At dem ikke innser at dette er utrolig sløsing med penger og heller finansierer dette på andre måter er for meg en gåte. Tenke litt nytt for å faktisk bruke pengene på noe nyttig virker det som om det er komplett umulig å få til.
Årsavgifta dukker vel opp igjen nå. Nesten 3000kr rett i dass igjen. Hendt jeg har betalt både 2 og 3 av de på et år når man har byttet bil. Skulle fulgt person, dvs eier av bil og ikke bilen.
Det var nå her på vestlandet for ei tid tilbake dei må utvide bompengeperioden så dei hadde penger til å feire at den var over.. Det er nok ein del fylkespolitikere rundt om i landet som har styreverv i bompengeselskap som attåtnæring. Og ineffektiv innkreving av skatter og avgifter irriterer meg grønn. Å betale skatt og avgifter er greit for meg så lenge pengene vert brukt på skikkelig måte, så om bilavgifter går til helse eller skule eller vei er for meg knakaende likegyldig.
Den avgifta er så sur, for den går ikke til noe. Den er bare der. Det er en slags årlig bot for å eie et kjøretøy.
Hadde man visst pengene gikk til noe, og ikke forsvinner i det store sluket, hadde vært langt lettere å godta det.
Slapp av, dei går til noko fornuftig, såg i går på nyhetene at desse ekstrem-muslimane (Hussain og co) får nesten 1000kr dag. (alt dette for å være illojal mot Norge)
ca 60-70 milliarder dras inn. Det er nå "bevilget" å bruke 18 milliarder i nye veiprosjekter. Hvorav en tredjedel skal bompengefinaniseres.
Korrigerer meg hvis jeg skulle huske riv ruskende galt.
Det temaet her provoserer meg faktisk ganske kraftig. Tror jeg må finne noen verktøy-tester isteden:)
Edit: Fro å utdype hva som er provoserende:) at man ikke engang klarer å holde en fornuftig veistandard til tross for de enorme summene man drar inn fra bilistene. Javisst, det er nye veier både her og der. Men totalt sett står det jammen ikke bra til! Forfaller fortere enn de bygger nytt.
Er mye i Sverige, og der har de jevnt over langt høyere standard. Og det skulle vel ikke være så stor forskjell på veibygging i disse to landene (kulde osv). Svenskene har veldig veldig få bomringer. Og bilprisene.... er det bare vondt å se på
Signatur
Amatør med økende/stor interesse for verktøy, og finsnekring/møbelsnekring.
Sett bort fra prosjekter for å starte prosjekter for å starte prosjekter og de millionene de blåser bort, så er det ikke fundamentalt galt med en bompengering for å finansiere en større lokal oppgradering. Hvis alternativet er at mindre vei blir bygget eller at byggingen blir utsatt i påvente av full finansiering. Da delbetaler dramensere for at Drammen skal få bedre vei kjappere, og kun de i Drammen som aktivt bruker veien. Resten står kommune, fylke og stat for.
aktiv: Hvilke privatpersoner som får penger av staten er vel ikke relevant?
Bompengefinansierng er helt på tryne fordi veiene blir 50% dyrere enn de ellers kunne vært! Staten skryter av at de tar halve regningen men det er jo ren løgn! Når alt er summert har bilistene betalt hele eller mer enn hva selve byggingen kostet.
Ser tall for nyE6 Ringebu, der er det er kostnadsetimert at byggingen koster 4,6milliarder. Men når Bompengeselskapet har fått sine 250millioner (det blir nok LANGT høyere kostnader når det er kommet i gang) og at bilistene skal betale renter på lånet som skal til for å finansiere "bilistenes del" på 1,7milliarder, har veien fått en totalkostnad på 6,6 milliarder!
At dem ikke innser at dette er utrolig sløsing med penger og heller finansierer dette på andre måter er for meg en gåte. Tenke litt nytt for å faktisk bruke pengene på noe nyttig virker det som om det er komplett umulig å få til.
Årsavgifta dukker vel opp igjen nå. Nesten 3000kr rett i dass igjen. Hendt jeg har betalt både 2 og 3 av de på et år når man har byttet bil. Skulle fulgt person, dvs eier av bil og ikke bilen.
Fikk den i går, 10000kr i dass for meg. >
Hadde man visst pengene gikk til noe, og ikke forsvinner i det store sluket, hadde vært langt lettere å godta det.
Det er nok ein del fylkespolitikere rundt om i landet som har styreverv i bompengeselskap som attåtnæring.
Og ineffektiv innkreving av skatter og avgifter irriterer meg grønn.
Å betale skatt og avgifter er greit for meg så lenge pengene vert brukt på skikkelig måte, så om bilavgifter går til helse eller skule eller vei er for meg knakaende likegyldig.
Slapp av, dei går til noko fornuftig,
såg i går på nyhetene at desse ekstrem-muslimane (Hussain og co) får nesten 1000kr dag.
(alt dette for å være illojal mot Norge)
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10100858&fb_comment_id=fbc_139615646205244_245503_139791226187686
Korrigerer meg hvis jeg skulle huske riv ruskende galt.
Det temaet her provoserer meg faktisk ganske kraftig. Tror jeg må finne noen verktøy-tester isteden:)
Edit: Fro å utdype hva som er provoserende:) at man ikke engang klarer å holde en fornuftig veistandard til tross for de enorme summene man drar inn fra bilistene. Javisst, det er nye veier både her og der. Men totalt sett står det jammen ikke bra til! Forfaller fortere enn de bygger nytt.
Er mye i Sverige, og der har de jevnt over langt høyere standard. Og det skulle vel ikke være så stor forskjell på veibygging i disse to landene (kulde osv). Svenskene har veldig veldig få bomringer. Og bilprisene.... er det bare vondt å se på
Det beste hadde vært om de la avgiften på drivstoffet og ikke noe annet. Ok Bensinen hadde kostet 20-30 spenn, men da ser man at det koster.
aktiv: Hvilke privatpersoner som får penger av staten er vel ikke relevant?
Staten skryter av at de tar halve regningen men det er jo ren løgn!
Når alt er summert har bilistene betalt hele eller mer enn hva selve byggingen kostet.
Ser tall for nyE6 Ringebu, der er det er kostnadsetimert at byggingen koster 4,6milliarder.
Men når Bompengeselskapet har fått sine 250millioner (det blir nok LANGT høyere kostnader når det er kommet i gang) og at bilistene skal betale renter på lånet som skal til for å finansiere "bilistenes del" på 1,7milliarder, har veien fått en totalkostnad på 6,6 milliarder!
Det er 2milliarder kroner til INGENTING!!
http://www.nettavisen.no/motor/article3542980.ece