Mange ganger er stor økonomisk kapital ikke koblet til stor kulturell kapital og da blir det hva de "etablerte" stempler som vulgært.
Bourdieu skriver masse om dette i sine teorier om hvordan de ulike klassene i samfunnet har ulike smaker og ulike regler for hva som er god og dårlig smak.
Når noen fra midlere arbeiderklasse, som i følge B. ikke har noen smak, plutselig tjener masse penger og skal forsøke gi inntrykk av at de tilhører den midlere eller enda værre øvre middelklassen så kan de rett og slett ikke kodene og bygger hus som ikke aksepteres av hverken arbeiderklassen eller middelklassen. Det er vel ofte hva slike hus handler om. Så har vi noen arkitekter som har spesialiser seg på å tegne boliger for disse "oppkomlingene" og det handler om tårn, spir, søyler, karnapper i fleng. Alle disse tingene er tegn på velstand og derfor klasses det på rikelig. Dermed får en dyre hus med mange kvalitetstegn, men de blir vanskelige å selge siden de er så til de grader et personlig uttrykk og ikke et uttrykk som tilhører en etablert klasse i samfunnet. Dette er teorier som er utarbeidet for det franske samfunnet men de er ganske brukbare for hele den vestlige kulturen.
Når de som har hatt penger i flere generasjoner bygger så ser en ofte at de velger en annen byggestil. Ofte dyrt, men lite prangende. Ofte mer på dyre løsninger innvendig.
Jeg legger ved noen bilder i fra noen hus i denne prisklassen, samt noen under, som mine partnere har satt opp, uten at jeg forlanger at alle liker denne stilen. Personlig synes jeg de er flotte, men selvsagt er det en smakssak.
Jeg trodde du var for renere linjer.
Disse husene er vel ikke satt opp i Norge? Er de tyske?
Noen av disse husene blir litt for "amerikanske" for meg.
Husene er satt opp i Tyskland ja, og jeg synes flere av de er flotte, liker spesielt mansardtaket.
Personlig er jeg mer for moderne linjer, men synes det er flotte hus og mine øyne litt mer helhetlig enn hva huset i Malvik er. Men det er fortsatt smak og behag.
Hensikten var å gjøre et forsøk på vise hus i samme prisklasse, men som forhåpentligvis hadde et litt mer moderat utseende, dvs hvor det ikke var lasset på med "velstandsvorter" men det lyser jo "se på meg" av disse husene også så det er ikke sikkert eksemplene er gode.
Jeg synes dog Aasg sitt innlegg som vanlig var bra.
Skulle jeg ha solgt noen av de husene somn jeg la ved i Norge ville jeg ha anbefalt å moderert utseende, og det kan man ved enkle grep klare å gjøre. Min mening om denne type hus bør jeg holde foo rmeg selv men det er verd å merke seg at mange reagerer på et utseende, som i denne tråden, og tar man lærdom av det kan man slutte at et hus som har et for personlig utseende lett kan oppfattes som negativt og dermed vanskeligere å selge. Dette gjelder da spesielt for den som setter opp hus for videresalg.
Den som bygger for seg selv og som skal bo der skal få bygge "det man selv vil", så fremt det ikke strider mot lov, strider mot regulering, strider imot det naboene liker, strider imot.......
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Byggeskikken er jo forskjellig fra ikke bare land til land, men også innenfor samme land er det store forskjeller ikke bare i hvilket uttrykk folk ønsker at huset skal ha man benytter ofte andre materialer og andre teknikker.
Noe av dette skylles selvsagt klimavariasjoner. Et hus nede mot stranda på de flate delene av Jæren vil bli utsatt for helt andre påkjenninger enn en bolig nord i Østerdalen.
Vindfult midlt klima kontra et lunt og sprengkaldt klima gjør etter generasjoner mye med hvordan en innretter seg. Det en er vant med former smaken. Når studenter har vært i Tyskland og kommer hjem til Norge for turnustjeneste har de ofte blitt påviret av smaken i landet de har oppholdt seg i den lange perioden. Smaken i forhold til bolig er ikke anderledes enn smaken i forhold til andre ting.
Når nordmenn i stor stil, særlig arbeiderklassen, begynte reise til "Syden" på syttitallet endret det en del ting. Vi bengyte bygge buer i døråpninger i husene. På slutten av sytti tidlig åttital fikk de aller fleste hus buer. Pluss små spritflasker på hyllene. Det skulle signalisere at vi var verdensvante og bereiste. Men når det ble vanlig å reise så forsvant de typiske signalene om at en hadde reist. Nå gjaldt det å vise hvor verdensvant en var gjennom å overse slike ting. "Herregud jeg har reist så mye at jeg orker ikke dra med meg alt hjem, hvordan skulle huset blitt da"-holdningen slo gjennom og folk fjernet de små spritflaskene mens de begynte med nye avslørende vaner.
Det er lett å kritisere den gjeldene byggeskikken med at den er såå kjedelig og tradisjonell, men den erhele tiden i endring. Men siden de færreste bygger mer enn en gang og de fleste gjør ikke det heller så tar endringene veldig lang tid. Men se på de gamle husene. Når du ser bilder av et hus så klarer de aller fleste å plassere hvilken tidsalder huset er bygget ganske presist. Det er stor forskjell på hus fra 30-tallet, 50-tallet, 70-tallet, 80-tallet osv.
Smaken er som baken, noen ganger er den helt ræva ;D
Selv skal jeg til å bygge helt ved skjøen, rett ved Lindesnes, hadde da selvsagt alltid sett for meg et typisk hvitmalt sørlandshus på 1 1/2 etg med kvists, slik som alle andre her har bygd. Men nå har jeg rett og slett på under ett halvt år fått øynene opp for funkis. Praktisk, enkelt og rene linjer og en større utnyttelsesgrad, takterasse er heller ikke å forakte, naboene er mildt sagt sjokkerte over mitt valg og mener det ikke vil passe inn blant alle de andre husene. Men hva må til for å passe inn, finner meg ikke i at en er nødt til å bygge tradisjonelt og kjedelig bar efordi naboene har tatt dette valget før meg, så vi skal bygge funkis, så for naboene syns og mene hva dem vill, det er tross alt jeg som skal bygge og bo i dette huset.
Signatur
Jobbet som bilmekaniker, biloppretter, overflatebehandler, industrirørlegger og trailersjåfør ++++ Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Hensikten var å gjøre et forsøk på vise hus i samme prisklasse, men som forhåpentligvis hadde et litt mer moderat utseende, dvs hvor det ikke var lasset på med "velstandsvorter" men det lyser jo "se på meg" av disse husene også så det er ikke sikkert eksemplene er gode.
Ja husene er mye bedre. For meg ser trønderbrakka ut som om noen har presset Kardemommeby sammen og tettet hullene med et drivhus. Når det er gjort er det satt en svær pregløs garasje ved siden av.
Dette ser ut som en hvit utgave av husene til "Nesøyas hoffarkitekt". (Det er vel ikke lov å nevne navn.)
Jeg er forøvrig ikke noen fan av mansardtak. For meg blir husene topptunge. Jeg liker heller at huset strekker seg oppover. Dessuten minner de meg på byråkratenes triumf.
Noen av disse husene blir litt for "amerikanske" for meg.
Hvordan ser et typisk amerikansk hus ut? det finnes vel hundrevis av modellutgaver der borte. Uansett er det som natt og dag både i personlighet og designmessig i forhold til norske utgaver av hus. her i norge skal det bygges det samme som naboen har, i usa er det stor variasjon der.
Jeg legger ved noen bilder i fra noen hus i denne prisklassen, samt noen under, som mine partnere har satt opp, uten at jeg forlanger at alle liker denne stilen. Personlig synes jeg de er flotte, men selvsagt er det en smakssak.
Mange fine hus der, men hvilket tak er det blitt brukt på noen av disse husene? shingle? Eks hus som palais_11_170_1.jpg, palais_6_079_1.jpg, landhaus_01_008_1_314_05_004.jpg, palais_2_022_1.jpg
Bourdieu skriver masse om dette i sine teorier om hvordan de ulike klassene i samfunnet har ulike smaker og ulike regler for hva som er god og dårlig smak.
Når noen fra midlere arbeiderklasse, som i følge B. ikke har noen smak, plutselig tjener masse penger og skal forsøke gi inntrykk av at de tilhører den midlere eller enda værre øvre middelklassen så kan de rett og slett ikke kodene og bygger hus som ikke aksepteres av hverken arbeiderklassen eller middelklassen. Det er vel ofte hva slike hus handler om. Så har vi noen arkitekter som har spesialiser seg på å tegne boliger for disse "oppkomlingene" og det handler om tårn, spir, søyler, karnapper i fleng. Alle disse tingene er tegn på velstand og derfor klasses det på rikelig. Dermed får en dyre hus med mange kvalitetstegn, men de blir vanskelige å selge siden de er så til de grader et personlig uttrykk og ikke et uttrykk som tilhører en etablert klasse i samfunnet. Dette er teorier som er utarbeidet for det franske samfunnet men de er ganske brukbare for hele den vestlige kulturen.
Når de som har hatt penger i flere generasjoner bygger så ser en ofte at de velger en annen byggestil. Ofte dyrt, men lite prangende. Ofte mer på dyre løsninger innvendig.
Jeg trodde du var for renere linjer.
Disse husene er vel ikke satt opp i Norge? Er de tyske?
Noen av disse husene blir litt for "amerikanske" for meg.
Personlig er jeg mer for moderne linjer, men synes det er flotte hus og mine øyne litt mer helhetlig enn hva huset i Malvik er. Men det er fortsatt smak og behag.
Hensikten var å gjøre et forsøk på vise hus i samme prisklasse, men som forhåpentligvis hadde et litt mer moderat utseende, dvs hvor det ikke var lasset på med "velstandsvorter" men det lyser jo "se på meg" av disse husene også så det er ikke sikkert eksemplene er gode.
Jeg synes dog Aasg sitt innlegg som vanlig var bra.
Skulle jeg ha solgt noen av de husene somn jeg la ved i Norge ville jeg ha anbefalt å moderert utseende, og det kan man ved enkle grep klare å gjøre. Min mening om denne type hus bør jeg holde foo rmeg selv men det er verd å merke seg at mange reagerer på et utseende, som i denne tråden, og tar man lærdom av det kan man slutte at et hus som har et for personlig utseende lett kan oppfattes som negativt og dermed vanskeligere å selge. Dette gjelder da spesielt for den som setter opp hus for videresalg.
Den som bygger for seg selv og som skal bo der skal få bygge "det man selv vil", så fremt det ikke strider mot lov, strider mot regulering, strider imot det naboene liker, strider imot.......
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Noe av dette skylles selvsagt klimavariasjoner. Et hus nede mot stranda på de flate delene av Jæren vil bli utsatt for helt andre påkjenninger enn en bolig nord i Østerdalen.
Vindfult midlt klima kontra et lunt og sprengkaldt klima gjør etter generasjoner mye med hvordan en innretter seg. Det en er vant med former smaken. Når studenter har vært i Tyskland og kommer hjem til Norge for turnustjeneste har de ofte blitt påviret av smaken i landet de har oppholdt seg i den lange perioden. Smaken i forhold til bolig er ikke anderledes enn smaken i forhold til andre ting.
Når nordmenn i stor stil, særlig arbeiderklassen, begynte reise til "Syden" på syttitallet endret det en del ting. Vi bengyte bygge buer i døråpninger i husene. På slutten av sytti tidlig åttital fikk de aller fleste hus buer. Pluss små spritflasker på hyllene. Det skulle signalisere at vi var verdensvante og bereiste. Men når det ble vanlig å reise så forsvant de typiske signalene om at en hadde reist. Nå gjaldt det å vise hvor verdensvant en var gjennom å overse slike ting. "Herregud jeg har reist så mye at jeg orker ikke dra med meg alt hjem, hvordan skulle huset blitt da"-holdningen slo gjennom og folk fjernet de små spritflaskene mens de begynte med nye avslørende vaner.
Det er lett å kritisere den gjeldene byggeskikken med at den er såå kjedelig og tradisjonell, men den erhele tiden i endring. Men siden de færreste bygger mer enn en gang og de fleste gjør ikke det heller så tar endringene veldig lang tid. Men se på de gamle husene. Når du ser bilder av et hus så klarer de aller fleste å plassere hvilken tidsalder huset er bygget ganske presist. Det er stor forskjell på hus fra 30-tallet, 50-tallet, 70-tallet, 80-tallet osv.
Oj god natt.
Selv skal jeg til å bygge helt ved skjøen, rett ved Lindesnes, hadde da selvsagt alltid sett for meg et typisk hvitmalt sørlandshus på 1 1/2 etg med kvists, slik som alle andre her har bygd.
Men nå har jeg rett og slett på under ett halvt år fått øynene opp for funkis.
Praktisk, enkelt og rene linjer og en større utnyttelsesgrad, takterasse er heller ikke å forakte, naboene er mildt sagt sjokkerte over mitt valg og mener det ikke vil passe inn blant alle de andre husene.
Men hva må til for å passe inn, finner meg ikke i at en er nødt til å bygge tradisjonelt og kjedelig bar efordi naboene har tatt dette valget før meg, så vi skal bygge funkis, så for naboene syns og mene hva dem vill, det er tross alt jeg som skal bygge og bo i dette huset.
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Dette ser ut som en hvit utgave av husene til "Nesøyas hoffarkitekt". (Det er vel ikke lov å nevne navn.)
Jeg er forøvrig ikke noen fan av mansardtak. For meg blir husene topptunge. Jeg liker heller at huset strekker seg oppover. Dessuten minner de meg på byråkratenes triumf.
Hvordan ser et typisk amerikansk hus ut? det finnes vel hundrevis av modellutgaver der borte.
Uansett er det som natt og dag både i personlighet og designmessig i forhold til norske utgaver av hus. her i norge skal det bygges det samme som naboen har, i usa er det stor variasjon der.
Mange fine hus der, men hvilket tak er det blitt brukt på noen av disse husene? shingle?
Eks hus som palais_11_170_1.jpg, palais_6_079_1.jpg, landhaus_01_008_1_314_05_004.jpg, palais_2_022_1.jpg
På det nederste huset er det brukt noen som heter reetdach, som er en form for sivtak.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.