#41
 10,486     Akershus     0
I såfall ønsker jeg meg litt mer global oppvarming her på østlandet. (lokal oppvarming?)


Viktig å huske at ingen biler er miljøVENNLIGE, det er bare noen som er litt mindre miljøfiendtlige enn andre.
Signatur

   #44
 3,010     Akershus     0
E85 er jo fritatt fra eller i det minste en redusert veibruksavgift. Mon tro hvorfor Ecofuel ikke får samme oppførsel? Kan det være fordi drivstoffet kan lages av fossilt brennstoff? Biler som kan gå på E85 får jo ikke en tøddel i avgiftslette fordi de kan gå på vanlig bensin. Det er kun biler konvertert til å gå på ren etanol som får 10.000 i avgiftslette. Det er under 10% av engangsavgiften hvis man har en litt saftig bil.
pwb
   #47
 2,256     Ski     0


Blir så forbanna irritert når jeg leser ordet klimakvote, co2 kvote osv. Det er jo kun tullball hele opplegget. Men hvis jeg f.eks brenner masse dritt i ei tønne i hagen og har gjort det kanskje 1 gang i mnd i alle år. Kan jeg selge det jeg har produsert av co2 som en kvote hvis jeg lover å slutte med det?

   #48
 1,421     Bærum     0



Jeg skal ikke kåre noen form for bil til miljøvinner, for det er det ingen av bilene på markedet som fortjener.

Hva er det som gjør Elbil til en miljøsinke i Norge?
Fordi den bruker strøm som kunne vært brukt til noe annet, men som erstattes av kulkraft.

Det kan være hvis du ser på bruk av elbil i land med høy andel av kullkraft. For Norge er dette neppe en relevant problemstilling siden rundt 90% av forbruket vårt kommer fra egen vannkraft. Forbruket inkluderer da det relativ store antallet eksisterende elbiler vi har i bruk. De resterende 10% av forbruket dekkes dessuten delvis med import av vann- vindkraft fra Sverige og Danmark.
Signatur
   #49
 22,342     Akershus     0

Det kan være hvis du ser på bruk av elbil i land med høy andel av kullkraft. For Norge er dette neppe en relevant problemstilling siden rundt 90% av forbruket vårt kommer fra egen vannkraft. Forbruket inkluderer da det relativ store antallet eksisterende elbiler vi har i bruk. De resterende 10% av forbruket dekkes dessuten delvis med import av vann- vindkraft fra Sverige og Danmark.

Vi er koblet til et kraftnett der det leveres kullkraft. Enhver tilleggbelastning på nettet vil øke forbruket av kullkraft. Det spiller da liten rolle om elbilen eller hva det nå måtte være er i Norge eller Danmark.
   #50
 5,608     0
Enig med Hans her, å sjå på dette lokalt i Norge er politikk og ikkje miljøvern (ser da bort fra lokale utslepp av Nox o.l. ).
Det er kun i dei korte perioder der overskudd av kraft i eit område ikkje kan eksporterast at ein elbil fører til nedgang i Co2 utslepp globalt. Vi hadde vel eit par timer i fjor at dette var tilfelle, ein kan sjå det på spotprisen som da er kr. 0,-  pr. kW.
Med grøne sertikater og auke i ikkje-regulerbare grøne energikilder som elvekraftverk og vindmøller kan nok dette auke ein del, men utenlandskablane vil nok kompensera for det også.

Vi lar oss nok i for stor grad påvekra av politikarar og miljøorganisasjoner utan at det heile bildet blir fortalt oss.