Mulig eg er litt kresen, men er det mange useriøse bilselgere der ute?
Nå har eg søkt eit par veker etter passande bil, då mest på finn.no: Under 20% av bilforetningene svarer på epost (mulig eg skriv på feil målføre og med ein del skriveleifer?) Ein del av bilene er solgt uten at de legger ut at de er solgt, er det kun for å folk til å ringe til de? (nei den er solgt men eg har ein annan bil..) Det aller fleste private svarer på epost.
Under 50% totalt klarer ikkje å svare på det eg spør om (større reperasjoner, import, taxikjørt, garanti på kjørelengde etc.)
Eg har vel sendt rundt 30 eposter.
Men ellers ser det ut til å være kjøpers marked, 10% pruting går nesten av seg sjølv også nokon bilforhandlere, eller dei har lagt på prisen med 20% før dei la den ut, eg veit ikkje. Ikkje så lett å vike kva reell salgspris er, ein ser jo kun prisantyding på finn.
Mest sannsylig vert det kjøp privat, prisene ligger ofte godt under bilforretningene.
Min erfaring er at bilselgere svarer på mail, men sjelden på det man spør om. Lange lister med spørsmål hopper de rett over, det skal selges, ikke diskuteres. Som regel vet de ikke noe som helst om bilen heller, feks har det vært solgt et par RAV4 uten 4WD der kunden ikke har vært helt fornøyd.
Traff på en XC90 stående å spinne i fjor vinter. Det var da bileieren oppdaget at han hadde framhjulsdrift. Ringte bilbutikken han hadde kjøpt den fra, og de ble (spilte?) like overrasket.
Mulig eg er vel natig da, eg sjekker opp slike ting i forkant .
Men det ligg no ein del ute feil på finn.no mhp. hester, 4hjulsdrift og anna utstyr, så ein del "bomkjøp" vert det nok gjort ja. Eg var faktisk ikkje klar over at XC90 vart levert med forhjusltrekk, men så er den heller ikkje på lista mi over aktuelle bilmodeller, til det har naboen og andre hatt litt for mykje problemer med den type.
XC90 blir ikke levert med forhjulsdrift i Norge (nord-europa?). Det er nok grunne til at ingen tok seg bryet med å telle drivakslinger. Sikkert også derfor selger leverte den som innbytte fremfor å prøve å selge den selv.
Da ser ut som det går for Land Cruiser 100 for min del, -99 modell lik den eg hadde tidlegere. Passer bra dette å kjøpe bil med feit dieselmotor samme dag som dei varsler om lavutslippssoner, mulig det var med å senke prisen noko....
Det er et valg du ikke vil angre på. Dette er en bil som er laget for virkelig tøffe tak.
Jeg bor pt i Afrika og min LC 120 er bare smågutten i forhold til 100/200 serien. Her ser du jevnlig 100-serier som har kjørt under tøffe forhold i et tiår med kun den aller mest grunnleggende verkstedkompetansen til støtte. Pene i lakken? Nope, men de ruller og ruller.
Ulempen med en slik bil er naturligvis drivstofforbruket
Får nok ikkje LC 2003 til under 250000', dei ein finn på finn er 2 setere.
Nå har eg søkt eit par veker etter passande bil, då mest på finn.no:
Under 20% av bilforetningene svarer på epost (mulig eg skriv på feil målføre og med ein del skriveleifer?)
Ein del av bilene er solgt uten at de legger ut at de er solgt, er det kun for å folk til å ringe til de? (nei den er solgt men eg har ein annan bil..)
Det aller fleste private svarer på epost.
Under 50% totalt klarer ikkje å svare på det eg spør om (større reperasjoner, import, taxikjørt, garanti på kjørelengde etc.)
Eg har vel sendt rundt 30 eposter.
Men ellers ser det ut til å være kjøpers marked, 10% pruting går nesten av seg sjølv også nokon bilforhandlere, eller dei har lagt på prisen med 20% før dei la den ut, eg veit ikkje. Ikkje så lett å vike kva reell salgspris er, ein ser jo kun prisantyding på finn.
Mest sannsylig vert det kjøp privat, prisene ligger ofte godt under bilforretningene.
Men det ligg no ein del ute feil på finn.no mhp. hester, 4hjulsdrift og anna utstyr, så ein del "bomkjøp" vert det nok gjort ja.
Eg var faktisk ikkje klar over at XC90 vart levert med forhjusltrekk, men så er den heller ikkje på lista mi over aktuelle bilmodeller, til det har naboen og andre hatt litt for mykje problemer med den type.
Passer bra dette å kjøpe bil med feit dieselmotor samme dag som dei varsler om lavutslippssoner, mulig det var med å senke prisen noko....
Jeg bor pt i Afrika og min LC 120 er bare smågutten i forhold til 100/200 serien. Her ser du jevnlig 100-serier som har kjørt under tøffe forhold i et tiår med kun den aller mest grunnleggende verkstedkompetansen til støtte. Pene i lakken? Nope, men de ruller og ruller.
Ulempen med en slik bil er naturligvis drivstofforbruket