster han 5-8000,- mer i materialer og tid. Ren svindel som kun aksepteres fordi kundene ikke har nok kunnskap.
   #204
 3,216     0
Hva er det egentlig vi krangler om? Jeg har opptil flere ganger påpekt at jeg personlig ikke bryr meg om hvor de nødvendige kronene tjenes inn. La oss heller diskutere hva dere mener timeprisen bør være, da ved null fortjeneste på materiell. Forøvrig en håpløs diskusjon om man ikke har førstehåndserfaring med drift i bransjen.

Det "dødfødte" argumentet er høyst reelt da man i et tenkt tilfelle med null avanse på materiell, ville endt på en langt høyere timepris for elektriker kontra bilmekaniker.
Dette fordi det koster mer å drive et elektrofirma kontra bilverksted.

Jeg bryr meg først og fremst om den totale kostnaden. Så nei, jeg spør ikke om, og vet ikke, hva mitt lokale bilverksted tar i timen. Jeg vet heller ikke om de evt har fortjeneste på delene.
Jeg har gått frem slik jeg mener alle fornuftige folk burde gjøre. Innhente erfaringer - spør om total kostnad - bli fast kunde av flinke og ærlige fagfolk.
Til og med ved EU-kontroll, som virkelig er bukken og havresekken.

Forøvrig trodde jeg det var ryddig med en fast kvadratmeterpris på varmefolie, da dette er svært ryddig for kunden.


Hvorfor skal vi diskutere hva timeprisen bør være? Det vil stabilisere seg på et nivå, jeg vil ha ærlige priser, ikke bestemme hva timeprisen skal være.

Ok, kanskje prisen hadde vært høyere enn hos en bilmekaniker per time, og?

   #205
 3,216     1
Av den grunn foretar de fleste elektrikerbedrifter et påslag som skal dekke kostnader ved transport og innkjøp, tidsbruk til eventuell reklamasjon, administrasjonskostnader, samt å dekke noe av tapet med overskuddsmateriell som ikke kan benyttes. For den vanlige forbruker høres dette urimelig ut,


Hovedgrunnen til å ha påslaget er å tjene penger, hverken mer eller mindre, om elektrikerbedriftene faktisk er så ravende inkompetente at de må ha flere hundre prosents påslag for å dekke tingene du nevner, så hadde det vært ekstrem urimelig. Men det er de ikke, det går til å tjene mer penger.
   #206
 6,009     Finnmark     0
Dette fordi det koster mer å drive et elektrofirma kontra bilverksted.
.


Kjøper ikke den!
Begge trenger kontor, det er likt......
Bilverksted må ha oppvarmet verksted med alt verktøy og måleinstrumenter...... Ofte oppvarmet lager også....

Elektriker klarer seg med kaldlager, kan jo hente materiell fra grossist

Signatur
   #207
 2,435     Hordaland     0
Dette fordi det koster mer å drive et elektrofirma kontra bilverksted.
.


Kjøper ikke den!
Begge trenger kontor, det er likt......
Bilverksted må ha oppvarmet verksted med alt verktøy og måleinstrumenter...... Ofte oppvarmet lager også....

Elektriker klarer seg med kaldlager, kan jo hente materiell fra grossist


Det koster mer å drive en elektrikerbedrift fordi yrket ligger i en høyere risikoklasse hvor forsikringer er mer kostbart, de ansatte skal ha årlige lovpålagte kurs og sertifiseringer, utstyr skal ha årlige kontroller og kalibreringer, hver enkelt ansatt blir tildelt firmatelefon og servicebil, samt at det er et yrke som ligger generelt høyere lønnsmessig.
Signatur

   #208
 499     Porsgrunn     0
Hvorfor koster det mer å drive elektrikerfirma enn bilverksted?? Ta eksempel et enkeltpersonforetak i hver av bransjene.. Hvorav den ene MÅ ha lokale med bukk for å skru på bil dag ut og dag inn, og næringslokaler er ikke billig! Den andre (elektrikern) klarer fint å drive firmaet sitt med hjemmekontor og en HiAce til 150.000 kr, som nedbetales kjapt! Hvordan i alle dager kan du påstå at drift av bilverksted er så ekstremt mye rimeligere enn å drive som elektriker? Du slipper å varme opp det dyre næringslokalet ditt, med den dyre bukken du må betale ned på i lang tid.........som antagelig koster mer enn servicebilen din!!

Det kommer stadig nye biler og teknologi.. Her antar jeg man kjapt trenger kurser og opplæring.. Man trenger mye utstyr for å reparere biler også.. Blant annet for å komme inn i bilens datasystem bør man nok jevnlig på kurs for å holde seg oppdatert, og programvaren er sikkert ikke gratis ..?
   #209
 2,435     Hordaland     0
Hvorfor koster det mer å drive elektrikerfirma enn bilverksted?? Ta eksempel et enkeltpersonforetak i hver av bransjene.. Hvorav den ene MÅ ha lokale med bukk for å skru på bil dag ut og dag inn, og næringslokaler er ikke billig! Den andre (elektrikern) klarer fint å drive firmaet sitt med hjemmekontor og en HiAce til 150.000 kr, som nedbetales kjapt! Hvordan i alle dager kan du påstå at drift av bilverksted er så ekstremt mye rimeligere enn å drive som elektriker? Du slipper å varme opp det dyre næringslokalet ditt, med den dyre bukken du må betale ned på i lang tid.........som antagelig koster mer enn servicebilen din!!

Det kommer stadig nye biler og teknologi.. Her antar jeg man kjapt trenger kurser og opplæring.. Man trenger mye utstyr for å reparere biler også.. Blant annet for å komme inn i bilens datasystem bør man nok jevnlig på kurs for å holde seg oppdatert, og programvaren er sikkert ikke gratis ..?

Jeg har ikke sagt at det er "ekstremt mye rimeligere" å drive et bilverksted. Dersom du leste gjennom innlegget mitt, prøvde jeg å trekke frem hva som er lovpålagt, hvor det i elektrikerbransjen er langt flere lovpålagte bestemmelser som fordyrer driftskostnadene.

Dersom man skal se på hva en bedrift behøver av utstyr kan vi trekke frem et raskt eksempel med det store utvalget av smarthussystemer og automasjonssytemer som finnes, og som blir stadig mer utbredt og benyttet, for ikke å glemme alarmanlegg, overvåkingsanlegg, adgangskontrollanlegg, telenett, datanett, og så videre... Det er store kostnader med opplæring, kurs, utstyr, lisenser og programvare for en elektrikerbedrift som skal kunne jobbe på kryss og tvers av alle de ulike systemer som finnes.
Signatur
jaf
   #210
 6,176     tromsø     0
Er ikke 1000,- kroner timen en grei pris? Så er det litt opp til kunden om deler mangler? Det setter jo litt press på kunden også? Det verste er jo gammelt som skal oppgraderes..Eller fast pris?