Ymse avgifter på bilkjøp og bilbruk i Norge er i all hovedsak rent fiskale. Dvs at funksjonen er å skaffe inntekter til statskassen. Alternativene ville ha vært lavere offentlige utgifter eller høyere skatt.
Kan like gjerne spørre hva momsen og skatten går til.
Men, det blir uansett helt feil å hive alle disse kostnadene over på bilbruk. Veier er noe vi alle trenger uansett. Ikke kun de med bil. Og det blir også feil at de som eier et kjøretøy skal betale mye mer i skatter/avgifter enn de som bruker pengene på andre områder Og dessuten sløser man bort mange penger på måten man samler dem inn på.
Men, det blir uansett helt feil å hive alle disse kostnadene over på bilbruk. Veier er noe vi alle trenger uansett. Ikke kun de med bil. Og det blir også feil at de som eier et kjøretøy skal betale mye mer i skatter/avgifter enn de som bruker pengene på andre områder Og dessuten sløser man bort mange penger på måten man samler dem inn på.
Skatt på ting (som f.eks bil) har den effekten at det til en viss grad er valgfritt hvor mye man ønsker å betale av den selv. Man kan la være å kjøpe bil (mest realistisk om man bor sentralt i en by), man kan kjøpe en rimelig bil og betale mindre avgifter eller man kan kjøpe en dyr bil og betale mye avgifter. Det er en svært effektiv toppskatt siden avgiftene er ganske progressive når man kommer seg forbi "dekke et transportbehov" - nivået.
Dersom den samme mengden penger skulle blitt tatt inn over skatteseddelen ville vært et disincentiv til å jobbe - det er et større problem.
Mange momenter som spiller inn, og ser man stort på det så er det en viss mengde penger staten må ha inn. Greit nok
Men burde vi ikke kunne forvente en litt høyere veistandard når de drar inn SÅ MYE MER i bilrelaterte avgifter enn det de bruker tilbake på veiene? Så dårlig som Oslo sentrum er f.eks, så er det snart bare en stor SUV som er det rette å kjøre der
Signatur
Amatør med økende/stor interesse for verktøy, og finsnekring/møbelsnekring.
Når det gjelder bompenger, så ble man fortalt at dette ikke gjelder. Naturlig nok ettersom folk på en vestlandsøy gjerne må betale 1/3 av årslønnen for å komme til jobb.
Hvor kommer forventningen fra om at alle avgifter på bil skal gå til vei etc?
Finansdepartementet er helt åpne på at bilavgifter er fiskalavgifter.
Fordi det er helt høl i hue at en bestemt gjennstand skal skattes/avgiftsbeleges langt mer en andre? Dette er også en gjenstand det pr dags dato ikke finnes noe godt alternativ enda for de fleste.
Men det største problemet er vel strengt tatt ikke at ikke HELE summen brukes tilbake på veiene, men snarere at de ikke engang bruker nok til å holde veistandarden der den er idag.
Så hva skal egentlig til for å kunne ha like god veistandard som i andre land vi liker å sammenligne oss med? Veldig høye bilrelaterte avgifter er tydeligvis ikke nok..
Signatur
Amatør med økende/stor interesse for verktøy, og finsnekring/møbelsnekring.
Bruker vi like mye penger på vei som andre land (per hode) så får vi vel dårligere vei enn det vi har i dag. Norge er vel noe av det mest ugjestmilde miljøet å bygge vei i og geografisk bor vi jo med fryktelig lang avstand.
Ikke at det er noe argument i spørsmålet om hva avgifter rundt bil brukes til, men verd å nevne. Noen som vet hvor mye penger som brukes på vei hvert år i Norge sammenlignet med Sverige, Finland og Danmark?
Kan like gjerne spørre hva momsen og skatten går til.
Skatt på ting (som f.eks bil) har den effekten at det til en viss grad er valgfritt hvor mye man ønsker å betale av den selv. Man kan la være å kjøpe bil (mest realistisk om man bor sentralt i en by), man kan kjøpe en rimelig bil og betale mindre avgifter eller man kan kjøpe en dyr bil og betale mye avgifter. Det er en svært effektiv toppskatt siden avgiftene er ganske progressive når man kommer seg forbi "dekke et transportbehov" - nivået.
Dersom den samme mengden penger skulle blitt tatt inn over skatteseddelen ville vært et disincentiv til å jobbe - det er et større problem.
Men burde vi ikke kunne forvente en litt høyere veistandard når de drar inn SÅ MYE MER i bilrelaterte avgifter enn det de bruker tilbake på veiene? Så dårlig som Oslo sentrum er f.eks, så er det snart bare en stor SUV som er det rette å kjøre der
Finansdepartementet er helt åpne på at bilavgifter er fiskalavgifter.
Fordi det er helt høl i hue at en bestemt gjennstand skal skattes/avgiftsbeleges langt mer en andre? Dette er også en gjenstand det pr dags dato ikke finnes noe godt alternativ enda for de fleste.
Men det største problemet er vel strengt tatt ikke at ikke HELE summen brukes tilbake på veiene, men snarere at de ikke engang bruker nok til å holde veistandarden der den er idag.
Så hva skal egentlig til for å kunne ha like god veistandard som i andre land vi liker å sammenligne oss med? Veldig høye bilrelaterte avgifter er tydeligvis ikke nok..
Ikke at det er noe argument i spørsmålet om hva avgifter rundt bil brukes til, men verd å nevne. Noen som vet hvor mye penger som brukes på vei hvert år i Norge sammenlignet med Sverige, Finland og Danmark?
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til