Da jeg kjøpte bilen for to år siden syntes jeg lysene var veldig bra sammenlignet med de bilene jeg har pleid å kjøre. Nå er situasjonen motsatt, så noe må ha skjedd. Det hører med til historien at jeg måtte bytte dempere bak etter siste EU-kontroll (bytta fjærer i samme slengen). Da den var inne til sjekk etter det ble jo ikke lysene sjekke på nytt, så det kan ha skjedd noe i den forbindelsen, men jeg er ganske sikker på at lysene var lave også etter den utskiftingen. (Brukte originale deler.)
Så spørsmålet er; Har jeg elektrisk/automatisk høydejustering? Hvordan tester man i så fall om denne virker? Og hvordan justerer man den?
Enkel funksjonstest: Parker bilen med fronten inn mot en vegg sånn at du ser lysene på veggen, få en tung kompis ::) til å sette seg i baklukeåpningen, følg så med på lysene på veggen og se om noe skjer...
En på jobben byttet høydeføleren om jeg kan kalle den det i fjor på sin A4, og senest i går. Så om A4 deler den delen med Passat så er de forbruksvare tydeligvis. 1500,- kostet den.
Nå er det en primera, ikke passat. Den deler nok ikke deler med a4. Men det ville uansett vært kjekt å vite om systemet fungerer som det skal, eller om det er noe feil - og i så fall om det er motor, sensor, sikring eller en løs ledning som er årsaken før man kjøper deler.
Jeg testa med min egen kropsvekt (80kg med ryggsekk) på tilhengerfeste nå. I det jeg la tyngden på traff lyset garasjeveggen 3-4cm høyere enn om jeg ikke sto bakpå. Avstanden mellom lykt og vegg var ca 3m. Jeg hadde forventet at lysstrålen hevet seg idet jeg la vekta på, og deretter justerte seg ned igjen. Nå prøvde jeg riktignok ikke å stå lenge der, men jeg så ingen tegn til at den justerte seg. Ikke vet jeg hvor tung jeg må være for at det skal gi utslag, og ikke vet jeg hvor lenge jeg evt skal vente før jeg ser noe, og ikke vet jeg hva jeg skal se, så resultatet må vel kunne sies å være litt usikkert.
Det er vel meningen at justeringen skal skje umiddelbart tenker jeg. Nivåreguleringen skal jo justere seg inn etter småting som humper/dolper osv for å ikke blende bilister, og da er det null hjelp om den bruker flere sekunder på å regulere. Om det er noe feil med nivåreguleringen din så skal det gå ann å få lest av feilkode hos merkeverksted eller NAF-senter. "Feil på AHL-Enhet" tror jeg det leses av som ( fikk lest ut den på garantiutløpstest for noen uker siden, selv om alt fungerer som det skal:P), og da skal det være en smal, dog sikkert dyr, sak å fikse hos et Nissan-verksted. Jeg ville tatt en scan ihvertfall, det kan ligge inn flere feilkoder selv om det ikke er feilkodemelding på dashbordet:)
Nissan tar kr 800 bare for å lese ut feilkoder. De eneste feilkodene jeg har er 0486 og 0487 som er EGR, og som jeg ikke vil reparere før neste PKK da det viser seg at bilen har fått vesentlig mer bunndrag etter at feilen kom, og forbruket har gått ned med ca 15%. (Må se etter en chiptrimming som kan gjøre noe tilsvarende det egr-feilen gjør. Dog usikkert om det er sensoren som er på bærtur eller ventilen som har satt seg fast.)
Jeg var i den tro at høydejusteringen aav lys hadde innbakt en liten forsinkelse for at den ikke skulle reagere må dumper.... Vet du at det ikke skal være forsinkelse, eller er det bare noe du tror?
Jeg vet absolutt ingenting, jeg bare antar;) Jeg ser ikke logikken i at en automatisk nivåregulering for lysene skal bruke flere sekunder for å stille seg inn? Det er jo ikke en spesielt komplisert prosedyre for elektronikken.
Jeg ser for meg at hvis høydejusteringen skal reagere øyeblikkelig, ville lysene fått veldig mye bevegelse. F.eks om bakhjulet kommer ned i en grop ville lysene brått gått langt opp og blendet motkommende biler. Normalt vil det være lite vektforskyvning i en bil som kjører, og om det tar noen sekunder fra man laster inn en sandsekk til lysene er justert, vil ikke folk reagere på det da det gjerne går flere sekunder fra man laster inn til man trenger lys.
Jeg måtte ty til nissan for avlesning av kode da både Bilextra og Mekonomen ikke klarte å finne ut hva feilkoden de leste betydde. Derimot en sak en kammerat kjøpte på ebay for $25 hadde ikke noe problem med å lese ut kode. Siden de to andre verkstedene ikke klarte å lese ut ville jeg ha en sjekk om det stemte overens med hva nissan leste ut, og det gjorde det.
Kr 800 for 2 minutter arbeid er jammen god timepris!
Enkel funksjonstest: Parker bilen med fronten inn mot en vegg sånn at du ser lysene på veggen, få en tung kompis ::) til å sette seg i baklukeåpningen, følg så med på lysene på veggen og se om noe skjer...
Jeg testa med min egen kropsvekt (80kg med ryggsekk) på tilhengerfeste nå. I det jeg la tyngden på traff lyset garasjeveggen 3-4cm høyere enn om jeg ikke sto bakpå. Avstanden mellom lykt og vegg var ca 3m. Jeg hadde forventet at lysstrålen hevet seg idet jeg la vekta på, og deretter justerte seg ned igjen. Nå prøvde jeg riktignok ikke å stå lenge der, men jeg så ingen tegn til at den justerte seg. Ikke vet jeg hvor tung jeg må være for at det skal gi utslag, og ikke vet jeg hvor lenge jeg evt skal vente før jeg ser noe, og ikke vet jeg hva jeg skal se, så resultatet må vel kunne sies å være litt usikkert.
Om det er noe feil med nivåreguleringen din så skal det gå ann å få lest av feilkode hos merkeverksted eller NAF-senter. "Feil på AHL-Enhet" tror jeg det leses av som ( fikk lest ut den på garantiutløpstest for noen uker siden, selv om alt fungerer som det skal:P), og da skal det være en smal, dog sikkert dyr, sak å fikse hos et Nissan-verksted.
Jeg ville tatt en scan ihvertfall, det kan ligge inn flere feilkoder selv om det ikke er feilkodemelding på dashbordet:)
Jeg var i den tro at høydejusteringen aav lys hadde innbakt en liten forsinkelse for at den ikke skulle reagere må dumper.... Vet du at det ikke skal være forsinkelse, eller er det bare noe du tror?
Flere forhandlere tar ikke noe får å lese feilkoder heller.
Kr 800 for 2 minutter arbeid er jammen god timepris!