#31
 22,342     Akershus     0

En moderne dieselmotor i dag utnytter ikke mer enn 25-30% av energien til framdrift. Elmotorer ligger over 90%. Det er realiteten. Hvis man skal begynne å trekke inn "hvor energien kommer fra", må man også gjøre dette for diesel. Transport med tankbil, raffinering, transport til raffineringsanlegg (energi for å pumpe olje gjennom rør, evt. tankskip), produksjon på plattform, osv. osv. osv.
Hvis vi sier at energien kom fra det samme stedet mente han at dieselbilen var mere effektiv. Da blir faktorene før "kraftverket" de samme.

Det står også at det var tatt hensyn til tilleggsvarme i elbilen. Det er vel en av grunnene til at den kommer dårlig ut. Dette er et viktig poeng da tilleggsvarme er nodvendig, særlig i Norge.

Jeg skal ikke kåre noen form for bil til miljøvinner, for det er det ingen av bilene på markedet som fortjener.

   #32
 1,421     Bærum     0

Jeg skal ikke kåre noen form for bil til miljøvinner, for det er det ingen av bilene på markedet som fortjener.

Hva er det som gjør Elbil til en miljøsinke i Norge?
Signatur
   #33
 4,110     Akershus (Follo)     0
Hva gjør bergingsmannskapene fra brannvesen/Viking/Falch/NAF når de kommer til en alvorlig ulykke med elbil?

Der er det flere hundre volt, masser av ampére og ofte lithium som brenner heftig om vann kommer til. Jeg hadde holdt ærbødig avstand.

Man kan jo kontre med at bensin er meget brannfarlig, men det har man tross alt snart 100 års erfaring med å takle.

Er bergingsetatene forberedt på et slikt scenario?
Signatur
   #34
 241     0
For sammenligningens skyld så er det er vel akseptert å transportere diesel, bensin og gass på tankbiler og tog gjennom byer og tunneller for at vi skal kunne kjøre bensin og dieselbiler. Dette er også en risiko og går noen ganger galt. Da snakker vi om store energimengder som skal håndteres av brannvesen for at vi skal kunne kjøre elbil jeg vil ikke stå nær dette heller.

Det må påpekes at dette transportbehovet og tilhørende risiko avtar ved økt bruk av elbil

Da må man vel veie dette opp mot risikoen for brann i moderne konstruerte elbiler?

Har forresten ikke hørt det argumentet så mye når det gjelder hybridbiler som også har relativt kraftige batterier og høy spenning.

Ja det er ellers riktig at elbilbrann er en utfordring. Tiden vil vise om det er elbiler eller fossilbiler som brenner mest.

Her er litt lesestoff vedrørende bilbrann. http://www.elbil.no/elbiler/535-ladbare-biler-og-risiko-for-brann

Edit:
lagt til link

  (trådstarter)
   #35
 7,685     Bærum     0


En moderne dieselmotor i dag utnytter ikke mer enn 25-30% av energien til framdrift. Elmotorer ligger over 90%. Det er realiteten. Hvis man skal begynne å trekke inn "hvor energien kommer fra", må man også gjøre dette for diesel. Transport med tankbil, raffinering, transport til raffineringsanlegg (energi for å pumpe olje gjennom rør, evt. tankskip), produksjon på plattform, osv. osv. osv.
Hvis vi sier at energien kom fra det samme stedet mente han at dieselbilen var mere effektiv. Da blir faktorene før "kraftverket" de samme.

Det står også at det var tatt hensyn til tilleggsvarme i elbilen. Det er vel en av grunnene til at den kommer dårlig ut. Dette er et viktig poeng da tilleggsvarme er nodvendig, særlig i Norge.

Jeg skal ikke kåre noen form for bil til miljøvinner, for det er det ingen av bilene på markedet som fortjener.
Det virker ikke som myndighetene er så opptatt av mijøvennlige biler : http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8265936 Hvorfor de gjør et slikt politisk selvmord kan man jo spekulere på. Er det fordi Statoil ikke produserer Ecofuel?
   #36
 576     0
De innså vel at om de gav avgiftsfritak for dette ville de fleste tanket dette og dieselsalget ville stupt, noe som ville medført store avgiftssummer tapt for staten. Dette underbygger jo selvsagt min teori om at klimaargumenter kun benyttes til å forsvare økte avgifter... Wink
   #37
 5,111     Sørnorge     0
Hvor har det blitt av politikerne i denne saken? Får byråkratene gjøre som de vil når politikerne har 3mnd ferie?

  (trådstarter)
   #38
 7,685     Bærum     0
Jeg tror ikke byråkratene gjør dette uten regjeringens kjennskap. Mulig de tester ut responsen midt i fellesferien for å kunne trekke det hvis reaksjonene blir for sterke. Hittil har det ikke akkurat blitt noe ramaskrik. Vi ser jo nå at ungdommens engasjement mot global oppvarming er dalende. Pussig ikke sant. ::)
   #39
 5,111     Sørnorge     0
Folks engasjement mot global oppvarming henger sammen med opplevd temperatur, sommer og vinter.