En moderne dieselmotor i dag utnytter ikke mer enn 25-30% av energien til framdrift. Elmotorer ligger over 90%. Det er realiteten. Hvis man skal begynne å trekke inn "hvor energien kommer fra", må man også gjøre dette for diesel. Transport med tankbil, raffinering, transport til raffineringsanlegg (energi for å pumpe olje gjennom rør, evt. tankskip), produksjon på plattform, osv. osv. osv.
Hvis vi sier at energien kom fra det samme stedet mente han at dieselbilen var mere effektiv. Da blir faktorene før "kraftverket" de samme.
Det står også at det var tatt hensyn til tilleggsvarme i elbilen. Det er vel en av grunnene til at den kommer dårlig ut. Dette er et viktig poeng da tilleggsvarme er nodvendig, særlig i Norge.
Jeg skal ikke kåre noen form for bil til miljøvinner, for det er det ingen av bilene på markedet som fortjener.
Jeg skal ikke kåre noen form for bil til miljøvinner, for det er det ingen av bilene på markedet som fortjener.
Hva er det som gjør Elbil til en miljøsinke i Norge?
Signatur
Ekowell EVT752 med ekstra kurs for helårsvarme gulv og varming av forbruksvann. 90+130m energibrønner. 320m2 oppvarmet areal delvis fra 1973 og delvis nybygg 2010, hvorav ca 250m2 oppvarmet med vannbåren gulvvarme og resten med panelovner. Enervent TS300-S balansert ventilasjon. Strømforbruk 2014: 29376kwt totalt, hvorav 10622kwt til varmepumpe. Gangtid VP: 3467 timer.
For sammenligningens skyld så er det er vel akseptert å transportere diesel, bensin og gass på tankbiler og tog gjennom byer og tunneller for at vi skal kunne kjøre bensin og dieselbiler. Dette er også en risiko og går noen ganger galt. Da snakker vi om store energimengder som skal håndteres av brannvesen for at vi skal kunne kjøre elbil jeg vil ikke stå nær dette heller.
Det må påpekes at dette transportbehovet og tilhørende risiko avtar ved økt bruk av elbil
Da må man vel veie dette opp mot risikoen for brann i moderne konstruerte elbiler?
Har forresten ikke hørt det argumentet så mye når det gjelder hybridbiler som også har relativt kraftige batterier og høy spenning.
Ja det er ellers riktig at elbilbrann er en utfordring. Tiden vil vise om det er elbiler eller fossilbiler som brenner mest.
En moderne dieselmotor i dag utnytter ikke mer enn 25-30% av energien til framdrift. Elmotorer ligger over 90%. Det er realiteten. Hvis man skal begynne å trekke inn "hvor energien kommer fra", må man også gjøre dette for diesel. Transport med tankbil, raffinering, transport til raffineringsanlegg (energi for å pumpe olje gjennom rør, evt. tankskip), produksjon på plattform, osv. osv. osv.
Hvis vi sier at energien kom fra det samme stedet mente han at dieselbilen var mere effektiv. Da blir faktorene før "kraftverket" de samme.
Det står også at det var tatt hensyn til tilleggsvarme i elbilen. Det er vel en av grunnene til at den kommer dårlig ut. Dette er et viktig poeng da tilleggsvarme er nodvendig, særlig i Norge.
Jeg skal ikke kåre noen form for bil til miljøvinner, for det er det ingen av bilene på markedet som fortjener.
Det virker ikke som myndighetene er så opptatt av mijøvennlige biler : http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8265936 Hvorfor de gjør et slikt politisk selvmord kan man jo spekulere på. Er det fordi Statoil ikke produserer Ecofuel?
De innså vel at om de gav avgiftsfritak for dette ville de fleste tanket dette og dieselsalget ville stupt, noe som ville medført store avgiftssummer tapt for staten. Dette underbygger jo selvsagt min teori om at klimaargumenter kun benyttes til å forsvare økte avgifter...
Jeg tror ikke byråkratene gjør dette uten regjeringens kjennskap. Mulig de tester ut responsen midt i fellesferien for å kunne trekke det hvis reaksjonene blir for sterke. Hittil har det ikke akkurat blitt noe ramaskrik. Vi ser jo nå at ungdommens engasjement mot global oppvarming er dalende. Pussig ikke sant. ::)
Det står også at det var tatt hensyn til tilleggsvarme i elbilen. Det er vel en av grunnene til at den kommer dårlig ut. Dette er et viktig poeng da tilleggsvarme er nodvendig, særlig i Norge.
Jeg skal ikke kåre noen form for bil til miljøvinner, for det er det ingen av bilene på markedet som fortjener.
Hva er det som gjør Elbil til en miljøsinke i Norge?
Der er det flere hundre volt, masser av ampére og ofte lithium som brenner heftig om vann kommer til. Jeg hadde holdt ærbødig avstand.
Man kan jo kontre med at bensin er meget brannfarlig, men det har man tross alt snart 100 års erfaring med å takle.
Er bergingsetatene forberedt på et slikt scenario?
Det må påpekes at dette transportbehovet og tilhørende risiko avtar ved økt bruk av elbil
Da må man vel veie dette opp mot risikoen for brann i moderne konstruerte elbiler?
Har forresten ikke hørt det argumentet så mye når det gjelder hybridbiler som også har relativt kraftige batterier og høy spenning.
Ja det er ellers riktig at elbilbrann er en utfordring. Tiden vil vise om det er elbiler eller fossilbiler som brenner mest.
Her er litt lesestoff vedrørende bilbrann. http://www.elbil.no/elbiler/535-ladbare-biler-og-risiko-for-brann
Edit:
lagt til link