Dette er i tilfelle turbohavari, slik at motoren ikke skal "run away" dersom olje fra turboen får fri flyt i innsuget... Da lar den seg ikke stoppe på annen måte. Men egentlig helt utenkelig at den i hele tatt går dersom denne er lukket... Min bil (Audi) stopper med en gang dersom dette spjeldet lukkes med håndmakt. Ett host, så er det stopp...
Tar en titt med kamera først for å se hvordan den oppfører seg under kjøring, og deretter tester hva som skjer om vakuumet strupes. Man kan jo håpe at når observert oppførsel ikke stemmer overens med noen forklaringer på hva den skal gjøre, er det et spor til en feil man ønsker å finne ut av. Støvsugertesten viste jo tydelig at det er "relaxed" posisjon som gir utslag på turbotrykksensoren, mens motsatt posisjon gir tilnærmet 0 trykk. Det stemmer i alle fall overens med at trykkmåler viser negativt trykk på tomgang.
Det er ikke wastegate på denne turboen. Den har i steden 'variable vanes', og de sitter på eksossiden.
Her er en forklaring som kan passe med observasjonen av spjeldet:
Under low load, the vacuum in the air inlet duct is below the spring calibration. The oil vapours are rebreathed in large volumes by the vacuum in the air inlet duct.
Forklaringen er egentlig funksjonsbeskrivelse av rør som gir oljedamp til luftinntaket. Jeg antar at spjeldet lukkes ved lett last for å skape undertrykket i luftinntaket slik at olje suges inn og smører turboen. Dette sitatet er riktignok hentet fra en helt annen motor, men det gir i alle fall mening.
Det er som nevt over "motorstoppspjeld". Og forklaringen til "stianj" stemmer bra. Det skal lukke seg med en gang tenningen blir brutt for å kvele motoren.
@petterg: Turboen skal ikke trenge noe ekstra smøring enn den gjennom trykksmørning av lagre. Det er ingen deler på innsugssiden som er i kontakt med skovlene(med mindre det er slark i turboen, men da er smøring lite effektivt ).
Signatur
Det er ikke resultatet som teller, men at det tar lang tid og aldri blir helt ferdig...
Nå har jeg vært på tur med kamera, og spjeldet oppførte seg som Stianj forklarte - nesten. Det viste seg at spjeldet ikke klarte å lukke seg helt når tenningen ble slått av. Altså kan jeg her ha forklaringen på hva som skjedde den omtalte natten - av en eller annen grunn ble det sendt vakuum til spjeldet slik at det lukket seg, men ikke klarte å lukke seg helt. Nå er spjeldet smurt opp, og lukkes helt, så hvis teorien stemmer og dette inntreffer igjen, blir det full stopp. Teorien styrkes av at kameraet ikke viste det samme som jeg så sist jeg så på dette spjeldet - da var spjeldet nesten lukket mens motor gikk på tomgang. Altså har problemet inntruffet en minst en gang til, uten at jeg forsto det den gangen. Nå fiklet jeg litt på ledningene til dingsen i enden av vakuumslangen i håp om at det løste en eventuell dårlig kontakt.
Støvsugertesten viste jo tydelig at det er "relaxed" posisjon som gir utslag på turbotrykksensoren, mens motsatt posisjon gir tilnærmet 0 trykk. Det stemmer i alle fall overens med at trykkmåler viser negativt trykk på tomgang.
Det er ikke wastegate på denne turboen. Den har i steden 'variable vanes', og de sitter på eksossiden.
Forklaringen er egentlig funksjonsbeskrivelse av rør som gir oljedamp til luftinntaket. Jeg antar at spjeldet lukkes ved lett last for å skape undertrykket i luftinntaket slik at olje suges inn og smører turboen.
Dette sitatet er riktignok hentet fra en helt annen motor, men det gir i alle fall mening.
@petterg: Turboen skal ikke trenge noe ekstra smøring enn den gjennom trykksmørning av lagre. Det er ingen deler på innsugssiden som er i kontakt med skovlene(med mindre det er slark i turboen, men da er smøring lite effektivt ).
Teorien styrkes av at kameraet ikke viste det samme som jeg så sist jeg så på dette spjeldet - da var spjeldet nesten lukket mens motor gikk på tomgang. Altså har problemet inntruffet en minst en gang til, uten at jeg forsto det den gangen. Nå fiklet jeg litt på ledningene til dingsen i enden av vakuumslangen i håp om at det løste en eventuell dårlig kontakt.