448    25    0  

Høytrykkspylere og bilskader

 3,233     Vestfold     0
I dag var det sol og fint vær med mange pluss grader i sola, og jeg bestemte meg for å gi bilen en god vask med skikkelig shampoo og svamp, som det ikke blir så ofte av i vinterhalvåret. Da ender jeg fort opp med noen kjappe turer innom selvvaskeannleggene, men det blir ikke helt det samme.

Da jeg nærmet meg slutten, og skulle spyle av litt såpe igjen, klarer den ytre delen på lansen til høyttrykken å skyte seg av, med det resultat, at jeg fikk to mindre bulker, hvorav en med en dypere ripe i, på bakskjermen.

Så da endte denne solrike og koselige dagen med banneord og frustrasjon  :(

Jeg ender nok med å prøve Smartrepair på disse to mindre skadene, og lurer derfor på andres erfaringer med de (vet ikke helt om smartrepair er det samme som micropaint, selv om det går mye ut på det samme). For min del blir det fortrinnsvis den avdelingen i Drammen.

Så til syndern, som skal ut. En lavour maskin. Den har store hjul og solid ramme, men den har en forferdelig plastarmert slange, en håpløs trommel til denne slangen også, og ikke minst, den blir fryktelig dyr i bruk når den ikke henger sammen. Jeg har nesten bestemt meg, etter å ha eid ørten mer eller mindre møkkaspylere, som alle svikter på et eller flere områder, at jeg nå skal ha en Krânzle.

Noen her inne som eier Krânzle spyler? Vurderer fortrinnsvis en fra K2000 serien eller Profi serien. Erfaringer mottas med takk.

Og hvordan kan man få tak i en slik spyler til en grei pris?

   #1
 9     0
Mener at Scandicshine.no selger dem...  ;)

Har ingen erfaring med spylerne, men knallservice hos Scandicshine hvertfall Cool
   #2
 10,486     Akershus     0
Jeg tror IKKE smartrepair og micropaint er det samme.

Smartrepair går vel ut på å dunke ut småbulker, mens micropaint går på å lakkere minst mulig?


Jeg har fått gjort noe smartrepair på min bil, og overvært det på noen andre. Vi har landstreff i klubben (www.mbentusiastklubb.no), og har de siste årene hatt besøk av Caropractor1 fra Stavanger, som driver med sånt.

Resultatet kan best beskrives som magi.


Her er noen eksempler. Disse bildene er tatt for å avsløre MEST mulig, det er ikke salgsbilder, der man avslører minst mulig:

Bulk på bakluka mi : http://arkiv.mbentusiastklubb.no/klubbtreff/nasjonale/gol2010/bulkefiksing/images/01.jpg
Ikke bulk på bakluka mi : http://arkiv.mbentusiastklubb.no/klubbtreff/nasjonale/gol2010/bulkefiksing/images/02.jpg

Bulk i takprofilen på en S-klasse (bundestanken) : http://arkiv.mbentusiastklubb.no/klubbtreff/nasjonale/gol2010/bulkefiksing/images/03.jpg
Nesten borte : http://arkiv.mbentusiastklubb.no/klubbtreff/nasjonale/gol2010/bulkefiksing/images/04.jpg

Bulk i bakskjermen min : http://arkiv.mbentusiastklubb.no/klubbtreff/nasjonale/gol2010/bulkefiksing/images/05.jpg
Nesten borte : http://arkiv.mbentusiastklubb.no/klubbtreff/nasjonale/gol2010/bulkefiksing/images/06.jpg

Bulk i D-stolpen på en 1998 E-klasse (denne er knallhard) : http://arkiv.mbentusiastklubb.no/klubbtreff/nasjonale/gol2010/bulkefiksing/images/07.jpg
Nesten borte : http://arkiv.mbentusiastklubb.no/klubbtreff/nasjonale/gol2010/bulkefiksing/images/10.jpg


Når jeg skriver "nesten", så betyr det at bulken er ikke 100% borte. De fleste ville nok sagt det er borte, men med lys som er spesiallaget for å se bulker, og kameraet i -akkurat- den "rette" vinkelen, så er det mulig å ane antydning til bulk. I vanlig lys vil du normalt ikke kunne se at det har vært en bulk, selv om du vet hvor du skal lete.

Det kjipe med å levere bilen til sånne folk, er at de gjerne finner 10 + bulker du ikke visste at du hadde.

En ripe kan ofte slipes ned og poleres opp hvis ikke den er alt for dyp.


Det foresvever meg at det finnes et firma i Bærum som heter Nordic Dent, og at nevnte Caropractor anbefalte dem på denne kanten av landet.
Signatur
   #3
 3,010     Akershus     0
Mektig imponerende. Hva må en betale for sånt uten klubbrebatter og lignende?
   #4
 10,486     Akershus     0
Det er nesten håpløst å si. Det skal også sies at det der er ikke ting som er gjort på 5 min. Den D-stolpen tror jeg tok borti 3 timer, og det var 3 timer med hard konsentrasjon. Det skal også sies at det gikk en f*** i vedkommende, siden en konkurrent hadde sagt "går ikke" om samme bulken Smile


Bulkene på min bil var enkle, da de ikke var så dype, og de var "myke". Bulken på taket på den S-klassen tok også lang tid, da den var veldig skarp. Det var en skiboks som ramlet ned og forårsaket den bulken.

De som driver med sånt vet nok å ta seg betalt, så du får nesten bare spørre. Vesentlig billigere enn lakkering skal det uansett bli. På "kjøpet" slipper du faren for fargeforskjell (som det nesten alltid vil bli), du slipper at bilen er "opplakkert" , med påfølgende mistanke om store skader osv.
Signatur
   #5
 3,210     Vestlandet     0
Hvordan foregår selve reparasjonen - hva er det magiske trikset?
   #6
 10,486     Akershus     0
Tja.

Her er noen hint :

Bakskjermen min. Her er lykta skrudd ut, og det stappes inn L-formede pinner. Disse vris rundt, og klemmer bulken ut.

http://arkiv.mbentusiastklubb.no/klubbtreff/nasjonale/gol2010/bulkefiksing/images/11.jpg

Noen ganger er det nødvendig å klemme ut litt for mye, for så å klemme inn igjen. Gjerne i flere omganger. Dette må gjøres sakte, for metallet er tross alt strukket der det er bulk.

http://arkiv.mbentusiastklubb.no/klubbtreff/nasjonale/gol2010/bulkefiksing/images/09.jpg


På E-klassen ble det nødvendig å borre et lite hull for å stikke inn stengene. Hullet havnet bak et plastdeksel, og ble behandlet etter alle kunstens regler før dekslet ble satt på plass igjen.

http://arkiv.mbentusiastklubb.no/klubbtreff/nasjonale/gol2010/bulkefiksing/images/10.jpg

Jeg tror man skal være forsiktig med å yppe til håndbak mot en som driver med dette til vanlig.

Signatur
   #7
 3,210     Vestlandet     0
Imponerende! Så det er kun "utbulking"? Ikke sparkling og lakkering i det heletatt?

   #8
 10,486     Akershus     0
Alle bildene jeg linket til er kun "utbulking", ja. Ingen lakkering eller sparkling.
Signatur
   #9
 3,010     Akershus     0
Jeg så det gjort på Wheeler Dealers en gang, tror jeg. Akkurat de samme verktøyene som på bildene og samme imponerende resultat. En kar i SAAB-klubben prøvde seg på dette selv og fikk faktisk ganske bra resultat.