Vel, jeg har Bi-Xenon på "ny"-Vectra'n, og den regulerer seg selv ved oppstart. Dog, jeg har et lite hjul ved lysbrytern som kan manuelt regulere høyden på både nærlys og fjernlys. Så teorien til "ekspertene" her inne holder ikke helt vann. For ordens skyld så er bilen kjøpt ny i Norge.
Svært merkelig. Hvilken årsmodell Vectra?
Tok en kjapp sjekk på finn.no blant de siste Vectraene, det er ingen tvil om at bilene med halogen har en ekstra knott på høyre side av lysbryteren som bilene med xenon mangler.
Jeg testa med min egen kropsvekt (80kg med ryggsekk) på tilhengerfeste nå. I det jeg la tyngden på traff lyset garasjeveggen 3-4cm høyere enn om jeg ikke sto bakpå. Avstanden mellom lykt og vegg var ca 3m. Jeg hadde forventet at lysstrålen hevet seg idet jeg la vekta på, og deretter justerte seg ned igjen. Nå prøvde jeg riktignok ikke å stå lenge der, men jeg så ingen tegn til at den justerte seg. Ikke vet jeg hvor tung jeg må være for at det skal gi utslag, og ikke vet jeg hvor lenge jeg evt skal vente før jeg ser noe, og ikke vet jeg hva jeg skal se, så resultatet må vel kunne sies å være litt usikkert.
Jeg ville trodd at dette skulle være nok til at lysene justerte seg ned igjen om alt fungerte. På bilene jeg har hatt med xenon har det tatt kort tid, tipper ca 1 sek før lysene justeres ned.
Selv har jeg en bakke de siste metrene opp mot garasjen, mens jeg fomler etter portåpneren ser jeg at lysene justeres ned (dette trolig pga vektforskyvningen mot bakakslingen). Det er ikke snakk om mange cm.
Så spørsmålet nå er om det er sensoren(e) eller motorene som ikke virker..... utfra koblingskjema å bedømme er det kun en sensor, og den er på opphenget til venstre bakhjul. Kan det stemme?
Vel, jeg har Bi-Xenon på "ny"-Vectra'n, og den regulerer seg selv ved oppstart. Dog, jeg har et lite hjul ved lysbrytern som kan manuelt regulere høyden på både nærlys og fjernlys. Så teorien til "ekspertene" her inne holder ikke helt vann. For ordens skyld så er bilen kjøpt ny i Norge.
Svært merkelig. Hvilken årsmodell Vectra?
Tok en kjapp sjekk på finn.no blant de siste Vectraene, det er ingen tvil om at bilene med halogen har en ekstra knott på høyre side av lysbryteren som bilene med xenon mangler.
Så utrolig lite interessant om du ikke finner noen lignende på Finn.no da, det er fremdeles sånn det er i bilen jeg kjører hver eneste dag.. Bilen er en 2006-modell.
Finnst mange bilar med xenon uten høgdejustering, men då har dei automatisk nivåregulering.
Som f.eks. ... ?
Jeg har alltid hørt at nivåregulering ikke er nok, at det er et KRAV om automatisk justering av selve lampa når det er xenon.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Har bilen nivåregulering skal jo lyktene i teorien alltid lyse med samme vinkel uavhengig av henger og last siden høydejusteringen skal korrigere for dette...
Savner Citroenen min i så måte, selv med gørtung henger bakpå var avstanden til bakken alltid den samme
Så utrolig lite interessant om du ikke finner noen lignende på Finn.no da, det er fremdeles sånn det er i bilen jeg kjører hver eneste dag.. Bilen er en 2006-modell.
Du får heller la være å lese/kommentere det da...
Det finnes ikke en eneste grunn til å ha både automatisk og manuell høyderegulering av lysene. Hvorfor dette er sånn på akkurat din er det antagelig en god forklaring på, men det er alt annet enn vanlig.
Kom deg under bilen din du, å kikk etter en sensor som er koblet til stabilisatorstaget bak, det staget mellom der pleier å bli slitt i kulene og hoppe av.
Dette er vanlig på disse og det burde ditt Nissan verksted vite om.
Om jeg husker rett er det slike sensorer koblet til bærearmee foran også.
Biler med xenonlys har automatisk høyderegulerig av lysene, og skal ikke ha noen mauell justering, dette skal de ha uansett nivåregulering eller ei.
Har bilen ikke automatisk høyderegulering av hovedlysene så er den ikke lovlig med xenonlys.
Takk for tips. Da tror jeg feilen er funnet! Til stabstaget var det festet en liten linkarm til en boks. Til denne boksen går det to ledningklynger med 6 ledninger i hver. To av disse ledningene er røket. Og de er røket akkurat der de skulle vært festet til kontakta som sitter i boksen. Altså ganske klønete å få til en skjøt. (Hva skal man med 12 ledninger til en slik boks?, og hvem fant ut at det var lurt å legge disse ledningene ubeskyttet på undersiden av bilen?)
Kom deg under bilen din du, å kikk etter en sensor som er koblet til stabilisatorstaget bak, det staget mellom der pleier å bli slitt i kulene og hoppe av.
Dette er vanlig på disse og det burde ditt Nissan verksted vite om.
Om jeg husker rett er det slike sensorer koblet til bærearmee foran også.
Biler med xenonlys har automatisk høyderegulerig av lysene, og skal ikke ha noen mauell justering, dette skal de ha uansett nivåregulering eller ei.
Har bilen ikke automatisk høyderegulering av hovedlysene så er den ikke lovlig med xenonlys.
Jeg har automatisk nivåregulering, og et manuelt hjul i tillegg.
Svært merkelig. Hvilken årsmodell Vectra?
Tok en kjapp sjekk på finn.no blant de siste Vectraene, det er ingen tvil om at bilene med halogen har en ekstra knott på høyre side av lysbryteren som bilene med xenon mangler.
Jeg ville trodd at dette skulle være nok til at lysene justerte seg ned igjen om alt fungerte. På bilene jeg har hatt med xenon har det tatt kort tid, tipper ca 1 sek før lysene justeres ned.
Selv har jeg en bakke de siste metrene opp mot garasjen, mens jeg fomler etter portåpneren ser jeg at lysene justeres ned (dette trolig pga vektforskyvningen mot bakakslingen). Det er ikke snakk om mange cm.
Så utrolig lite interessant om du ikke finner noen lignende på Finn.no da, det er fremdeles sånn det er i bilen jeg kjører hver eneste dag.. Bilen er en 2006-modell.
Som f.eks. ... ?
Jeg har alltid hørt at nivåregulering ikke er nok, at det er et KRAV om automatisk justering av selve lampa når det er xenon.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Har bilen nivåregulering skal jo lyktene i teorien alltid lyse med samme vinkel uavhengig av henger og last siden høydejusteringen skal korrigere for dette...
Savner Citroenen min i så måte, selv med gørtung henger bakpå var avstanden til bakken alltid den samme
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Du får heller la være å lese/kommentere det da...
Det finnes ikke en eneste grunn til å ha både automatisk og manuell høyderegulering av lysene. Hvorfor dette er sånn på akkurat din er det antagelig en god forklaring på, men det er alt annet enn vanlig.
Dette er vanlig på disse og det burde ditt Nissan verksted vite om.
Om jeg husker rett er det slike sensorer koblet til bærearmee foran også.
Biler med xenonlys har automatisk høyderegulerig av lysene, og skal ikke ha noen mauell justering, dette skal de ha uansett nivåregulering eller ei.
Har bilen ikke automatisk høyderegulering av hovedlysene så er den ikke lovlig med xenonlys.
Til stabstaget var det festet en liten linkarm til en boks. Til denne boksen går det to ledningklynger med 6 ledninger i hver. To av disse ledningene er røket. Og de er røket akkurat der de skulle vært festet til kontakta som sitter i boksen. Altså ganske klønete å få til en skjøt.
(Hva skal man med 12 ledninger til en slik boks?, og hvem fant ut at det var lurt å legge disse ledningene ubeskyttet på undersiden av bilen?)
Jeg har automatisk nivåregulering, og et manuelt hjul i tillegg.