Dere skriver at firma må ta høyde for kostnader ved reklamasjoner, men dette får de vel refundert fra leverandør? Når jeg utfører reparasjoner på garanti eller reklamasjon fakturer jeg leverandør for både deler og timer etter avtale, riktignok er timeprisen lavere enn til kunde (ca 15-20% avhengig av avtale).
For å være ærlig så vet jeg ikke. Mener å ha lest at det ikke er slik, men jeg brukte det som eksempel på generell overhead på materiell. Reklamasjon eller tapt arbeidstid på å hente det ut, sitte på eget varelager, etc, etc. Det koster mer enn kostprisen hos grossisten.
Nei, de trenger ikke avanse, de trenger å dekke innkjøpsprisen og sine kostnader, nesten alle eletrikerfirma har mye høyere priser enn det og bruker materialet til å tjene penger.
Lever du fortsatt i drømmeverdenen der totalprisen på hele oppdraget alltid er kjent på forhånd? Når folk spør om timepris så forventer de (om de tror aktøren er seriøs), at timeprisen er timeprisen, ikke at man får 100 kr ekstra per time i "servicebil" og annet tøv.
Kjøregodtgjørelse ordnes enkelt, man fakturer for tiden det tar å kjøre, pluss statens satser per kilometer, som andre seriøse bedrifter, og oppgir dette ekstremt tydelig.
Og nei, et nytt sikringsskap er ikke ran på åpen gate, fordi med seriøs prising, så har jeg allerede plukket ut den som har den prisen som er gunstigst for meg (om jeg kun er opptatt av pris, eller jeg evt de som gir best kvalitet per pris).
Ellers finnes det hele bransjer som jobber i det store og det hele etter timepris, fakturer uten påslag utover egne utgifter, og fakturer bilkjøring som jeg har nevnt, forutsigbart for kunden, og gjør prissammenlikning enklere. Er kunden alltid fornøyd med prisen? Selvfølgelig ikke, men de vet ihvertfall på forhånd hvordan ting ligger an, og blir ikke lurt når regningen kommer.
Trenger avanse? Det er vel helt opp til det enkelte firmaet. De kan godt legge seg på en prismodell med faktisk kostpris på materiell, men de er vel i bransjen for å tjene penger, ikke blidgjøre deg? Hvis elektrikere ikke trenger avanse på materiell, hvilke andre bransjer skal heller ikke få lov til det?
Jeg har ikke sagt at alle totalpriser alltid er kjent, jeg har pekt på at det er totalt urealistisk å be om timepris for å få en komplett konstandsoversikt. Jeg ser sogar at du understøtter dette med dine synspunkter om servicebil (du har jo bare bedt om timer vet du).
Kjøregodtgjørelser skal nå spesifiseres på regning? Men du har jo bare bedt om timepris. Ajaj. Ble dyrere enn antatt dette, ATW. Timepris er jo tross alt "rettferdig og rasjonell måte å kjøpe tjenester på". Nå introduserer du jo ekstragebyrer som du så varm taler i mot.
Sikringsskap der du kun har spurt om timepris (og la oss si timeantall) vil virke som ran på åpen gate. Vet Olga hva et skap koster? Neppe. Med totalpris, vet hun hva hele jobben koster uansett timepris, påslag, servicebil og kjørekostnader. Det er i effekt det du har skissert i ditt siste avsnitt. Hva hjelper det Olga at timeprisen er oppgitt når det totale bildet er langt mer? Skal materiell bakes inn i timepriser nå også slik at det blir "rettferdig og rasjonell måte å kjøpe tjenester på"? Selv med en kostpris på materiell er det totalt irrasjonelt å tro at timepris og -antall sier noe om omfanget på regningen. Det er gjengs oppfatning i tråden om at de fleste ikke vet hva materiell koster/bør koste, så hvordan skal timeprisen din (pluss nå kjøregodtgjørelsene dine) fikse dette problemet?
Du vet godt man kan tjene penger uten å tjene penger på deler, det er latterlig å framstille det som å ikke tjene penger er alternativet.
Servicebil er også totalt tøvete, det er ikke noe frivillig tillegg, bak det inn i timeprisen.
Det er forøvrig heller ingen motsetning mellom å gi et prisestimat, eller gi fastpris og tjene pengene på timer, og ikke alt mulig annet. Du setter opp masse fiktive motsetninger som ikke eksisterer. Det finnes mange bransjer som tjener på timeprisene og i praksis ikke på noe annet. Det er fint mulig, og det er fint mulig at kunden også blir informert.
Skulle tro den høyt utdannede og særdeles oppegående Arne visste at man må sjekke pris på forhånd..
Sånn ellers husker jeg godt at han droppet et heldags arbeidsmøte for noen år siden for å bygge på hytta
Neste gang skal jeg prøve å be om prisen på alle delen på forhånd på en jobb, så får vi se hva elektrikeren svarer på det.
Du er ikke Arne, vel? Og jeg kan ane konturene av hva du er inne på - selv med komplett beskrivelse av behov/jobb/deler er det ikke sikkert man får forutsigbarheten man er ute etter.
Det jeg er inne på er at elektrikerbransjen ødelegger for sin egen troverdighet med denne type skjulte kostnader og påslag. Den uendelig kværninga om at man burde "sjekke på forhånd" er rimelig hul når ikke alle jobber er fastprisegnet, man ikke får materialprisen alene på forhånd uansett, og "kunden burde sjekket bedre" ikke er noen unnskyldning for å lure folk.
Selvsagt er jeg enig i at "kunden burde sjekket bedre" ikke er en unnskyldning for å lure folk. Det er i grunnen aldri greit å lure folk. Og jeg er enig i at det kan virke som om en del firmaer har et tvilsomt forhold til åpenhet.
For min egen del slipper jeg aldri en håndverker inn i huset før jeg har fått et godt bilde av hva det kommer til å stå på fakturaen som dumper ned i posten i etterkant. Og jeg har aldri opplevd det som spesielt problematisk å få dannet meg et slikt bilde når jeg har hatt elektrikere på besøk. Sist gang jeg brukte elektriker kunne jeg til og med ringe servicemontøren mens han satt i bilen og få priser på materiell på direkten. Det er mulig jeg bare har vært heldig. Men om jeg snakker med en elektriker som ikke kan gi meg en god pekepinn på hva sluttsummen blir, ja, da ringer jeg neste på listen.
Det er aldri greit å lure folk, og prisen skal være innenfor en ramme av gjengs pris. Men jeg er fremdeles overrasket over at folk ikke forhører seg om pris, noe som ville vært utenkelig ved kjøp av TV, bil og treningsbukser.
Nå husker ikke jeg alle detaljene i denne diskusjonen og jeg gidder ikke lese 13 sider for å sjekke det, men meg bekjent er det ingen som bestrider at det er ugreit å lure folk. Derimot har enkelte, meg selv inkludert, reagert på at så mange tar til ordet for at materialkostnader skal reguleres og timepris være regjerende - og dette fikser problemet. Jeg tror ikke det tar knekken på lureri eller regelrett svindel.
At "alt" skal bakes inn i timepriser, slik det skisseres, synes jeg er urettferdig. Jeg ønsker ikke å dekke kostnaden av at en håndverker bruker store deler av arbeidsdagen på kunder som bor i gokk. Jeg bruker lokale håndverkere og forventer at kostnadene for reise da er lave. Å si at klokken starter i det håndverkeren går ut døra av kontoret har jo blitt påpekt som lureri av enkelte, så det virker ikke å være en løsning (jeg synes det høres rimelig ut, men det er meg).
Jeg mener fortsatt at det beste våpenet mot denne typen lureri er opplyste og kritiske kunder. Sitter selv og leter etter firma for å renovere bad og jeg bruker proff.no for å ha litt bakgrunn på firmaer før jeg kontakter dem. Jeg blir naturlig nok å be om komplette prisoverslag og fra flere firmaer. Selv uten noen kjennskap til detaljene rundt prissetting vil jeg skape meg en oversikt.
Det har blitt nevnt at bransjen selv må på banen for å stramme opp i egne rekker og det er jeg helt for. Hvordan de skal gjøre dette vet jeg ikke.
Jeg har ikke på noe tidspunkt forfektet at du skal sponse kunder som bor i gokk, eller at man ikke skal betale for transport fra kontoret. Jeg har sagt det motsatte, man betaler timer for den tiden elektrikeren bruker (uten tøvete "servicebil-tillegg"), man betaler kost deler, man betaler statens satser for kilometergodtgjørelse. Enkelt, forutsigbart, transparent og ærlig.
Jeg har ikke på noe tidspunkt forfektet at du skal sponse kunder som bor i gokk, eller at man ikke skal betale for transport fra kontoret. Jeg har sagt det motsatte, man betaler timer for den tiden elektrikeren bruker (uten tøvete "servicebil-tillegg"), man betaler kost deler, man betaler statens satser for kilometergodtgjørelse. Enkelt, forutsigbart, transparent og ærlig.
Servicebilkostnaden pr km blir nok høyere enn statens satser (som egentlig er ment å dekke "merkostnaden" med å kjøre en km ekstra på en privatbil man har fra før og bruker i jobben, og ikke de faste kostnadene), men ellers er prinsippet slik det burde være; arbeidstid for den tiden elektrikeren bruker, og et påslag (enten pr time eller pr km) for bilkostnaden. Det vil si, jeg er ikke enig i at deler nødvendigvis skal selges til selvkost, men påslaget bør være innenfor rimelighetens grenser...
Sånn ellers husker jeg godt at han droppet et heldags arbeidsmøte for noen år siden for å bygge på hytta
Byggebolig på Facebook |
Du vet godt man kan tjene penger uten å tjene penger på deler, det er latterlig å framstille det som å ikke tjene penger er alternativet.
Servicebil er også totalt tøvete, det er ikke noe frivillig tillegg, bak det inn i timeprisen.
Det er forøvrig heller ingen motsetning mellom å gi et prisestimat, eller gi fastpris og tjene pengene på timer, og ikke alt mulig annet. Du setter opp masse fiktive motsetninger som ikke eksisterer. Det finnes mange bransjer som tjener på timeprisene og i praksis ikke på noe annet. Det er fint mulig, og det er fint mulig at kunden også blir informert.
Neste gang skal jeg prøve å be om prisen på alle delen på forhånd på en jobb, så får vi se hva elektrikeren svarer på det.
Du er ikke Arne, vel? Og jeg kan ane konturene av hva du er inne på - selv med komplett beskrivelse av behov/jobb/deler er det ikke sikkert man får forutsigbarheten man er ute etter.
Byggebolig på Facebook |
For min egen del slipper jeg aldri en håndverker inn i huset før jeg har fått et godt bilde av hva det kommer til å stå på fakturaen som dumper ned i posten i etterkant. Og jeg har aldri opplevd det som spesielt problematisk å få dannet meg et slikt bilde når jeg har hatt elektrikere på besøk. Sist gang jeg brukte elektriker kunne jeg til og med ringe servicemontøren mens han satt i bilen og få priser på materiell på direkten. Det er mulig jeg bare har vært heldig. Men om jeg snakker med en elektriker som ikke kan gi meg en god pekepinn på hva sluttsummen blir, ja, da ringer jeg neste på listen.
Byggebolig på Facebook |
Nå husker ikke jeg alle detaljene i denne diskusjonen og jeg gidder ikke lese 13 sider for å sjekke det, men meg bekjent er det ingen som bestrider at det er ugreit å lure folk. Derimot har enkelte, meg selv inkludert, reagert på at så mange tar til ordet for at materialkostnader skal reguleres og timepris være regjerende - og dette fikser problemet. Jeg tror ikke det tar knekken på lureri eller regelrett svindel.
At "alt" skal bakes inn i timepriser, slik det skisseres, synes jeg er urettferdig. Jeg ønsker ikke å dekke kostnaden av at en håndverker bruker store deler av arbeidsdagen på kunder som bor i gokk. Jeg bruker lokale håndverkere og forventer at kostnadene for reise da er lave. Å si at klokken starter i det håndverkeren går ut døra av kontoret har jo blitt påpekt som lureri av enkelte, så det virker ikke å være en løsning (jeg synes det høres rimelig ut, men det er meg).
Jeg mener fortsatt at det beste våpenet mot denne typen lureri er opplyste og kritiske kunder. Sitter selv og leter etter firma for å renovere bad og jeg bruker proff.no for å ha litt bakgrunn på firmaer før jeg kontakter dem. Jeg blir naturlig nok å be om komplette prisoverslag og fra flere firmaer. Selv uten noen kjennskap til detaljene rundt prissetting vil jeg skape meg en oversikt.
Det har blitt nevnt at bransjen selv må på banen for å stramme opp i egne rekker og det er jeg helt for. Hvordan de skal gjøre dette vet jeg ikke.
Servicebilkostnaden pr km blir nok høyere enn statens satser (som egentlig er ment å dekke "merkostnaden" med å kjøre en km ekstra på en privatbil man har fra før og bruker i jobben, og ikke de faste kostnadene), men ellers er prinsippet slik det burde være; arbeidstid for den tiden elektrikeren bruker, og et påslag (enten pr time eller pr km) for bilkostnaden. Det vil si, jeg er ikke enig i at deler nødvendigvis skal selges til selvkost, men påslaget bør være innenfor rimelighetens grenser...