2,834
79
2
Hva forventer du av en ny bil, og hva kan du godta av feil?
3,233
Vestfold
0
Kjøpte meg en ny bil i fjor. Bilen i seg selv har jeg stort sett vært fornøyd med. Noen småting er det alltid. Problemet er hvordan forhandlers verksted har løst dette, og service rundt. Noe som skulle ha vært ordnet på verksted en eneste dag, dro vel ut et års tid med inn og ut av verkstedet grunnet manglende faglig utførelse, manglende deler og annet rot og surr fra ende til annen. Jeg har også opplevd andre småting, riktig nok ikke like mye surr, men det har ikke vært rettet kjapt og elegant i mine øyne.
Derimot har jeg nå problemer knyttet til drivlinjen, som det virker som verkstedet ikke tar på alvor og nærmest ser på meg som problemet. Jeg er bruker av bilen og det problemet var der langt i fra det første året.
Jeg nevner hverken merke eller forhandler her, men det er et merkeverksted, da det er lite relevant i forhold til mine spm, men hva opplever folk rundt om av feil, og håndteringen av på fabrikk nye biler?
Jeg har på følelsen av at bilbransjen i Norge er på vei mot et lavmål, og at det er mye av den samme dritten over hele smørja. Alt er rosenrødt så lenge man betaler, mens det blir surr og rot av den minste reklamasjon. Bedre og bedre garantier er null verdt når man like vel ikke får noe igjen for det.
Er det bare å slenge seg på steder som din bilpartner osv? Sparer masse penger som en da kan bruke hvilket som helst verksted til å fikse problemet selv uten å krangle om ditt og datt først når fabrikk garantien er ute.
Jeg har uansett sett gått lei, og drømmer om å finne en nogenlunde seriøs forhandler/importør her i landet.
Derimot har jeg nå problemer knyttet til drivlinjen, som det virker som verkstedet ikke tar på alvor og nærmest ser på meg som problemet. Jeg er bruker av bilen og det problemet var der langt i fra det første året.
Jeg nevner hverken merke eller forhandler her, men det er et merkeverksted, da det er lite relevant i forhold til mine spm, men hva opplever folk rundt om av feil, og håndteringen av på fabrikk nye biler?
Jeg har på følelsen av at bilbransjen i Norge er på vei mot et lavmål, og at det er mye av den samme dritten over hele smørja. Alt er rosenrødt så lenge man betaler, mens det blir surr og rot av den minste reklamasjon. Bedre og bedre garantier er null verdt når man like vel ikke får noe igjen for det.
Er det bare å slenge seg på steder som din bilpartner osv? Sparer masse penger som en da kan bruke hvilket som helst verksted til å fikse problemet selv uten å krangle om ditt og datt først når fabrikk garantien er ute.
Jeg har uansett sett gått lei, og drømmer om å finne en nogenlunde seriøs forhandler/importør her i landet.
Jeg hadde sendt mail til produsenten og sagt at den norske forhandleren er udugelig. Tror de fleste bilprodusenter har lært å bry seg om ryktet sitt.
Får du slike undersøkelser fra ditt verksted?
Jeg har benyttet med av merkeverksted på Skøyen, og er veldig fornøyd. Hittil har det ikke vært noen store utfordringer annet at det tar tid å bestilt time og de ringer aldri tilbake samme dag som jeg tar kontakt. Det er også et annet merkeverksted på Økern som jeg kommer til å bruke i fremtide.
Siden jeg også har en engelsk bil er det ikke så mange muligheter. Jeg bruker her delvis merkverksted og delvis et verksted i Sandvika som er spesialist på dette merket. Sandvikaverkstedet har lavere timepriser, lavere påslag og god service. Merkeverkstedet har også topp service, men også topp priser og topp påslag.
Familien disponerer ytterligere en tysk sportbil, og her kan jeg ikke skryte nok av merkeverkstedet. Absolutt topp service, fri leiebil, innbydelse til presentasjonskvelder, banekjøring, rabatter og mye annet positivt.
Men siden jeg er i Tyskland ofte ser jeg at det er en god del kroner å spare på å t service der nede og jeg opplever servicen like god.
Jeg måtte nettopp skifte en xenonpære og dette skulle koste kr. 4.000,- på merkeverksted, men på verkstedet i Sandvika betale jeg kr. 1.800, og de gjorde det mens jeg ventet.
Jeg har hittil vært heldig med merkeverkstedene, men oppever at ikke alle er like heldige, og oppever generelt merkeverksted som dyre.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Det har jeg aldri vært borti uansett merke. Men det virka ikke dumt.
Jeg forventer at en ny bil har minimalt med feil, men hvis det skulle dukke opp feil bør de utbedres så raskt og smertefritt som mulig.
Men vår erfaring er en ganske annen.
Kortverson: kjøpte ny bil i 2011 som har hatt mer eller mindre alvorlige feil siden dag én. For å nevne de alvorlige. Motoren kutter under pådrag, bilen vil ikke starte, og det elektriske håndbrekket virker ikke. At håndbrekket ikke virker er noe kjedelig da den fantastiske elektriske automatkassa ikke har "park" som vanlige automatkasser.
Bilen har vært levert på verksted utallige ganger, med forskjellige grunner til hvorfor de ikke kan reparere den.
Tok med bilen til merkeverkstedet i nabobyen og fikk verksmesteren til å ta en prøvetur. Etter endt tur får vi beskjed om at bilen er trafikkfarlig og må på verksted. Under hans prøvetur hadde motoren kuttet idet han skulle ut i et kryss og han holdt på å kollidere.
Vi satt for et års tid siden advokat på saken uten å komme noen vei. Advokaten til merkeverkstedet trekker denne saken ut i det uendelige og svarer stort sett i hvert brev at han ikke forstår hva som er problemet.
Det hele topper seg med at stedet der bilen ble kjøpt tydeligvis har gitt merkeverkstedet i nabobyen munnkurv. Da vår advokat kontaktet verksmesteren som holdt på å kræsje for å høre hva han mener om bilen, får han til svar at bilen virket fin og godt ivaretatt.
Neste steg er nå forliksrådet.
Garantier er null verdt når helt vanlige reklamasjoner ikke ordnes opp i.
Bilbransjen lever dessverre for godt beskyttet ved at heving og omlevering som oftest blir urimelig kostnad for selger. 2 rep forsøk for samme feil skulle vært nok. Urimelig at kunde skal tape fordi bilen ikke holdt mål, og forhandler gjør for lite i å prøve å rette dem opp.
Uke 2: rygge alarmen uler selv på motorveien i 90-100km/t, funker delvis når du rygger mot hinder. Feilkode slettes og 1 sensor skal byttes.
Uke 6: rygge kamera viser tidvis bildet. Når den viser, har den splittet skjermen i to hvor øvre halvdel vises nederst og nedre halvdel øverst. Bildet i tett snødrev! Får sporadisk ikke låst bilen. Ryggekamera er standard feilvare og blir byttet. Låsene feilsøkt og en sensor justert.
Uke 7: sliter fortsatt med å kunne låse dørene. Sporadisk problem, men når den ikke vil, så vil den ikke låses. Automaten girer ikke opp igjen etter oppbremsing mot rundkjøringer/fartsdumper når bilen selv har giret ned til første, men uten ful stendig stopp. Feilsøking låser og girkasse, men ikke noen funn og forbedringer.
Juni: Stort sett slutt på å låse dører. Parkeres som oftest ulåst på offentlig plass utenfor jobben. Automaten "nyser" ved pådrag og nekter å gire. Ny runde feilsøking, bytter 1 komplett dørlås med sensorer. Automaten blir flashet med oppgradering og virker etter dette første ferie langtur blir gjort og oppdager at uansett hva jeg stiller varme apparatet på, så blåser det kun kaldt og jevn/samme luftlengde på bena. Og det er kaldt! Låsene fungerer nesten en hel uke....
Juli: ny feilsøking, men den eneste kvalifiserte mekanikeren har ferie. Finner ingen ting...
August: blåser fortsatt kaldt på bena. Har målt og det ligger på 12 grader ved føttene. Får ikke låst dørene. Ny feilsøking på dørene og noe blir justert. Funker bedre, men langt fra bra.
Oktober : sjekker ut mulighetene for å heve kjøpet. Bilen er privat leaset og bilselgeren gir meg det han mener er et ok utkjøp og tilbud på ny bil. Jeg er IKKE enig i det oppsettet. Tar kontakt med leasing firmaet ( som jeg forhåpentligvis aldri mer skal bli kunde hos igjen!! ) hvor de bare sier at de ikke er en part i saken, bare en objektiv tredjepart og at dette er en sak mellom meg og selger... Selger sier at Santander er nøkkelen til innlevering og uttak av ny/annen bil. Så da ble jeg kasteball i noen runder på dette før jeg tok kontakt med advokat. Og der fikk jeg en liten overraskelse. Jeg hadde jo kjøpsloven i baktankene, men advokaten meddelte beklageligvis at privatleasing faller ikke inn under kjøpsloven ! Tok så kontakt med importøren og avtalte at de skulle se på både saken og bilen.
November: bilen på verksted. Importøren skal/skulle/har sendt en mekaniker/teknikker for å bistå verkstedet. Nå har den straks stått der i 3 uker og det eneste jeg har fått vite er at den nesten funker nå..... Men om importørens teknikker har vært der, får jeg ikke svar på ?!?!
Har kjøpt 6 nye biler hos denne forhandleren tidligere. Alle av samme merket og aldri hatt problemer med noen av dem. Forhandleren og verkstedet har alltid gitt god service, men nå spyr jeg snart av hele bilen og vil bare bli kvitt den.
Men jeg finner ingen god løsning. Men importøren har sagt at bilen ikke skal være slik. Så jeg håper at de vil ta den tilbake... Men når og hvor mye mer må jeg holde på før det skjer....? Har ikke lyst til å ta ut en ny lik heller. Hele inntrykket og følelsen rundt den bilen er bare negativ!
Man har kjøpt en vare av selger, og den varen skal være 100 %. En selger bør derfor legge seg flat og ordne opp, DERSOM det er en typisk reklamasjonsfeil som ikke kan legges kjøper til last.
Gratis leiebil må være et must og det bør selvsagt prioriteres å reparere hurtig.
På den annen side så vet vi at det ikke fungerer slik i virkeligheten. Selger/bilforhandler har ofte et regresskrav mot produsent og påberoper seg seg at det er disse som må ordne opp. produsenten vil granske og gjøre alt for å slippe ansvar, og vil så hevde at feilen ligger hos kjøper eller selger.
Og det er vel her det med service fra selgers side kommer inn. Den som er opptatt av å ha et godt navn vil, om ikke kjøper kan lastes, ordne opp og selv ta kranglene, slik at kjøper ikke blir skadelidende. Men ikke alltid er dette like lett, og det er vel et fåtall som vil ha unødvendige utlegg.
I den historien som Stein-K forteller, hvor det er så mange feil, BURDE i mine øyne selger lagt seg flat og gjort alt for å ordne opp UMIDDELBART. Heving av kjøpet vil være et naturlig resultat dersom man ikke klarer å reparere innen rimelig tid. I noen tilfeller bør ikke jus spille for stor rolle, det å finne en god løsning for kunden sin bør prioriteres, og da vil det som i utgangspunktet er en uheldig situasjon kunne snus til noe positivt.
Ofte er det slik at det nettopp i de situasjonene hvor noe går galt man kan vise lederskap og ordne opp i situsjonen, uten nødvendigvis å bruke jus og advokater.
Jeg har full forståelse for Stein-K sin frustrasjon og det er synd at han selv må ta saken lenger og lenger opp i hierarkiet for å få medhold og få den varen han har betalt for.
Selv har jeg vær ekstremt heldig med mine biler og forhandlere/verkstad, men det betyr dessverre ikke at det er slik i alle situasjoner.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.