1,963
21
1
Hjelp - bolt til kaliperbrakett knakk :(
8,022
Bærum
0
Skulle bytte skiver og klosser på A6'en i dag. Som alltid satt boltene på kaliperbraketten for j%&/( hardt. I retrospekt burde jeg sikkert varmet opp ting før jeg begynte. Uansett - etter å ha løsnet den ene bolten så knakk bolt nummer to etter at den hadde begynt å bevege seg rundt. Måtte på med et 1m langt rør, så ting satt rimelig hardt. Men første bolten måtte jeg brukte 2m langt rør på...Den knakk ikke.
Uansett knakk hodet rett av på bolt nr2.
Hva er beste måten å løse såntno på? Er det mulig å drille inn i det som sitter igjen av bolten og på en eller annen måte få ut biten som sitter igjen uten å ødelegge gjengene i innfestingen i fjærbeinet?
Uansett knakk hodet rett av på bolt nr2.
Hva er beste måten å løse såntno på? Er det mulig å drille inn i det som sitter igjen av bolten og på en eller annen måte få ut biten som sitter igjen uten å ødelegge gjengene i innfestingen i fjærbeinet?
Signatur
Hvis ja, så tar du en mutter som går akkurat utenpå den knekte bolten og sveiser mutteren fast på bolten. Varmen fra sveisen bør være nok til å løsne bolten.
Problemet her er vel egentlig alugods og stålbolt. De er ikke gode venner... Smør godt ved montering.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Er bolten rustfri må du bruke koboltlegerte bor, men det er den neppe.
Benytt alltid borolje, å ikke bor for fort, så går det som regel bra.
Mens du venter på at bor-sjappene skal åpne så kan du jo prøve å "bygge" opp igjen bolten litt ved å sveise på den til den får litt høyde igjen. Og så prøve med mutter. Det er ikke sikkert du trenger så mye makt for å løsne den når den er varm.
Hvis bolten er gjennomgående skal man børste og smøre alle utstikkende gjenger.
Når dette ikke gjøres er det vanlige at de knekker når man har tatt de 5+ runder ut, selv om man bare bruker en hånd på en 1/2" skralle.
Når bolt likevel knekker har jeg pleid å dra på hoggern og finne en ny brakett med bolter og glidere. Enklere enn å bore. En gang fikk jeg ikke tak i brakett og ga den gamle til en bekjent som var lærlig på bilverksted. Han hadde fått den ut ved å bruke en skrueuttrekker fra baksiden slik at bolten ble skrudd inn og igjennom i steden for ut.
Jeg forsto det som at det var noe lignende dette han hadde brukt:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkere-5-stk-2000016851/
Selv har jeg gode erfaringer med denne når det stikker ut en liten stump man kan få tak i:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Mutteravtrekkere-10-stk-2000022142/
Det var på en slik bolt jeg brukte traktor for å få løs en gang, da 4000Nm ikke var nok. Den knakk ikke.
Bor først et hull med noe mindre diameter med et fasettslipt bor. Bolten er nok 10.9 så ganske harde å bore i. Et fasettslipt bor skjærer helt inn til senter i motsetning til et vanlig bor som "smir" senteret.
http://www.gadgetbuilder.com/6_Facet_SplitPointC.jpg
Så går du etter med venstreroterende bor. Når det har svekket veggene i bolten vil borkrafter dra bolten utover.
- Baderomsbloggen min
....
...
...