Hvor mye solcelle eller vindmølle må man ha hjemme (på en gjennomsnittlig oslo-utkant-dag) for å dekke ladebehovet for en gjennomsnittlig oslo-utkant-families kjørebehov?
For hver liter bensin/diesel mindre forbrukt betyr det i prinsippet at behovet synker tilsvarende. Raffineringsprosessen benytter bl.a. elektrisk kraft hvilket betyr at elforbruket til raffinering også minker med lavere behov. Det er mange andre elforbrukere i leveransekjeden til fossilt drivstoff, så man kan godt argumentere for at en vesentlig reduksjon i drivstofforbruket vil gjøre en merkbar reduksjon av strømforbruket. Uten at jeg har konkrete tall på elforbruket per liter raffinert drivstoff, regner jeg med at det i stort utjevner hverandre. For å få effekt/volum må selvfølgelig mer enn en bruke elbil.
Signatur
Ekowell EVT752 med ekstra kurs for helårsvarme gulv og varming av forbruksvann. 90+130m energibrønner. 320m2 oppvarmet areal delvis fra 1973 og delvis nybygg 2010, hvorav ca 250m2 oppvarmet med vannbåren gulvvarme og resten med panelovner. Enervent TS300-S balansert ventilasjon. Strømforbruk 2014: 29376kwt totalt, hvorav 10622kwt til varmepumpe. Gangtid VP: 3467 timer.
Produksjon og transport av fossilt drivstoff til biler utgjer ein liten del av energimengden i drivstoffet, tipper dette ikkje er større enn tapa vi i dag har på overføring av elektrisk straum (10% i Eurpoa), så at dette skal bidra i særlig grad kan ikkje eg sjå, men i rett retning drar det. Men så lenge den auka straumen til elbilane må koma frå kull vert totalregnestykket negativt, iallefall enda, men dette kan jo endre seg.
Forurensingen fra kullkraftverkene må jo kullkraftverkene selv stå fpr. Det blir feil å laste elbilen for denne forurensnigen. Derimot er det riktig å laste alle fossildrevne biler for den forurensing bilen prodserer.
Det må da være lettere å rense/erstatte ett kraftverk enn tusenvis av enkeltbiler? Kanskje 100 år til med utvikling av fossilkjøretøyer kan gjøre nytten?
Forurensingen fra kullkraftverkene må jo kullkraftverkene selv stå fpr. Det blir feil å laste elbilen for denne forurensnigen. Derimot er det riktig å laste alle fossildrevne biler for den forurensing bilen prodserer.
Så hvis jeg midt i Alaska setter opp drivhus fyrt med oljesand for å lage biodiesel så er dette "forurensningsfritt".
Det må da være lettere å rense/erstatte ett kraftverk enn tusenvis av enkeltbiler? Kanskje 100 år til med utvikling av fossilkjøretøyer kan gjøre nytten?
Forurensingen fra kullkraftverkene må jo kullkraftverkene selv stå fpr. Det blir feil å laste elbilen for denne forurensnigen. Derimot er det riktig å laste alle fossildrevne biler for den forurensing bilen prodserer.
Det må da være lettere å rense/erstatte ett kraftverk enn tusenvis av enkeltbiler? Kanskje 100 år til med utvikling av fossilkjøretøyer kan gjøre nytten?
Det er slike poster som får meg til å lure på om det er trolling eller seriøst ment.
Trur nok det er seriøst meint, og er eit eksempel på at propganda virker. Når ditt lokale utslepp er det einaste som gjeld, og dette er null, da er alt ok.
Ingenting gale med elbilen, men redda verden, det kan den ikkje.
Forskjellen er at til mer strøm man bruker, til mer ressurser vil brukes på å finne bedre metoder for å produsere strømmen. Dermed kan (den politisk korrekte) miljøgevinsten bli bra av elbilen. Men det vesentlig er, som tidligere skrevet, at menneskenes miljøproblem er ikke CO2 slik politikerne vil ha oss til å tro. Problemet er gift og partikkelutslipp i lufta mennesker (og dyr) puster inn. Ved bruk av elbiler vil denne forurensingen flyttes bort fra tett befolkede områder, langt færre mennesker vil utsettes for denne forurensingen, og derfor er elbilen miljøvennlig.
Nå blander du begrepene litt. Global oppvarming er et miljøproblem. Forurensing er også et miljøproblem. Hvis man mener menneskeskapt CO2 er årsaken til global oppvarming er CO2 et miljøproblem. Derimot er ikke CO2 utslipp et forurensingsproblem.
Ein finn ein del data her: http://www.ssb.no/energiregn
Spesielt dette gir vel relevante tall: http://www.ssb.no/energiregn/tab-2012-05-03-03.html
Det må da være lettere å rense/erstatte ett kraftverk enn tusenvis av enkeltbiler? Kanskje 100 år til med utvikling av fossilkjøretøyer kan gjøre nytten?
Hva er forurensning?
Det er slike poster som får meg til å lure på om det er trolling eller seriøst ment.
Ingenting gale med elbilen, men redda verden, det kan den ikkje.
Men det vesentlig er, som tidligere skrevet, at menneskenes miljøproblem er ikke CO2 slik politikerne vil ha oss til å tro. Problemet er gift og partikkelutslipp i lufta mennesker (og dyr) puster inn. Ved bruk av elbiler vil denne forurensingen flyttes bort fra tett befolkede områder, langt færre mennesker vil utsettes for denne forurensingen, og derfor er elbilen miljøvennlig.