#61
 186     Bergen     1
Ingenting galt med franske biler om man vedlikeholder de og er obs på de skavankene som kan oppstå :P

Vanlige feil:
- Jordingspunkter (her er det greit å gå over og gjerne legge opp nye punkter.
- Irr i multikontakter, rens og noe elektropasta\grease her gjør susen i mange år fremover. Sjekk om det er vann under teppet på førersiden.. Her ligger det en festlig liten krabat av en multikontakt som kan gi deg mange koselige feil :P
- CPS(crank position sensor), gjør at det er et helvete å få start på bilene når de er kalde (ofte ligger disse plassert rett under en kjølevannslange, som igjen drypper rett ned på sensoren og gjør at denne begynner å dumme seg). Det sørgelige her er at denne føleren ikke gir noen feilmeldinger om den ikke fungerer.
- Tempfølere


Kjører fransk selv for tiden..Og har det meste av diagnoseutstyr tilgjengelig om det skulle være noe Smile

   #63
 186     Bergen     0
Nå kjøpte jeg inn mitt diagnoseutstyr (Lexia\PP2000) siden jeg har plukket på "en del" citroen og peugeot de siste årene. Greit verktøy til å få fortgang i feilsøkingen i allefall. Og når det koster 500kr på eBay er ikke kostnaden så stor at det gjør meg noe siden tiden=pengene fort er innspart under feilsøking Smile Har også et Autel MaxiScan MS509 liggende for å få ut generiske feilkoder fra andre biler "kjekt å ha".

De største problemene til franskmennene når det kommer til bil er at de prøver å skvise inn mest mulig nyvinninger og fancy elektroniske ting, uten heeeelt å vite hvordan de skal sikre at utstyret holder seg funksjonabelt over lang tid..

Ser at det er frustrerende å feilsøke, prøve, feile osv. osv. og ja, jeg har vert der selv . Både med franske, tyske og svenske biler.

Begynn uansett med det billigste og enkleste først. Og ta det gradvis derfra, så finner du nok ut av det etter hvert..
   #64
 3,210     Vestlandet     0
Leser den Lexia'n merkespesifikke koder for citroen/peugeot altså?
   #65
 186     Bergen     0

Leser den Lexia'n merkespesifikke koder for citroen/peugeot altså?


Jepp... Er i utgangspunktet samme verktøy de bruker på PSA-verkstedene\fabrikken\forhandlere.
Kan funksjonsteste de forskjellige modulene, lese ut nøyaktige feilkoder med potensielle løsninger på problemet osv. osv. Veldig praktisk.
   #66
 3,210     Vestlandet     0
Tøft! Hadde vært kjekt med noe som kunne lese flere koder og mer live data noen ganger. Vet du om den er såkalt bi-directional - at man kan skru på f.eks kjølevifta (for å teste) ved hjelp av scanneren?

Jeg håper forhandlerne og fabrikken bruker noe som koster mer enn 500kr, men man vet jo aldri;)
   #67
 186     Bergen     0

Tøft! Hadde vært kjekt med noe som kunne lese flere koder og mer live data noen ganger. Vet du om den er såkalt bi-directional - at man kan skru på f.eks kjølevifta (for å teste) ved hjelp av scanneren?

Jeg håper forhandlerne og fabrikken bruker noe som koster mer enn 500kr, men man vet jo aldri;)


Jepp...dette verktøyet fungerer fint til å funksjonsteste saker og ting med Smile Speedometer-test, kjølevifte av\på, injectortesting, bensinpumpe av\på +++ du kan lese ut trykk i fuelrail, og alt av livedata ellers. Er et veldig omfattende verktøy (som jeg selv ikke er i nærheten av å kunne fullt ut).

Ser du holder til på vestlandet.. om du bor i nærheten av Bergen, er det ingenting i veien for at du evt. kan teste oppsettet jeg har her om det skulle være ønskelig.

   #68
 3,210     Vestlandet     0
Jeg er på østlandet for tiden, har bar ikke oppdatert profilen. Men takk for tilbudet:)
   #69
 342     Hordaland     0
Flere overaskelser med BSI  boksen i Berlingoen.  Den slår på strømmen til alle brukerne på dager med mye regnvær uten at noen er i bilen.  Ikke bra det her i Bergen.  Setter nå inn en arduino som kutter strømmen til bsi i boksen dersom det kommer spenning ut av den uten at nøkkelen er i.  Må ha de riktige forsinkelsene til sentral låsen.  Investerer ikke noe ny bsi i en så tvilsom bil.