Det ble 4 hus på besøk. To hus er bortreist hele vinteren, et hus meldte som nevnt flytting. Et hus er et dødsbo hvor arvingene bare er innom en dagstur i året (ifølge naboer). Så av de vinterbebodde husene kom 66,7%. De som ikke kom var de samme som vi ikke har sett utendørs. Vi får komme opp med noe annet for å lure dem ut en annen gang.
Men siden dette er en frustrasjonstråd, må det frustreres litt: Vi trengte jo bord og stoler til disse folkene. Vi har flyttet inn etter prinsippet om å bo oss til, ikke fylle på med møbler, og hente inn møbler etterhvert som behovet dukker opp. Nå trengtes altså møbler. De sto i lastebilen. Der hadde dørlåsen på begge sider fryst. Frem med en pose varmt vann og vente i spenning.... det funka. På med liftmotoren. Der var det flatt batteri og ikke mulig å åpne liften (som er eneste vei inn skapet). Fram med lader (med boost) og skjøteledning. Det manglet 2m for å nå frem med de to lange skjøteledningen. Hvor er flytteesken med inne-skjøteledninger? Inne i lastebilen! Hvor i huset kan vi ha brukt en forgrener? Skrivebordet. Der er en 6'er stripset fast og har vært det siden før flytting. Frem med kniv og kutte alle stripsene - som også holdt ledningene til 3 skjermer (som alle hadde vga+dvi+DP+strøm liggende ryddig), fastmonterte laptopladere, fullkablet kvm-switch.... (Det blir et veldig kabelkaos å rydde i.) Vel, på med lader og *piiiip*. Laderens hjerne hadde omkommet siden sist den ble brukt. Så, batteri ut av to biler og frem med startkabler. Lastebil er jo 24V. Men jeg har jo bare ett sett (2) startkabler. Her trengs tre. Dermed; klipping av skjøteledning og koble batteriene sammen. Jeg husket i hvertfall å koble fra lastebilbatteriene først. (Når 2 stk tomme 140Ah batterier blir parallellkoblet med 2 stk 55Ah tar det ikke lang tid før man står med 4stk ganske tomme batterier.)
Neste gang skal jeg vurdere å finne frem møbler dagen i forveien.
Samme prinsipp gjelder servicer, serveringsfat, o.l. Siden jeg har tenkt å plassbygge vitrineskap, står alt vi ikke har brukt daglig fortsatt i flytteesker. Så da kommer man plutselig på at man f.eks trenger noe å servere gløggen i.... Hvilken eske var nå det? Det ble tilfeldigvis de rosemalte tekoppene med sommermotiver som ikke tåler oppvaskmaskin. Og kakefat... det fikk bli en middagstallerken.
Min salige mor hadde til vane å invitere til gigantselskaper der antall gjester gjerne var 1,5x antall kvadratmetre på stua. Da måtte naturligvis de aller fleste av gjestene sitte på stoler og spise på servise som var velvilligst utlånt fra naboene (og sant nok: naboene var praktisk talt alltid blant gjestene).
Det er nok litt forrige generasjon. Selv om jeg vokste opp med at det var slik: I dag ville synes det var rart om naboen kom inn og ba om å få låne stolene mine, gaflene og knivene mine. Men kanskje det fortsatt er vanlig enkelte steder. Jeg vil gjette på at det i så fall er utenfor byene, på mindre steder.
Vokste opp med selskaper med 70+ personer i en oslo-leilighet. Tiltross for at leiligheten var bebodd av samme meget sosiale person i nesten 70år var det ingen kontakt med naboene i min levetid. Her hadde damen funnet en måte å stable alt inn i boden og under senga mellom selskapene. Å låne av naboer tror jeg aldri hadde blitt vurdert.
Torsdag startet et veldig regnvær. Fredag gikk det over til snø. I dag var det -5C. Bilen som ble brukt torsdag, og ikke fredag, ble uunngåelig parkert med godt fuktetede dørlister. I dag satt begge framdørene fast. Jeg måtte tine dørlister fra innsiden med varmepistol for å komme inn (julas digitale varmepistol viste seg å være overraskende bra - den holder innstilt temperatur bra, og har også termometer som viser faktisk temperatur i luftstrømmen!)
Med dørene endelig åpne, gikk det ikke å lukke dem igjen! Mekanismen som skal sørge for at døra holder seg lukket hadde også frosset. Mekanismen måtte da også tines.
Bagasjerommet bød ikke på noe problem å åpne. Men der satt hele mekanismen seg fast i åpen stilling. Varmepistol hjalp ingenting. Det endte med å demontere all innmat i bakluka for å ta ut låsemekanismen, og demontere den også. Der viste det seg at om motoren som skal åpne låsen stoppes på et bestemt punkt vil ikke fjæra som skal dra det hele tilbake komme i posisjon til å trekke, motoren nekter å kjøre fordi en sensor forteller at den allerede har gått så langt den skal.
(El-åpner til bagasjerom består faktisk av en motor, 4 tannhjul (gir) og to fjærer. Jeg trodde det var en elektromagnet og en fjær.)
Etter to timer kunne dørene lukkes og familien kunne dra til julefeiring. To timer forsinket, og vel vitende om at forsinkelsen ville bli enda noen timer da kveldens siste ferge var utenfor rekkevidde.
Eller WV , det burde kanskje fortsatt leveres med tau som standardutstyr til å binde sammen dørhåndtak fra innsiden. Eller har de kommet seg over behovet for dette utstyret nå ?
Eller WV , det burde kanskje fortsatt leveres med tau som standardutstyr til å binde sammen dørhåndtak fra innsiden. Eller har de kommet seg over behovet for dette utstyret nå ?
Har eid biler fra VAG kjøpt i -96, -03, -06, -12 og -17. Kjenner igjen det du refererer til fra de to første, særlig -03 modellen. De tre siste har ikke hatt noen problemer med dørlåsene.
Men siden dette er en frustrasjonstråd, må det frustreres litt: Vi trengte jo bord og stoler til disse folkene. Vi har flyttet inn etter prinsippet om å bo oss til, ikke fylle på med møbler, og hente inn møbler etterhvert som behovet dukker opp. Nå trengtes altså møbler. De sto i lastebilen.
Der hadde dørlåsen på begge sider fryst. Frem med en pose varmt vann og vente i spenning.... det funka. På med liftmotoren. Der var det flatt batteri og ikke mulig å åpne liften (som er eneste vei inn skapet). Fram med lader (med boost) og skjøteledning. Det manglet 2m for å nå frem med de to lange skjøteledningen. Hvor er flytteesken med inne-skjøteledninger? Inne i lastebilen! Hvor i huset kan vi ha brukt en forgrener? Skrivebordet. Der er en 6'er stripset fast og har vært det siden før flytting. Frem med kniv og kutte alle stripsene - som også holdt ledningene til 3 skjermer (som alle hadde vga+dvi+DP+strøm liggende ryddig), fastmonterte laptopladere, fullkablet kvm-switch.... (Det blir et veldig kabelkaos å rydde i.) Vel, på med lader og *piiiip*. Laderens hjerne hadde omkommet siden sist den ble brukt.
Så, batteri ut av to biler og frem med startkabler. Lastebil er jo 24V. Men jeg har jo bare ett sett (2) startkabler. Her trengs tre. Dermed; klipping av skjøteledning og koble batteriene sammen. Jeg husket i hvertfall å koble fra lastebilbatteriene først. (Når 2 stk tomme 140Ah batterier blir parallellkoblet med 2 stk 55Ah tar det ikke lang tid før man står med 4stk ganske tomme batterier.)
Neste gang skal jeg vurdere å finne frem møbler dagen i forveien.
Samme prinsipp gjelder servicer, serveringsfat, o.l. Siden jeg har tenkt å plassbygge vitrineskap, står alt vi ikke har brukt daglig fortsatt i flytteesker. Så da kommer man plutselig på at man f.eks trenger noe å servere gløggen i.... Hvilken eske var nå det? Det ble tilfeldigvis de rosemalte tekoppene med sommermotiver som ikke tåler oppvaskmaskin. Og kakefat... det fikk bli en middagstallerken.
Det er nok litt forrige generasjon. Selv om jeg vokste opp med at det var slik: I dag ville synes det var rart om naboen kom inn og ba om å få låne stolene mine, gaflene og knivene mine. Men kanskje det fortsatt er vanlig enkelte steder. Jeg vil gjette på at det i så fall er utenfor byene, på mindre steder.
Og der fikk jeg pinadø dekket/ettergitt boten 😎
Var nok litt mye julestemning i kommunen som gjorde det men kjekt for meg.
Med dørene endelig åpne, gikk det ikke å lukke dem igjen! Mekanismen som skal sørge for at døra holder seg lukket hadde også frosset. Mekanismen måtte da også tines.
Bagasjerommet bød ikke på noe problem å åpne. Men der satt hele mekanismen seg fast i åpen stilling. Varmepistol hjalp ingenting. Det endte med å demontere all innmat i bakluka for å ta ut låsemekanismen, og demontere den også. Der viste det seg at om motoren som skal åpne låsen stoppes på et bestemt punkt vil ikke fjæra som skal dra det hele tilbake komme i posisjon til å trekke, motoren nekter å kjøre fordi en sensor forteller at den allerede har gått så langt den skal.
(El-åpner til bagasjerom består faktisk av en motor, 4 tannhjul (gir) og to fjærer. Jeg trodde det var en elektromagnet og en fjær.)
Etter to timer kunne dørene lukkes og familien kunne dra til julefeiring. To timer forsinket, og vel vitende om at forsinkelsen ville bli enda noen timer da kveldens siste ferge var utenfor rekkevidde.
Audi? 😂👍
Har eid biler fra VAG kjøpt i -96, -03, -06, -12 og -17. Kjenner igjen det du refererer til fra de to første, særlig -03 modellen. De tre siste har ikke hatt noen problemer med dørlåsene.
Noen ganger kom jeg ikke inn andre ganger kom jeg inn men døra ville ikke lukke seg. Var også ute for å komme inn men ikke ut😂