Litt off-topic, men jeg har en NAD 218 THX effektforsterker den ene utgangen har tatt kvelden på. Har skrudd opp og sjekket sikringer, men ingen av disse har gått. Hvordan begynner jeg å feilsøke noe slikt? Er det evt. noen som kan ta på seg å kikke på noe sånt? Har koblingsskjemaer og er lærevillig, men redd det kanskje er et litt tøft nybegynnerprosjekt
Du trenger oscilloscope for å følge signalet gjennom alle kretsene.. Ikke noe nybegynner prosjekt i grunn, da det krever en viss innsikt i hva de forskjellige kretsene gjør, og hvor signalet går.
Litt off-topic, men jeg har en NAD 218 THX effektforsterker den ene utgangen har tatt kvelden på. Har skrudd opp og sjekket sikringer, men ingen av disse har gått. Hvordan begynner jeg å feilsøke noe slikt? Er det evt. noen som kan ta på seg å kikke på noe sånt? Har koblingsskjemaer og er lærevillig, men redd det kanskje er et litt tøft nybegynnerprosjekt :)
Du kommer nok langt med ett multimeter ;) Men det er uansett ikke en jobb uten forkunnskap. Jeg er relativt rusten i dette faget men stort sett så er det utg transistorene som tar kvelder. Hvis de må byttes må du justere inn ett par spenninger, offset og bias.
Du trenger oscilloscope for å følge signalet gjennom alle kretsene.. Ikke noe nybegynner prosjekt i grunn, da det krever en viss innsikt i hva de forskjellige kretsene gjør, og hvor signalet går.
Ikke på en audio forsterker. Du kan komme langt med en liten forsterker og en signalgiver. Noen ganger kan apparatet selv være signalgiver. Sjekk signalveien og se hvor signalet forsvinner eller avviker sterkt fra forventet forsterkning. Typisk ligger spenningsforsterkningen tidlig og sluttrinnet gir hovedsaklig strømforsterkning.
Et oscilloskop er et bra verktøy om du kan bruke det. Men som så mange instrumenter kan det også lede deg skikkelig av sporet.
Jeg kjenner ikke den nevnte forsterkeren, men et gammelt jungeltriks er å bytte H/V kanal på veien gjennom forsterkeren. Noen er modulbaserte, da bare bytter du om modulene og ser om feilen følger.
Har du ikke annet enn en loddebolt, så prøv å skifte elektrolyt kondensatorer i signalveien. De er billige og vanlige feilkilder på gamle apparater. Sjekk selvfølgelig interne sikringer først. Offset og bias sjekker du før du skifter (dyre) sluttransistorer. Bruk gjerne en dummy load når du jobber så du ikke dreper høyttalerene.
En rask goggling antyder at det er snakk om en forholdsvis sint forsterker. Vær klar over at uforsiktighet da kan føre til alt fra buksebrun til en skikkelig karamell! Jeg vil tro det er potensiellt livsfarlige spenninger i forsyningen til sluttransistorene!
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Vel, når jeg ikke vet hvor i kretsen signalet stopper så bruker jeg oscilloscope, går mye raskere å peile seg fram. Egen frekvensomformer trenger man ikke som sagt, pc med lydutgang er nok.
Hvordan du vil feisøke med en liten forsterker kan du godt forklare nærmere, for det forstod jeg ikke, kanskje jeg lærer noe nytt jeg og
Omtrent som vi gjør med skop tenker jeg. Bortsett fra at jeg da bruker ørene i stedet for øynene. En fordel i trange apparater da du ikke trenger ta øynene vekk fra proben.
Altså sett signal på inngangen og høyttaler på (test)forsterkeren. Følg så signalveien med inngangen på testforsterkeren. Når det blir borte har du passert feilen. Testforsterkeren bør forøvrig ha volumjustering og kondensator med tilstrekkelig spenningsrating på inngangen.
PC med lydutgang er grei nok som signalgiver. Jeg går ut fra det er det du mente med frekvensomformer. Men jeg ser vel det som å spise grøt med gravemaskin når en liten "bipper" gjør jobben vel så bra. Jeg bruker gjerne en med firkantpuls ut, sånn midt i det hørbare området. Fordelen med firkantpuls er at den høres langt opp i området for radiomottakere på grunn av overharmoniske.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Har koblingsskjemaer og er lærevillig, men redd det kanskje er et litt tøft nybegynnerprosjekt
Ikke noe nybegynner prosjekt i grunn, da det krever en viss innsikt i hva de forskjellige kretsene gjør, og hvor signalet går.
Kjekke saker : USB oscilloscope.
Anbefales!
Nice.
Hvilke egenskaper bør man ha på noe sånt?
Ser denne ok ut?
Du kommer nok langt med ett multimeter ;)
Men det er uansett ikke en jobb uten forkunnskap.
Jeg er relativt rusten i dette faget men stort sett så er det utg transistorene som tar kvelder.
Hvis de må byttes må du justere inn ett par spenninger, offset og bias.
Ikke på en audio forsterker.
Du kan komme langt med en liten forsterker og en signalgiver.
Noen ganger kan apparatet selv være signalgiver.
Sjekk signalveien og se hvor signalet forsvinner eller avviker sterkt fra forventet forsterkning. Typisk ligger spenningsforsterkningen tidlig og sluttrinnet gir hovedsaklig strømforsterkning.
Et oscilloskop er et bra verktøy om du kan bruke det. Men som så mange instrumenter kan det også lede deg skikkelig av sporet.
Jeg kjenner ikke den nevnte forsterkeren, men et gammelt jungeltriks er å bytte H/V kanal på veien gjennom forsterkeren. Noen er modulbaserte, da bare bytter du om modulene og ser om feilen følger.
Har du ikke annet enn en loddebolt, så prøv å skifte elektrolyt kondensatorer i signalveien. De er billige og vanlige feilkilder på gamle apparater. Sjekk selvfølgelig interne sikringer først. Offset og bias sjekker du før du skifter (dyre) sluttransistorer. Bruk gjerne en dummy load når du jobber så du ikke dreper høyttalerene.
En rask goggling antyder at det er snakk om en forholdsvis sint forsterker. Vær klar over at uforsiktighet da kan føre til alt fra buksebrun til en skikkelig karamell! Jeg vil tro det er potensiellt livsfarlige spenninger i forsyningen til sluttransistorene!
Egen frekvensomformer trenger man ikke som sagt, pc med lydutgang er nok.
Hvordan du vil feisøke med en liten forsterker kan du godt forklare nærmere, for det forstod jeg ikke, kanskje jeg lærer noe nytt jeg og
Altså sett signal på inngangen og høyttaler på (test)forsterkeren. Følg så signalveien med inngangen på testforsterkeren. Når det blir borte har du passert feilen. Testforsterkeren bør forøvrig ha volumjustering og kondensator med tilstrekkelig spenningsrating på inngangen.
PC med lydutgang er grei nok som signalgiver. Jeg går ut fra det er det du mente med frekvensomformer. Men jeg ser vel det som å spise grøt med gravemaskin når en liten "bipper" gjør jobben vel så bra. Jeg bruker gjerne en med firkantpuls ut, sånn midt i det hørbare området. Fordelen med firkantpuls er at den høres langt opp i området for radiomottakere på grunn av overharmoniske.