7,291    10    0  

Hva kan man forvente på forstillingskontroll?

 8,022     Bærum     0
Hadde i dag kjerra inne på forstillingskontroll på "autorisert Mekonomen verksted" for å justere etter at jeg har skiftet en del deler i forstilling. (ratt ikke i midtstilling og spissing åpenbart feil)

Mulig jeg har for høye foventninger, men selv etter at jeg påpekte ved levering av bilen at det var viktig å huske å sentrere rattet (er vel en selvfølge), så var ikke rattet perfekt sentrert etterpå. Ikke mange gradene off, men bittelitt. Er det sånn man bare må akseptere, eller bør jeg klage? Jeg hadde forventet at det var perfekt midtstilt når bilen gikk rett frem etter å ha betalt for forstillingskontroll med avansert utstyr....

  (trådstarter)
   #2
 8,022     Bærum     0
Var egentlig ingen av dem, men et lite lokalt verksted ikke langt unna Rud som er med i Mekonomen-kjeden (alle er vel egentlig det for tiden..) De har stort sett vært ålreite, så ønsker ikke henge dem ut.

Men etter litt googling på ymse forum ser jeg at jeg ikke er helt alene om å oppleve dette....
   #3
 3,277     I huset mitt     0
Jeg hadde vel tatt en hyggelig telefon/prat med dem og spurt litt om hvorfor dem ikke fikk rattet sentrert.
Dem burde jo ha prøvekjørt bilen etterpå og selv oppdaga at rattet ikke er sentrert, men kanskje det ikke gjøres lengre på dagens kontroller.
(foresten, du har hatt 4-hjuls kontroll/ikke bare forstilling??)
   #4
 544     Nedre Romerike     0
Vet ikke hva en kan forventer mtp rattstilling. Henger meg på tråden med spørsmålet om forstillingen burde kontrolleres etter bytte av bærekulene.
   #5
 3,277     I huset mitt     0

Vet ikke hva en kan forventer mtp rattstilling. Henger meg på tråden med spørsmålet om forstillingen burde kontrolleres etter bytte av bærekulene.

Normalt sett ikke, men noen biler har camber-justering i festet for nedre bærekule og da bør det sjekkes.
Ujevn dekkslittasje/bilen trekker/sporer litt kan være indikasjon på at det bør sjekkes.
  (trådstarter)
   #6
 8,022     Bærum     0
En av grunnene til at jeg hadde bilen inne til forstillingskontroll nå var bytte av bærekuler. Etter at jeg byttet bærekulene stod regelrett det ene hjulet i god sving, mens det andre stod rett. Det er så store hull i skruefestene i bærekulene, at det kan bli store avvik når alt skrues sammen.
Så svaret er ja - bytter du bærekuler må spissingen sjekkes.
  (trådstarter)
   #7
 8,022     Bærum     0

Jeg hadde vel tatt en hyggelig telefon/prat med dem og spurt litt om hvorfor dem ikke fikk rattet sentrert.
Dem burde jo ha prøvekjørt bilen etterpå og selv oppdaga at rattet ikke er sentrert, men kanskje det ikke gjøres lengre på dagens kontroller.
(foresten, du har hatt 4-hjuls kontroll/ikke bare forstilling??)


Ba om 4-hjuls kontroll - men på kvitteringa står det forstillingskontroll.
Uansett, dro innom der før i dag og forklarte at rattet ikke stod rett. Det umiddelbare svaret var da at "slikt kunne skje". De virket ikke veldig interessert i å gjøre noe mer med det. Jeg insisterte på at det ikke var bra nok, og da var oppfølgingsvaret at siden forstillinga nå var justert, så kunne de bare nappe av rattet og sette det på sentrert når hjula nå pekte rett frem.

Etter min mening blir dette feil. Da vil man jo faktisk sentrere rattet på en ikke sentrert tannstang - og rattuslaget blir ulikt til hver side. Så jeg sa at det var uaktuelt, og til slutt gikk de med på at de skulle gjøre alt om igjen. Men de hadde ikke tid før om 10 dager eller noe.

Kommer neppe til å bruke disse folka igjen. Men har hatt hjulkontroll der før, og da fikk jeg god oppfølging og service. Tror det hele er litt personavhengig....

   #8
 115     0
Jeg har hatt forstillingskontroll (dvs justering av spissing (toe in/out)) ved to anledninger tidligere, og begge gangene har ikke rattet vært sentrert godt nok. Jeg er, som cozmo, perfeksjonist, og jeg passet derfor på å presisere at rattet måtte være "dønn" i midten. At dette var viktig osv. Likevel ble det feil begge gangene. Ikke mye, men litt. Nok til at det var irriterende - og uakseptabelt.

Min erfaring er at resultatet kommer an på personligheten og pliktfølelsen til den som utfører jobben. Hvis vedkommende ikke er særlig perfeksjonistisk anlagt eller generelt gir faen og tenker at "det blir sikkert godt nok - det er ikke så farlig". Ja - da blir det ikke bra.

Første gangen var på NAF, og da så jeg på hvordan det ble gjort da de låste rattet. Mekanikeren satt sidelengs på setekanten og lente seg inn der han anslo at hodet måtte være før han spente fast rattet mot setet i full fart. Brukte vel cirka to sekunder på dette. Det kan jo selvfølgelig ikke bli bra. Hodet må være plassert i forlengelseslinjen mellom senter ratt og normal hodeposisjon når man sikter inn rattet. Om nødvendig må man sette seg i baksetet og fjerne hodestøtten for å oppnå dette. Og så må man ta seg god tid når man vurderer om rattet står rett. Vurdere symmetrien og linjene i dashbordet er en forutsetning slik at man ikke blir lurt av et "skjevt" dashbord. I tillegg må man selvfølgelig være klar over hvilket øye som er det ledende øyet og ta dette med i betraktningen når man sikter. Kanskje sikte med begge øynene kan være lurt.

Når cozmo klager er det selvfølgelig fullstendig useriøst å be han ta av rattet. For det første er det jo som cozmo sier, at utslaget blir forskjellig til høyre og venstre. Dessuten er det ikke "bare". Det er en jobb som må gjøres, som tar tid. Til slutt er du heller ikke da garantert et bra resultat fordi det ikke er "trinnløst" hvilke posisjoner rattet kan stå i.

Erfaringen man kan dra ut av dette er vel som det mye annet her på byggebolig: Skal det bli bra må man gjøre det selv. Slik er det dessverre blitt.
   #9
 3,277     I huset mitt     0
Grunnen til at jeg lurte på om det var tatt 4-hjulskontrol (at bakvogna var tatt med) er at nettopp skjevheter bak kan gjøre at rattet blir feil nr bilen skal kjøre rett frem.

Første gang jeg var borti det så hørtes det jo helt merkelig ut, men jeg var selv med å så på når dem da justerte bakvogna (kun bak, rørte ikke noe forran) og rattet stod så korrekt ved neste testtur. 8)

På moderne biler så er det ikke bare å ta av rattet og flytte dette litt, pga at det sitter sensorer (Steering Angle Sensor, SAS) i rattstamme som gir eks ESP ++ info om nettopp rattutslag, etc.
Samme med føler for blinklys, når dette skal slå seg på/av når man ratter.
Disse enhetene kan ev programmeres opp/kalibereres etter at man har endra på rattet, men de blir liksom å holde på i feil ende.

Be verkstedet om å bli med på en testtur, vis dem hvordan rattet står og insister på å få det fixa.
  (trådstarter)
   #10
 8,022     Bærum     0

På moderne biler så er det ikke bare å ta av rattet og flytte dette litt, pga at det sitter sensorer (Steering Angle Sensor, SAS) i rattstamme som gir eks ESP ++ info om nettopp rattutslag, etc.


Veldig godt poeng. Hadde helt glemt rattvinkelsensoren og at det er viktig at rattet sitter på riktig for at ESP skal fungere ordentlig.

Nei, virkelig useriøst å foreslå og ta av rattet.