#301
 2,435     Hordaland     0
For det første.....19 arbeidstimer på å legge 3.5kvm varmekabel? Dette kan kuttes ned til ca 1/4. For det andre så er det ingenting som er urettferdig med at man må betale mye for en jobb som tar lang tid. Det er helt i tråd med at man betaler for kompetansen og ikke delene. Hvis jeg må skifte toppakning på bilen må jeg ut med 10-15.000 enda ny toppakning + filesett bare koster en brøkdel. Det er likevel lett for bilmekanikeren å advare om at dette kan/vil bli en dyr jobb på tross av billige deler. Det er en stor operasjon inne i bilen for å komme til, så timene løper.

Hvis vi går tilbake til case 2 og setter opp 3 timer med montør og 2 timer med lærling, og godtar dine 1400 kroner timen for en montør, og så kutter ned til at man faktisk bare trenger 5 masterboards for et rom på 3.5kvm. Noen andre tall som også er litt ute og kjøre, men det er bare småsummer så ignorerer dem. Da havner vi rundt 38% dekningsgrad, som altså vil si at en timespris på 1400 kroner inkl moms kanskje vil bli utkonkurrert over tid.

Litt kjapp matematikk sier da at rundt 1000 kr inkl moms for montør og 550 for lærling, altså 800 og 450 før moms, gjør at Case 2 nøyaktig på 28%. I case 1 havner man fortsatt høyt på rett over 50%, men det kan uansett løses enkelt ved å sette mye lavere timespris ved f.eks feilsøking.

Oppsummert vil jeg si at 5% påslag på materiell, et sted mellom 1000 og 1400 pr time for montør (inkl moms), og halv pris pr time for kun feilsøking vil fungere veldig godt for å havne mellom 28 og 35% i dekningsgrad. Dette vil også være veldig oversiktlig og trygt for kunden, og er priser jeg føler meg trygg på at folk ville godtatt.

Leste ikke igjennom dette innlegget før etterpå, og det er bare nok et eksempel på vrangforestillingen som dominerer i denne tråden.

Dersom en ser ut i fra materiellisten som er ført opp i Excel utsnittet, så består denne jobben av mer enn 1 stk varmekabel. Det er ført opp underlagsplater, primer, varmekabel, ny sikring, termostat, med mer.

En slik jobb forutsetter at elektriker først må legge underlagsplater, som skal tilpasses og festes, deretter forsegles slik at tynnstøp ikke renner ut, og til slutt primes. Normalt sett bør ikke varmekabelen limes før dagen etter at primer er påført.

Dag nr 2 kan varmekabel limes, diverse rør og bokser kan monteres.

Når gulvet er ferdig støpt og vegger er ferdig malt, må elektriker tilbake for å montere termostat og ny sikring i sikringsskapet. Det ble og fortalt at det inkluderte noe kabelspikring i denne jobben for å få frem ny kurs til sikringsskapet.

Jeg var i utgangspunktet i tvil til om denne jobben kunne la seg utføre på 19 arbeidstimer, noe jeg fortsatt er, men valgte å ikke ta for hardt i da enkelte jobber er langt enklere enn andre. Med et slikt arbeid over 3 dager, inkludert kjøring, kontrollmålinger og dokumentasjon av varmekabelen, samt arbeid i sikringsskapet, så er 19 arbeidstimer godt innenfor det realistiske.

Igjen - det hele bunner ut at en del personer i denne tråden har kraftige egne meninger om hva som er reelt og ikke. Det er dessverre ikke noe poeng i å fortsette det her.

Ha en god helg folkens, både kverulanter og elektrikere! Smile
Signatur

   #302
 3,216     1
Den disksjonen her har endt ut i en latterlig vrangforestilling og sammenligning med bilverksteder. Det oppfattes for meg som at enkelte er for naiv til å kunne fjerne skylappene for å se elektrikerbransjen i en større bredde.

Dere får ha lykke til videre!
-over og ut-

Den "større bredden" at det er urettferdig at man betaler mer for arbeid som tar lengre tid? For å være helt ærlig synes jeg det er dine innlegg som i hovedsak bærer preg av et snevert syn, der penger inn i kassa er mindre verd om man også har solgt deler, og andre merkverdigheter. Jeg foreslår å ta en titt på hvordan andre bransjer gjør det for å utvide horisonten, og være litt mer ærlig med hvorfor man har høyt påslag på deler.
   #303
 909     OSLO     1
Det her har jeg gjort selv sammen med elektriker på et 5.2 kvadrameter stort bad, så vet godt at det du sier ikke stemmer. Å legge ut og tilpasse underlagsplater på 3.5 kvadrat tar rundt fem minutter. Øk det til ti hvis du tror forseglingen blir vanskelig. Så to minutter på å prime det før du venter i underkant av en time. At du må/burde vente et døgn er bare tull. Så tar det rundt 30 minutter å lime ut kabelen. Støp på et slikt rom tilsvarer noen få bøtter, og tar ikke store tiden. Alt det her kan gjøres på dag 1 og tar maks to timer for to mann. Det som må gjøres på dag 2 løses fint på en liten time av en enslig elektriker. Den eneste som burde tukle litt med skylappene er deg selv.
   #304
 3,010     Akershus     0
Dere skriver at firma må ta høyde for kostnader ved reklamasjoner, men dette får de vel refundert fra leverandør?
Når jeg utfører reparasjoner på garanti eller reklamasjon fakturer jeg leverandør for både deler og timer etter avtale, riktignok er timeprisen lavere enn til kunde (ca 15-20% avhengig av avtale).

For å være ærlig så vet jeg ikke. Mener å ha lest at det ikke er slik, men jeg brukte det som eksempel på generell overhead på materiell. Reklamasjon eller tapt arbeidstid på å hente det ut, sitte på eget varelager, etc, etc. Det koster mer enn kostprisen hos grossisten.
Nei, de trenger ikke avanse, de trenger å dekke innkjøpsprisen og sine kostnader, nesten alle eletrikerfirma har mye høyere priser enn det og bruker materialet til å tjene penger.

Lever du fortsatt i drømmeverdenen der totalprisen på hele oppdraget alltid er kjent på forhånd? Når folk spør om timepris så forventer de (om de tror aktøren er seriøs), at timeprisen er timeprisen, ikke at man får 100 kr ekstra per time i "servicebil" og annet tøv.

Kjøregodtgjørelse ordnes enkelt, man fakturer for tiden det tar å kjøre, pluss statens satser per kilometer, som andre seriøse bedrifter, og oppgir dette ekstremt tydelig.

Og nei, et nytt sikringsskap er ikke ran på åpen gate, fordi med seriøs prising, så har jeg allerede plukket ut den som har den prisen som er gunstigst for meg (om jeg kun er opptatt av pris, eller jeg evt de som gir best kvalitet per pris).

Ellers finnes det hele bransjer som jobber i det store og det hele etter timepris, fakturer uten påslag utover egne utgifter, og fakturer bilkjøring som jeg har nevnt, forutsigbart for kunden, og gjør prissammenlikning enklere. Er kunden alltid fornøyd med prisen? Selvfølgelig ikke, men de vet ihvertfall på forhånd hvordan ting ligger an, og blir ikke lurt når regningen kommer.

Trenger avanse? Det er vel helt opp til det enkelte firmaet. De kan godt legge seg på en prismodell med faktisk kostpris på materiell, men de er vel i bransjen for å tjene penger, ikke blidgjøre deg? Hvis elektrikere ikke trenger avanse på materiell, hvilke andre bransjer skal heller ikke få lov til det?

Jeg har ikke sagt at alle totalpriser alltid er kjent, jeg har pekt på at det er totalt urealistisk å be om timepris for å få en komplett konstandsoversikt. Jeg ser sogar at du understøtter dette med dine synspunkter om servicebil (du har jo bare bedt om timer vet du).

Kjøregodtgjørelser skal nå spesifiseres på regning? Men du har jo bare bedt om timepris. Ajaj. Ble dyrere enn antatt dette, ATW. Timepris er jo tross alt
"rettferdig og rasjonell måte å kjøpe tjenester på". Nå introduserer du jo ekstragebyrer som du så varm taler i mot.

Sikringsskap der du kun har spurt om timepris (og la oss si timeantall) vil virke som ran på åpen gate. Vet Olga hva et skap koster? Neppe. Med totalpris, vet hun hva hele jobben koster uansett timepris, påslag, servicebil og kjørekostnader. Det er i effekt det du har skissert i ditt siste avsnitt. Hva hjelper det Olga at timeprisen er oppgitt når det totale bildet er langt mer? Skal materiell bakes inn i timepriser nå også slik at det blir "rettferdig og rasjonell måte å kjøpe tjenester på"? Selv med en kostpris på materiell er det totalt irrasjonelt å tro at timepris og -antall sier noe om omfanget på regningen. Det er gjengs oppfatning i tråden om at de fleste ikke vet hva materiell koster/bør koste, så hvordan skal timeprisen din (pluss nå kjøregodtgjørelsene dine) fikse dette problemet?
   #305
 288     Telemark     0
Nå var det snakk om masterboard underlagsplater og de skal jo skrus med 24 skruer pr plate (0,72m2, så for 5,2m2 blir det over 170 skruer) tviler du hadde gjort det på 5 minutter Smile
Men ellers enig i at elektrikere som tar 2-3 gangern på materiell gjør iallefall at jeg holder meg langt vekk fra dem, jeg foretrekker som mange andre her i tråden en høyere timepris og heller f.eks 30% på materiell.

Hvor mange timer trikkern bruker kan jeg iallefall holde sånn nogenlunde oversikt over, og har selv vært med som hjelper når elektrikerkamerater har jobbet i eget hus og har sånn passe styring på tidsbruken Smile
   #307
 21,481     Enebolig     0
Her tar vi nok en gang for oss et svært begrenset utvalg i bransjen.

Men jeg stiller meg spørrende til hvorfor det arrangeres en slik "minikonkurranse."
Man vet at risiko for innblanding av useriøse aktører vil øke betraktelig.

Vennligst utelat kommentarer om at jeg prøver å rettferdiggjøre osv, det er slettes ikke det jeg skriver. Men jeg mener man må ta forhåndsregler for å unngå useriøse aktører. Likevel er det fint å se at det slås hardt ned på slike aktører når de avsløres.


Dette er forøvrig ikke første gang at offentlige helseforetak opptrer useriøst og kaster bort skattepenger.

http://www.elmagasinet.no/Nyheter/Vis/Betalte_tre_millioner_for_ikke_-aring_lukke_avvik/be95883e-2b2f-4ad8-8c71-cf0a7fb70289

   #308
 53     Telemark     0
I dette tilfellet gjelder det firmaer som har vært igjennom en omstendelig prosess med kvalifikasjons- og dokumentasjonskrav for å blir med i en rammeavtale. Da bør i utgangspunktet alle useriøse aktører være silt ut siden det bare er de som har inngått rammeavtale som får bli med i minikonkurransene.

En av ulempene med denne ordningen er, som vi ser her, at elektrofirmaene vet hvilke andre firmaer som får mulighet til å gi pris og kan da bli fristet til å avtale seg imellom hva prisene skal være..
   #309
 64     0
Det er jo ingen tvil om at tullball* kan forekomme i bransjen, men de fleste elektrikere leverer vel liste over materiell samt skjema for godkjenning/egenærklæring, og da en beskrivelse av arbeidet. Da kan man se på det som listes opp av materiell og sjekke priser på internett om man vil. Å ta en etter-diskusjon (re-forhandling) om priser må da være greit, hvis noe er overpriset osv. Jeg har brukt Caverion (tild. Yit) til en del elektrsk arbeid i mitt hus, det koster jo en del - men alt er fint spesifisert i lister, hver gang. Bra arbeid det, og jeg kan jo ikke drive på å mekke i siringsboksen selv da, det går jo ikke.

* min favoritt var altså en annen elektriker i Oslo som var innom i 15 minutter og skiftet en dimmer, og skulle ha 7.500 kroner for den jobben. Jeg sendte han 2.500 med klar beskjed om at jeg ville rapportere han for forsøk på svindel hvis jeg hørte noesomhelst mer fra han (selve dimmeren kostet ca. 900 kr. inkl. moms på nettet så jeg) - og det var det, hørte aldri noe mer far han elektrikeren der, jeg