Ingenting galt med franske biler om man vedlikeholder de og er obs på de skavankene som kan oppstå :P
Vanlige feil: - Jordingspunkter (her er det greit å gå over og gjerne legge opp nye punkter. - Irr i multikontakter, rens og noe elektropasta\grease her gjør susen i mange år fremover. Sjekk om det er vann under teppet på førersiden.. Her ligger det en festlig liten krabat av en multikontakt som kan gi deg mange koselige feil :P - CPS(crank position sensor), gjør at det er et helvete å få start på bilene når de er kalde (ofte ligger disse plassert rett under en kjølevannslange, som igjen drypper rett ned på sensoren og gjør at denne begynner å dumme seg). Det sørgelige her er at denne føleren ikke gir noen feilmeldinger om den ikke fungerer. - Tempfølere
Kjører fransk selv for tiden..Og har det meste av diagnoseutstyr tilgjengelig om det skulle være noe
Nå kjøpte jeg inn mitt diagnoseutstyr (Lexia\PP2000) siden jeg har plukket på "en del" citroen og peugeot de siste årene. Greit verktøy til å få fortgang i feilsøkingen i allefall. Og når det koster 500kr på eBay er ikke kostnaden så stor at det gjør meg noe siden tiden=pengene fort er innspart under feilsøking Har også et Autel MaxiScan MS509 liggende for å få ut generiske feilkoder fra andre biler "kjekt å ha".
De største problemene til franskmennene når det kommer til bil er at de prøver å skvise inn mest mulig nyvinninger og fancy elektroniske ting, uten heeeelt å vite hvordan de skal sikre at utstyret holder seg funksjonabelt over lang tid..
Ser at det er frustrerende å feilsøke, prøve, feile osv. osv. og ja, jeg har vert der selv . Både med franske, tyske og svenske biler.
Begynn uansett med det billigste og enkleste først. Og ta det gradvis derfra, så finner du nok ut av det etter hvert..
Leser den Lexia'n merkespesifikke koder for citroen/peugeot altså?
Jepp... Er i utgangspunktet samme verktøy de bruker på PSA-verkstedene\fabrikken\forhandlere. Kan funksjonsteste de forskjellige modulene, lese ut nøyaktige feilkoder med potensielle løsninger på problemet osv. osv. Veldig praktisk.
Tøft! Hadde vært kjekt med noe som kunne lese flere koder og mer live data noen ganger. Vet du om den er såkalt bi-directional - at man kan skru på f.eks kjølevifta (for å teste) ved hjelp av scanneren?
Jeg håper forhandlerne og fabrikken bruker noe som koster mer enn 500kr, men man vet jo aldri;)
Tøft! Hadde vært kjekt med noe som kunne lese flere koder og mer live data noen ganger. Vet du om den er såkalt bi-directional - at man kan skru på f.eks kjølevifta (for å teste) ved hjelp av scanneren?
Jeg håper forhandlerne og fabrikken bruker noe som koster mer enn 500kr, men man vet jo aldri;)
Jepp...dette verktøyet fungerer fint til å funksjonsteste saker og ting med Speedometer-test, kjølevifte av\på, injectortesting, bensinpumpe av\på +++ du kan lese ut trykk i fuelrail, og alt av livedata ellers. Er et veldig omfattende verktøy (som jeg selv ikke er i nærheten av å kunne fullt ut).
Ser du holder til på vestlandet.. om du bor i nærheten av Bergen, er det ingenting i veien for at du evt. kan teste oppsettet jeg har her om det skulle være ønskelig.
Flere overaskelser med BSI boksen i Berlingoen. Den slår på strømmen til alle brukerne på dager med mye regnvær uten at noen er i bilen. Ikke bra det her i Bergen. Setter nå inn en arduino som kutter strømmen til bsi i boksen dersom det kommer spenning ut av den uten at nøkkelen er i. Må ha de riktige forsinkelsene til sentral låsen. Investerer ikke noe ny bsi i en så tvilsom bil.
Vanlige feil:
- Jordingspunkter (her er det greit å gå over og gjerne legge opp nye punkter.
- Irr i multikontakter, rens og noe elektropasta\grease her gjør susen i mange år fremover. Sjekk om det er vann under teppet på førersiden.. Her ligger det en festlig liten krabat av en multikontakt som kan gi deg mange koselige feil :P
- CPS(crank position sensor), gjør at det er et helvete å få start på bilene når de er kalde (ofte ligger disse plassert rett under en kjølevannslange, som igjen drypper rett ned på sensoren og gjør at denne begynner å dumme seg). Det sørgelige her er at denne føleren ikke gir noen feilmeldinger om den ikke fungerer.
- Tempfølere
Kjører fransk selv for tiden..Og har det meste av diagnoseutstyr tilgjengelig om det skulle være noe
Aldri mer fransk!
- Baderomsbloggen min
....
...
...
De største problemene til franskmennene når det kommer til bil er at de prøver å skvise inn mest mulig nyvinninger og fancy elektroniske ting, uten heeeelt å vite hvordan de skal sikre at utstyret holder seg funksjonabelt over lang tid..
Ser at det er frustrerende å feilsøke, prøve, feile osv. osv. og ja, jeg har vert der selv . Både med franske, tyske og svenske biler.
Begynn uansett med det billigste og enkleste først. Og ta det gradvis derfra, så finner du nok ut av det etter hvert..
Jepp... Er i utgangspunktet samme verktøy de bruker på PSA-verkstedene\fabrikken\forhandlere.
Kan funksjonsteste de forskjellige modulene, lese ut nøyaktige feilkoder med potensielle løsninger på problemet osv. osv. Veldig praktisk.
Jeg håper forhandlerne og fabrikken bruker noe som koster mer enn 500kr, men man vet jo aldri;)
Jepp...dette verktøyet fungerer fint til å funksjonsteste saker og ting med Speedometer-test, kjølevifte av\på, injectortesting, bensinpumpe av\på +++ du kan lese ut trykk i fuelrail, og alt av livedata ellers. Er et veldig omfattende verktøy (som jeg selv ikke er i nærheten av å kunne fullt ut).
Ser du holder til på vestlandet.. om du bor i nærheten av Bergen, er det ingenting i veien for at du evt. kan teste oppsettet jeg har her om det skulle være ønskelig.