#211
 3,216     2
Dersom man skal se på hva en bedrift behøver av utstyr kan vi trekke frem et raskt eksempel med det store utvalget av smarthussystemer og automasjonssytemer som finnes, og som blir stadig mer utbredt og benyttet, for ikke å glemme alarmanlegg, overvåkingsanlegg, adgangskontrollanlegg, telenett, datanett, og så videre... Det er store kostnader med opplæring, kurs, utstyr, lisenser og programvare for en elektrikerbedrift som skal kunne jobbe på kryss og tvers av alle de ulike systemer som finnes.


Min erfaring er at de i beste fall er en ønskedrøm at en gjengse elektrikerbedrift har god greie på et utvalg av automasjonssystemer.

   #212
 21,481     Enebolig     0
Man har allerede eksempler på det eydybdal nevner. Feks er Betek leverandør direkte til Elproffen.


Jan E: Jeg kjente en gang en mann som ikke kunne faget sitt. Og det skulle da bare mangle. Ja, det finnes svindel i alle bransjer, samt at folk gjerne spisser historien litt.
Listepriser er som regel anbefalt pris ut til forbruker (fra el firma) Det har egentlig ingenting med hva firma betaler for en vare fra grossist, dvs ingen betaler listepris.


tonyG: Hvorfor skal du vite pris underveis når du kan få prisen på forhånd i 99% av tilfellene (fast eller overslag) Jeg vet heller ikke hva som er årsak når jeg feilsøker, og kan følgelig ikke på forhånd si hva det vil koste. Men jeg antar at dere ønsker en rimeligere timepris på slike oppdrag? Den justeringen gjør ikke bilverkstedet. Eksempelvis tar nærmeste merkeforhandler 1500 kr timen.


Angående varmefolie så vil dette selvsagt variere, og man har lagt dette til grunn for en snittpris. Personlig betaler jeg selv om jeg ikke spiser opp hele biffen. Jeg innser at jeg ikke kan vinne i ethvert tilfelle, og har som regel forståelse for årsaken til at det er slik. Selvsagt kan du finne en stue som er 10 meter bred og 20 meter lang. Men det er nok en gang unntaket, og ikke regelen.


finnmark4ever: Jeg vet at du ikke er enig, det anser jeg som en umulighet. Men det er et faktum, ikke en diskusjon. Eydybdal har allerede nevnt noen faktorer. 20 rullende biler med tilbehør burde være nok til å avslutte diskusjonen.


Joachim00: Hvorfor er dere så flinke til å finne det ultimate unntaket? Hva med det litt landlige bilverkstedet som selges komplett for godt under en million?
Jeg tror nok ikke det er så rimelig å drive byens største merkeverksted/forhandler. De har enormt lager og 150 ansatte. Men nok en gang...unntaket.


Jeg har ikke et konkret tall for hva timeprisen må være dersom man selger materiell uten avanse. Men kanskje noen kan regne ut hva de må ha for et konkret standard oppdrag.
   #213
 1,293     Nordpolen     0
Blir vel ikke dyrere med 20 biler(snarere tvert om)?Skal jo uansett fordeles på 20 eller flere montører.
En ting som jeg vet er vanskelig som service elektriker er å få fakturert fulle dager, dette vet jeg er betydelig enklere i bilbransjen.
   #214
 5,111     Sørnorge     0
Men hvorfor skal man trekke i den enden av strikken? Er det fornuftig at folk skrur på bilen selv? Ikke i mine øyne, da man hvert eneste år leser artikler om hjul som kommer hoppende ned gata. Og vanskelighetsgraden på den operasjonen kan vel trygt kalles begrenset.


Folk flest kjenner sin begrensning. De som ikke kan skru på bil, drar stort sett på verksted. På samme vis som at de som ikke kan det de trenger om elektrikkerfaget roper på elektriker. Problemet i dag resulterer i at de som kan LITT om elektrikerfaget har hørt mye om skrekkregninger fra elektrikere, og derfor gjør jobben selv med det de klarer å få tak i av deler (folk vet bare om Biltema og Clas som mulige innkjøpsteder). Skrekkregningene tvinger frem farlige situasjoner.

Det er jaggu ikke trygt å levere bilen på verksted heller. Fader'n leverte en bil til EU-kontroll hos merkeverksted. De ville ikke la den passere pga rust på bremseskivene. Dermed ble det til at de skulle bytte skiver og klosser foran. Da jeg henta bilen med nye bremser og i EU-godkjent stand, og kom til første kryss, gikk pedalen rett til bunns og ingen bremsevirkning hverken foran eller bak. Det viste seg (etter 3 ukers feilsøking) at de hadde montert klossene feil, og gitt EU-godkjenning uten å teste om bremsene virket.
   #215
 909     OSLO     0
Angående varmefolie så vil dette selvsagt variere, og man har lagt dette til grunn for en snittpris. Personlig betaler jeg selv om jeg ikke spiser opp hele biffen. Jeg innser at jeg ikke kan vinne i ethvert tilfelle, og har som regel forståelse for årsaken til at det er slik. Selvsagt kan du finne en stue som er 10 meter bred og 20 meter lang. Men det er nok en gang unntaket, og ikke regelen.
.


Enkel logikk sier at kvadratmeter nummer to maksimum kan være like mye arbeid som nr en, men mest sannsynlig er den en del enklere. Selv ved 1000 kr timen og 400 kroner i utstyr pr kvadratmeter vil det ikke være i nærheten av å koste de 1200 kroner kvadraten elektrikere tar for ferdig lagt varmefolie. En ung elektriker brukte 2-3 timer på å legge 80 kvm med forholdsvis komplisert løsning av stue og kjøkken hos min mor, og en liten time dagen etter gulvet var lagt for å montere opp termostat. Hvis vi tar høyde for en tregere elektriker og gir han totalt ti timer på å gjøre jobben, samt skrur prisene på materialer i været og sier 400 kroner kvadraten, så burde regningen havne på rundt 40.000,- Dette er altså noe typiske elektrikere tar rundt 100.000,- for. Hvordan i all verden kan det kalles noe annet enn svindel?

   #218
 21,481     Enebolig     0
Det er jaggu ikke trygt å levere bilen på verksted heller. Fader'n leverte en bil til EU-kontroll hos merkeverksted. De ville ikke la den passere pga rust på bremseskivene. Dermed ble det til at de skulle bytte skiver og klosser foran. Da jeg henta bilen med nye bremser og i EU-godkjent stand, og kom til første kryss, gikk pedalen rett til bunns og ingen bremsevirkning hverken foran eller bak. Det viste seg (etter 3 ukers feilsøking) at de hadde montert klossene feil, og gitt EU-godkjenning uten å teste om bremsene virket.


Og igjen....det var en gang...


[quote author=sOPp link=topic=63354.msg650765 date=1428409318Folk flest kjenner sin begrensning.


Nå er du virkelig ute og sykler. At folk ikke kjenner sin begrensning er noe jeg har svært god kjennskap til, og kan dokumentere.
   #219
 21,481     Enebolig     0
Det er jaggu ikke trygt å levere bilen på verksted heller. Fader'n leverte en bil til EU-kontroll hos merkeverksted. De ville ikke la den passere pga rust på bremseskivene. Dermed ble det til at de skulle bytte skiver og klosser foran. Da jeg henta bilen med nye bremser og i EU-godkjent stand, og kom til første kryss, gikk pedalen rett til bunns og ingen bremsevirkning hverken foran eller bak. Det viste seg (etter 3 ukers feilsøking) at de hadde montert klossene feil, og gitt EU-godkjenning uten å teste om bremsene virket.


Og igjen....det var en gang...


Folk flest kjenner sin begrensning.


Nå er du virkelig ute og sykler. At folk ikke kjenner sin begrensning er noe jeg har svært god kjennskap til, og kan dokumentere. Motargumentet henter du nederst i restbøtta. Du tror tydeligvis at det kun dreier seg om lamper og brytere. Tenk så greit å kunne rettferdiggjøre lovbrudd, og sette hus, barn og kone på spill grunnet at det koster for mye. Den var fin......
   #220
 5,111     Sørnorge     0
Hvis vi tar høyde for en tregere elektriker og gir han totalt ti timer på å gjøre jobben, samt skrur prisene på materialer i været og sier 400 kroner kvadraten, så burde regningen havne på rundt 40.000,- Dette er altså noe typiske elektrikere tar rundt 100.000,- for. Hvordan i all verden kan det kalles noe annet enn svindel?


Husk at elektriker trenger bil. Gjerne en ny hver uke.

Det viste seg (etter 3 ukers feilsøking) at de hadde montert klossene feil, og gitt EU-godkjenning uten å teste om bremsene virket.


Og igjen....det var en gang...


Ja, det var en gang. Skal jeg fortelle om flere verksteder?
Sist blien min var på verksted for oljeskift, fikk jeg den tilbake uten at oljefilteret var skrudd til. Verkstedet hadde da også prøvekjørt bilen med lysende oljelampe og oljesprut som sto ut ved siden av filteret.
Et annet verksted ville ikke slippe bilen min igjennom eu-kontroll. De estimerte reparasjonskostnader til kr 17.000. Jeg tok med bilen til bekjent som skrur endel bil. Han klarte ikke å finne noen av feilene verkstedet ville utbedre. Jeg tok den så til et annet verksted som heller ikke fant noen feil, og godkjente bilen.
Enda et annet verksted skulle bytte kamaksling. Da de satt den sammen igjen overdro de så mange skruer at det rant olje ut av motoren på alle kanter.
Alle de omtalte verkstedene er merkeverksteder for forskjellige merker, og omfatter alle verkstedbesøk jeg har vært på i.l.a. de fire årene jeg har hatt bil i Norge.

Folk flest kjenner sin begrensning.


Nå er du virkelig ute og sykler. At folk ikke kjenner sin begrensning er noe jeg har svært god kjennskap til, og kan dokumentere.


Nettopp. Så hadde du tatt med resten av sitatet hadde du fått med at i en bransje hvor folk skremmes av hinsides regninger (altså din bransje) går de utenfor sine begrensninger. Det du kan dokumentere er altså hele avsnittet jeg skrev, bortsett fra den setningen du valgte å plukke ut av sammenhengen.