Er det noe krav til hvordan man spisser fjernlysene? Er det lov å rette ekstra fjernlys litt til siden for å bedre lyse opp på svingete veier? Er reglene annerledes om man monterer en egen bryter på ekstralys? Kan man montere det man vil hvis man for eksempel har en egen arbeidslys-bryter? Tenker da gjerne på ryggelys og grøftelys som lyser opp rundt bilen når man parkerer på tunet bare for å ta ett eksempel. Er det krav om at kjørelys skal slukkes når fjernlys tennes?
Arbeidslys skal ha helt egen bryter og skal kunne slås på uavhengig av alle andre lys, det er ikke lov å koble arbeidslys sammen med noen andre lys. Fjernlys brukes jo sammen med nærlys, man går jo ikke fra kjørelys til fjernlys hvis du med kjørelys mener grøftelys f.eks. Mange har fjernlys tent sammtidig som nærlys men kjørelys slås jo av når man bruker nærlys så problemet er jo ikke tilstede. Det er ikke noe krav til hvordan ekstralys lyser, det er jo derfor man kan bruke xenon ekstralys, kravet er jo at lykta er E merket og at referansetallet ikke skal overstige 100 totalt og at man kun kan ha 2 ekstralys i tillegg til orginale fjernlys (på en vanlig bil).
Så jeg kan ikke koble arbeidslys via egen bryter til fjernlysene med andre ord? Det hadde jo vert praktisk å kunne betjene arbeidslysene sammen med fjernlysene når man har de innkoblet, eller enda bedre hadde en 1-0-1 bryter hvor man valgte om de skulle være på, av eller følge fjernlysene.
Jeg bruker ikke fjernlys sammen med nærlys. Syns det er en uting, da man ikke trenger så mye lys nære bilen når man bruker fjernlys. Det gir bare egenblending. Biler med bi-xenon vipper over noe speil, så nærlyset endres til fjernlys.
"kjørelys" er ikke en bestemt fysisk lyskilde. Det kan være forskjellige ting, som kun har som oppgave å gjøre at man blir sett. Vanligvis brukes nærlysene.
Arbeidslys skal være koblet sånn at de ikke kan brukes sammen med vanlige nær-/fjernlys.
Hvordan du justerer fjernlysene dine er opp til deg selv.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hvis en har gode standard lykter på bilen oppnår en mye med godkjente 100%+ pærer. Philips, Ring er to leverandører med slike pærer. Har slike selv og får kommmentarer fra pasasjerer som sitter på pga godt fjernlys.
Arbeidslys skal ha helt egen bryter og skal kunne slås på uavhengig av alle andre lys, det er ikke lov å koble arbeidslys sammen med noen andre lys.
Fjernlys brukes jo sammen med nærlys, man går jo ikke fra kjørelys til fjernlys hvis du med kjørelys mener grøftelys f.eks. Mange har fjernlys tent sammtidig som nærlys men kjørelys slås jo av når man bruker nærlys så problemet er jo ikke tilstede. Det er ikke noe krav til hvordan ekstralys lyser, det er jo derfor man kan bruke xenon ekstralys, kravet er jo at lykta er E merket og at referansetallet ikke skal overstige 100 totalt og at man kun kan ha 2 ekstralys i tillegg til orginale fjernlys (på en vanlig bil).
"kjørelys" er ikke en bestemt fysisk lyskilde. Det kan være forskjellige ting, som kun har som oppgave å gjøre at man blir sett. Vanligvis brukes nærlysene.
Arbeidslys skal være koblet sånn at de ikke kan brukes sammen med vanlige nær-/fjernlys.
Hvordan du justerer fjernlysene dine er opp til deg selv.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.