172    7    0  

Girstangbryter. Forslag?

 24,032     Akershus     0
Gitt girstangkula. Gitt at en ønsker 1-2 bryterfunksjoner, hvordan? Tenker meg f.eks en vridning av kula høyre/venstre. Ev helt andre løsninger/plasseringer?

Noen som har forslag til noe som finnes, eller kan modifiseres?
Signatur

   #1
 6,009     Finnmark     0

Gitt girstangkula. Gitt at en ønsker 1-2 bryterfunksjoner, hvordan? Tenker meg f.eks en vridning av kula høyre/venstre. Ev helt andre løsninger/plasseringer?

Noen som har forslag til noe som finnes, eller kan modifiseres?


Volvo sin med overdrive knappen!
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 24,032     Akershus     0
Forstår hva den gjør, men har ikke sett noen. Hvordan betjenes den?
Signatur
   #3
 2,718     0
Om jeg ikke tar helt feil er jo den volvo-varianten bare en trykknapp med dobbeltrykkfunksjon ("kulepenn") oppå toppen av kula... Og med ledninger som går ned gjennom en hul girstang, og ut gjennom et hull lenger ned (inne i mansjetten/belgen).

Mange slags mikrobrytere, enten du vil ha vippebryter, skyvebryter eller trykknapp, som kan felles inn der, eller så kan du gå for proporsjonale ruller eller en mini-joystick, om du har slike behov... Å trekke kabelen om du har en massiv gearstang kan bli en utfordring.

Moderne gravemaskiner har gjerne så mange brytere, ruller og mini-joysticker oppå selve håndtaket (som det jo er to av...) at man kan bli forvirret av mindre. Ikke at det nødvendigvis er særlig relevant for din problemstilling, men du kan jo ta en titt her:
http://svab.se/download/en/products/steering-controls/svab-grip-l8/SVAB%20Grip%20L8_Technical%20Information-EN_C.pdf
  (trådstarter)
   #4
 24,032     Akershus     0
Fant noe her: https://www.speeddawg.com/shift-knobs/burnout-series/transparent-blue-shift-knob-with-12v-line-lock-nitrous-switch-and-speed-dawg-logo

Kan trolig gjøre jobben, men ser fortsatt etter en mulighet for å dreie kula ett knepp høyre, eller ett knepp venstre. Kanskje en liten kambryter innmontert i kula?
Signatur
   #5
 2,718     0
Hva med noe sånt, montert opp/ned, altså med bryterakselen ned i girstanga, og selve bryteren inne i kula? Litt utfordrende å få ledningene frem til rett plass, kanskje... Og kanskje en fare for å bryte av "akslingen" ved hardhendt giring..

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=35-496-37&toc=20502

Den over er jo bare et eksempel; små vribrytere med tre posisjoner finnes det vel mange alternativer av.
  (trådstarter)
   #6
 24,032     Akershus     0
En kan jo ordne dette slik at bryteren bare er en slave av girkula. Dvs at bryteren ikke overfører krefter.

Ser ut til å bli en dreiebenkjobb med en slik innfallsvinkel. Akk, lenge siden jeg hadde tilgang til det.
Signatur
   #7
 923     0
Hva med en lastebilspak da, de har som oftest 2 brytere, splitgir og rangegir.
Dessverre er dette kuftstyrt, men burde jo la seg gjøre med vakuum og trykkbrytere.