594
82
0
Global oppvarming, et vanskelig tema
7,685
Bærum
0
Melding fra administrator: denne tråden er splittet ut av en diskusjon om testing av el biler.
Om global oppvarming er menneskeskapt eller ikke er en komplisert sak. Her blir kategoriske meninger feil samme hvilke side man tilhører. Når det gjelder elbiler er sikkert ikke dagens biler spesielt miljøvennlige hvis man gjør opp et totalregnskap. Imidlertid kan avgiftsfritak være fornuftig for å stimulere utviklingen av elbiler. Uten etterspørsel ingen utvikling. En ting jeg ikke forstår er hvorfor det skal være noe problem å lage oppladbare hybridbiler. Det er jo bare å putte inn en lader og et større batteri slik at eldrift har noe for seg. Hybridbiler som ikke kan lades og kun går et par km på batteri er en blindvei. En skikkelig ladbar hybridbil tror jeg er fremtiden.
Om global oppvarming er menneskeskapt eller ikke er en komplisert sak. Her blir kategoriske meninger feil samme hvilke side man tilhører. Når det gjelder elbiler er sikkert ikke dagens biler spesielt miljøvennlige hvis man gjør opp et totalregnskap. Imidlertid kan avgiftsfritak være fornuftig for å stimulere utviklingen av elbiler. Uten etterspørsel ingen utvikling. En ting jeg ikke forstår er hvorfor det skal være noe problem å lage oppladbare hybridbiler. Det er jo bare å putte inn en lader og et større batteri slik at eldrift har noe for seg. Hybridbiler som ikke kan lades og kun går et par km på batteri er en blindvei. En skikkelig ladbar hybridbil tror jeg er fremtiden.
Nye Prius kan vel lades? Husk at hybridbiler frem til i dag kun har vært pr stunt, ingen av hybridbilene bruker noe særlig mindre drivstoff enn en tilsvarende bil med dieselmotor på normal kjøring.
Er dette typisk norsk? Så lenge det blir mindre forurensning akkurat der jeg bor så driter jeg i alle andre? Ingen som tenker på de stakkars barna med astma som bor ved siden av forurensende kullkraftverk som lager strøm så vi kan lade bilene?
På rein bykjøring så har de vel vært billiger i forbruk, men ikke på blandet/langkjøring
Ser at flere etterlyser mere ladepunkter for at bruken skal øke, hvordan skal dette betales for?Hvem skal betale det og tas dette inn i regnestykket?
Hva med levetiden på batteriene? Og ikke minst kostnaden når de måbyttes?
Da må du tillegge produksjon eller avhending av elbiler en større miljøkostnad enn biler med fossilt brennstoff. Alternativet til elbil er jo ikke å ikke ha bil, men å ha en som går på fossilt brennstoff. Elbilen har ingen utslipp så dette er en nettogevinst. Produksjon av EL er neppe mer forurensende enn produksjon av fossilt brennstoff. Effekten fra el er høyere enn den man får fra bensin og diesel. Hva er det som gjør elbilene så lite miljøvennlige totalt sett?
De som kjøper elbil i dag forventer gratis lading og at det er kommunene, arbeidsplassen og forhandlerer som bygger ut ett nett de kan snylte på.
Det finnes noen Statoilstasjoner hvor man må betale for lading, f.eks er det vel ca 30,- for 10 minutter, dvs. at å lade en Leaf opp til 80% fra ca 20% koster 60,- for dette får man da 10 mil ekstra, altså 6,- pr mil. Det er jo dyrere enn en normal dieselbil i dag.
klipt fra http://www.elbil.no/ladestasjoner/530-sa-dyrt-at-du-ma-droppe-polsa
"Regnestykket viser at 1 kilometer kan koste deg fra 40 til 70 øre. Vi understreker at denne kostnaden da baserer seg på hva Statoil kaller et «åpningstilbud». Mon tro hva prisen egentlig skal være? En sånn passe bensin/dieselbil har en drivstoffkostnad på 60 til 90 øre."
Men Prius er ikke en "el-bil" og får derfor ikke de samme fordelene som "rene" el-biler får. Så da får man ikke fordeler som kan gjøre det interessant (fri bom, kollektivfelt, osv).
Det er riktig at Statoil tar seg godt betalt for hurtiglading, og regnestykke forutsetter jo at al lading foregår ved hurtiglading. I Norge så er det jo slik at de fleste har mulighet for å lade hjemme, da vil det i den daglige bruken være unntakstilfelle at man må hurtiglade. Det avhenger selvfølgelig av bruksmønsteret, derfor må hver og en sette opp sitt eget regnestykke.
Vedrørende kostnad for batteriet så kan man regne dette på ulike måter. Man kan blant annet velge å ta hele kostnaden som reduksjon av annenhåndsverdi, eller fordele kostnaden pr. kjørte kilometer.
Risiko og kostnader for batteriet bør jo også vurderes opp mot risiko for registerreimhavari og kostnader for skifte av registerreim (ikke nødvendig på elbil) samt andre kostnader som er spesifikke for elbil.
Her er noen betrktninger vedrørende dette: elbil.no
Tåpelig generalisering. Jeg vurderer å kjøpe meg en Leaf, men jeg regner med å lade hjemme. Det er bare unntaksvis jeg kalkulerer med å lade ute. Selvfølgelig er det praktisk å lade gratis på offentlige ladestasjoner, men å kalle det snylting er feil. Hvis arbeidsgiver, kommune, eller andre setter opp et gratis ladepunkt har de en agenda bak det.