Autel fra Bildiagnose. Den med berøringsskjerm og mulighet for live data. Kostet 16 k tror jeg. Meget anvendelig tester, men må oppdateres for ekstra funksjoner
Jeg synes dette kan høres ut som "forgasserising", selv om det er byttet nylig, ville jeg gitt ett forsøk på å rense spjeldhuset innvendig. Men jeg tipper at problemet er at det iser i spjeldhuset når det er kaldt ute, løsningen, det er forvarming av innsugslufta, dra ett rør fra luftfilterets inntak til en varm plass nær eksosmanifold eller noe i den duren. Biler med elektronisk spjeld er veldig følsomme for at parkeringsposisjonen er korrekt, er den ikke det så vil de tulle.
Jeg er egentlig godt fornøyd med kvaliteten på de franske bilene jeg har vært borti. Det er dårlige OG gode epler der også - slik som for alle bilmerker. Eneste jeg ikke liker er at de shopper rundt etter deleleverandører midt i en serie, slik at du må følge godt med så du får riktig del. Det er irriterende!
Kjøp en boks startgass og let etter falskluftlekkasjer når motoren er kald. (Innsugsmanifoldpakning?)
Men, om temperatursensoren er defekt slik at ECU tror motoren er varm så vil den få for lite bensin og vil gå for lavt ned på tomgang. I videoen din ser man at tomgangsreguleringen ligger og kompanserer for dette hele tiden.
Jeg er egentlig godt fornøyd med kvaliteten på de franske bilene jeg har vært borti. Det er dårlige OG gode epler der også - slik som for alle bilmerker. Eneste jeg ikke liker er at de shopper rundt etter deleleverandører midt i en serie, slik at du må følge godt med så du får riktig del. Det er irriterende!
De har sine sider de franske, men jaggu finner en mye morro på på tyske og svenske og. Franskmennene skulle hatt i ræven så mye som de roter/ikke følger med fargen på kablene. Sattan det er morro når de bytter farge på en ledning midt inne i en strømpe. Det er slikt som kalles krydder i hverdagen, å feilsøke på elektrisk på en fullspekket CX 2.5TRD TurboII. Jeg nekter å tro at en eneste fabrikkarbeider kan ha vært edru da de strakk kablene på de bilene! Relé-er fant en liggende overalt, kablingen mellom de lignet et edderkoppnett. Varmesetene hadde spenning på seg konstant (...). Joda, mye morro.
Hadde en '76 244L, på 80-tallet. En skulle tro det var en kurant bil å finne rette deler til, men jaggu var det mye rot og trøbbel der og. Volvo-forhandleren selv tvilte på sine egne søk, det fantes åpenbart ikke et skikkelig register hvor hvilke chassisnumre som hadde hvilke deler.
Nå har jeg nettopp kjøpt meg en ny Berlingo. Med garantier og serviceavtaler og alt og det. Så får vi se hvor lenge den varer. Så langt virker det merkverdig bra, men ting kan jo snu seg.
Det som bekymrer meg om franske biler, er at selv de nye franske bilene er vanskelig å reparere. En bekjent av meg hadde stygge lyder fra støtdemperen i en 2012 model Partner. Verkstedet fant ikke feilen før den var inne på verkstedet for andre gang. Det var noe inne i støtdemperen som var knekt. De monterte inn ny støtdemper. Nå gir den nye støtdemperen like mye stygge lyder, men med en annen type lyd. "Klang, Klang" i humper. For meg høres det ut som de ikke har skrudd toppboltene til svinglageret fast nok. Det er merkeverkstedet som har byttet støtdemperen.
Det aller, aller fleste nye biler er vanskelig å reparere. Fronten må demonteres for å skifte pære. Mengder med plast må ned for å bytte olje. Mange slike eksempler.
Det er et mye større krav om kompakte biler i dag enn før og da blir ting mer knotete. Det er teknisk vanskeligere løsninger valgt, som en følge av utvikling, og dermed vanskeligere å feilsøke og fikse.
Og ikke minst så gjør verksted feil. Alle som en. Akkurat som oss.
Det som bekymrer meg om franske biler, er at selv de nye franske bilene er vanskelig å reparere. En bekjent av meg hadde stygge lyder fra støtdemperen i en 2012 model Partner. Verkstedet fant ikke feilen før den var inne på verkstedet for andre gang. Det var noe inne i støtdemperen som var knekt. De monterte inn ny støtdemper. Nå gir den nye støtdemperen like mye stygge lyder, men med en annen type lyd. "Klang, Klang" i humper. For meg høres det ut som de ikke har skrudd toppboltene til svinglageret fast nok. Det er merkeverkstedet som har byttet støtdemperen.
Betviler at dette har med at det er komplisert/vanskelig å reparere. Heller et resultat av dårlig/stresset/uengasjert mekaniker/verksted, eller at det har kommet en ny feil. Hele hjulopphenget på en 2012 Partner er så enkelt konstruert at det fremkaller et gjesp hos en middels erfaren mekaniker... Når det gjelder bilen som trådstarter har, så er den et nokså gjennomsnittlig eksemplar av fransk bil. Temmelig standard greier hele veien.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Men jeg tipper at problemet er at det iser i spjeldhuset når det er kaldt ute, løsningen, det er forvarming av innsugslufta, dra ett rør fra luftfilterets inntak til en varm plass nær eksosmanifold eller noe i den duren.
Biler med elektronisk spjeld er veldig følsomme for at parkeringsposisjonen er korrekt, er den ikke det så vil de tulle.
Men, om temperatursensoren er defekt slik at ECU tror motoren er varm så vil den få for lite bensin og vil gå for lavt ned på tomgang. I videoen din ser man at tomgangsreguleringen ligger og kompanserer for dette hele tiden.
De har sine sider de franske, men jaggu finner en mye morro på på tyske og svenske og.
Franskmennene skulle hatt i ræven så mye som de roter/ikke følger med fargen på kablene. Sattan det er morro når de bytter farge på en ledning midt inne i en strømpe. Det er slikt som kalles krydder i hverdagen, å feilsøke på elektrisk på en fullspekket CX 2.5TRD TurboII. Jeg nekter å tro at en eneste fabrikkarbeider kan ha vært edru da de strakk kablene på de bilene! Relé-er fant en liggende overalt, kablingen mellom de lignet et edderkoppnett. Varmesetene hadde spenning på seg konstant (...). Joda, mye morro.
Hadde en '76 244L, på 80-tallet. En skulle tro det var en kurant bil å finne rette deler til, men jaggu var det mye rot og trøbbel der og. Volvo-forhandleren selv tvilte på sine egne søk, det fantes åpenbart ikke et skikkelig register hvor hvilke chassisnumre som hadde hvilke deler.
Nå har jeg nettopp kjøpt meg en ny Berlingo. Med garantier og serviceavtaler og alt og det. Så får vi se hvor lenge den varer. Så langt virker det merkverdig bra, men ting kan jo snu seg.
Det er et mye større krav om kompakte biler i dag enn før og da blir ting mer knotete. Det er teknisk vanskeligere løsninger valgt, som en følge av utvikling, og dermed vanskeligere å feilsøke og fikse.
Og ikke minst så gjør verksted feil. Alle som en. Akkurat som oss.
Betviler at dette har med at det er komplisert/vanskelig å reparere. Heller et resultat av dårlig/stresset/uengasjert mekaniker/verksted, eller at det har kommet en ny feil. Hele hjulopphenget på en 2012 Partner er så enkelt konstruert at det fremkaller et gjesp hos en middels erfaren mekaniker...
Når det gjelder bilen som trådstarter har, så er den et nokså gjennomsnittlig eksemplar av fransk bil. Temmelig standard greier hele veien.