Hvor kommer forventningen fra om at alle avgifter på bil skal gå til vei etc?
Finansdepartementet er helt åpne på at bilavgifter er fiskalavgifter.
Fordi det er helt høl i hue at en bestemt gjennstand skal skattes/avgiftsbeleges langt mer en andre? Dette er også en gjenstand det pr dags dato ikke finnes noe godt alternativ enda for de fleste.
Vi har da masse fiskalavgifter som ikke er relatert til kostnader. Et eksempel som passer her er dokumentavgift ved omsetning av bolig. Det er jo pussig at det er 10 ganger så dyrt å omregistrere en bolig til 25 mill. enn en til 2,5 mill. At mer av bilavgiftene burde gå til vei er jeg derimot enig i. Det er nok ikke bare topografi som gjør det dyrt å bygge i Norge. Det er like mye en idiotisk ordning med årlige bevilgninger som gjør at vi bygger klattvis. Alle vet at det er sånn, men ingen evner å gjøre noe med det. Så kan man lure på om de som besitter politiske topposisjoner er de med mest kompetanse og gjennomføringskraft.
Pengene som staten tar inn på bil går til det store sluket. Minimalt går til veier. Sånn er det bare, og de fleste som bor i Norge synes det er forholdsvis greit å bo her. Ikke det at ikke staten kan effektiviseres, skal vedde på at det kan kuttes ned 100k papirflytterstillinger uten at det merkes nevneverdig.
Men uansett altså skal pengene inn. Min mening er at bilavgiftene bør brukes til vedlikehold og nybygging av veier, og alt overskytende bør flyttes over til vanlig skattlegging. Men dette er en heftig prosess og kommer ALDRI til å bli gjennomført uansett regime.
Synes nok personlig den verste avgiften er omregistreringsavgiften. Har aldri spedd statskassa spesielt mye der, men har sympati med blant annet transportfirma der.. Når man nærmer seg seks-sifrede beløp for å omregistrere en lastebil er det noe totalitært feil med systemet. Om det skulle gjøres til selvkostpris (som hadde vært det redelige) så hadde avgiften sikkert vært 500kr, altså en halv time jobb på en relativt høytlønnet papirflytter/tastaturtrøkker
Det er det som er halve problemet. En ting er de enorme summe du og jeg stapper inn i systemet. Men når disse da, helt bevisst sløses med på forferdelig dårlige ordninger, er det på en måte å si at de penga du har bidratt med, ikke verdt mer enn at vi kan kaste dem bort.
De kan ikke klage på at de må ha disse pengene, når en hel del kan gjøres for en vesentlig lavere kostnad ved å gjøre endringer. Det er lov å gjøre ting til det bedre, fordi om det ikke var slik før, eller hensiktsmessig før.
At pengene går ditt dem burde gått (alltid vil det være visse uenigheter), men sløsing tror jeg de fleste er for å unngå. Da er det faktisk lettere å skjønne og godta avgiftsnivået.
Men, det er de med den rette partiboka på rette hylle som liker systemet slik det er. De koser seg glugg ihjel på at sløsingen gagner dem.
Synes nok personlig den verste avgiften er omregistreringsavgiften
Da har du sikkert fått med deg at omregistreringsavgiftene faktisk har gått en del ned?
2007 : Høyeste sats for lastebil : 28k tilhenger 350-1000 kg egenvekt : 2,5 - 6,6k Personbil over 1600 kg : 1,45 - 20,6k
2013 : Høyeste sats for lastebil : 15,6K Tilhenger 350-1000 kg egenvekt : 0,7 - 2,4K Personbil over 1600 kg : 1,55 - 19,6K
Ikke den helt store endringen for personbiler, men nedgang også der. Regner vi med inflasjon, så er det nedgang på ca. 20%. Høyeste for lastebil er halvert, og tilhenger er jo blitt nesten "gratis".
Fortsatt er det en lang vei å gå før avgiftene for omregistrering henger på greip, men det er hyggelig å se at de i hvert fall går riktig vei, og det tildels ganske mye.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Haha, som iherdig SP-mann er det en ting jeg absolutt burde fått med meg! Takk for tips til valgkampen! ;D
Men slår meg med på at det er mere å gå på! Offentlige tjenester av denne typen burde ikke koste noe mer enn den offentlige reelle kostnaden. Greit prinsipp.
Synes nok personlig den verste avgiften er omregistreringsavgiften
Da har du sikkert fått med deg at omregistreringsavgiftene faktisk har gått en del ned?
2007 : Høyeste sats for lastebil : 28k tilhenger 350-1000 kg egenvekt : 2,5 - 6,6k Personbil over 1600 kg : 1,45 - 20,6k
2013 : Høyeste sats for lastebil : 15,6K Tilhenger 350-1000 kg egenvekt : 0,7 - 2,4K Personbil over 1600 kg : 1,55 - 19,6K
Ikke den helt store endringen for personbiler, men nedgang også der. Regner vi med inflasjon, så er det nedgang på ca. 20%. Høyeste for lastebil er halvert, og tilhenger er jo blitt nesten "gratis".
Fortsatt er det en lang vei å gå før avgiftene for omregistrering henger på greip, men det er hyggelig å se at de i hvert fall går riktig vei, og det tildels ganske mye.
Men der volumet av omregistreringane ligger (Person/varebil), har prisen i snitt stagnert, Han har auka 100 kr på 12 år ganle bilar og redusert med 400 på heilt nye bilar (under 1år) og der er det ikkje så mange omregistreringar. Dei fleste skjer frå bilen er 3-ca 12 år)
Men der volumet av omregistreringane ligger (Person/varebil), har prisen i snitt stagnert, Han har auka 100 kr på 12 år ganle bilar og redusert med 400 på heilt nye bilar (under 1år) og der er det ikkje så mange omregistreringar. Dei fleste skjer frå bilen er 3-ca 12 år)
I hvilket vektintervall mener du "volumet" er?
I fjor betalte vi over 8424,- for omregistrering av en 2004-modell e-klasse. I år er satsen 7327,- for samme aldersgruppe. Det er jo faktisk en viss nedgang.
Tilsvarende for 1200-1600 kg er fra 6512,- til 5664,-.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Registreringsavgiftene på biler/lastebiler er jo skyhøye, svenskene tror vi er galne her på berget. Prisen det koster kontra jobben det statlige har med registreringen henger ikke sammen.
Når en i tillegg ser hva en ny bil koster ink alle avgifter så er det jo forstålig at ikke alle kan kjøpe seg nye biler og må ty til trafikkfarlige og gamle biler. Hadde vært morro å visst hvilken standard veiene hadde vært i om alt vi betaler inn som er bilrelatert hadde blitt brukt på vei. Tipper vi hadde ligget rimelig på topp da med gode veier med midtdelere og mere til.
Skammelig å se hvordan stat og regjering sløser bort penger som absolutt skulle vært brukt til mer fornuftige ting. Pengene regelrett kastes ut av landet og etter disse muhammed svinene som har kommet hit og hater landet vårt men lever fett på staten vår.
Registreringsavgiftene på biler/lastebiler er jo skyhøye, svenskene tror vi er galne her på berget. Prisen det koster kontra jobben det statlige har med registreringen henger ikke sammen.
Helt enig, men det ser i hvert fall ut som det skjer NOE. Vi kan ikke forvente at slike avgifter forsvinner over natta, men det må vel være bra at de i det minste går nedover?
Når en i tillegg ser hva en ny bil koster ink alle avgifter så er det jo forstålig at ikke alle kan kjøpe seg nye biler og må ty til trafikkfarlige og gamle biler. Hadde vært morro å visst hvilken standard veiene hadde vært i om alt vi betaler inn som er bilrelatert hadde blitt brukt på vei. Tipper vi hadde ligget rimelig på topp da med gode veier med midtdelere og mere til.
Ikke helt enig. Det er ingen selvfølge at alle og en hver skal kunne kjøpe seg splitter ny bil. Vært i Sverige noen gang? Syns du de kjører mye nyere biler enn oss der? De gjør ikke det i noen vesentlig grad, men de betaler mindre for bilene. Det mases om miljø. Hvor er miljøgevinsten i å kaste en fullt brukbar bil, og produsere en ny for å spare 1 dl / mila? En del av bilene våre burde nok vært byttet ut tidligere, men se f.eks. på Tyskland. Der byttes ikke bilene ut fordi de er slitne, miljøuvennlige, lite sikre eller noe sånt, der byttes de ut fordi bilprodusentene ikke skal gå konk.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Alle hadde nok ikke kjøpt nye biler uansett om de var billigere, men mener bare kostnaden for en ny bil som kommer innforbi grensa er urimelig høy. At en bil nesten dobbles og av og til mer enn det synes jeg ikke er rett. Bilparken i Norge er vel en av de gamleste i Europa etter det jeg har forstått.
Ser en litt tilbake i tid så anbefalte de helst om å kjøpe dieselbiler da disse forurenset mindre så noen år etterpå sa de seg selv midt i mot at dieselbiler plutselig var noen verstinger. Forstå galskapen den som vil, jeg gjør ikke.
Men uansett altså skal pengene inn. Min mening er at bilavgiftene bør brukes til vedlikehold og nybygging av veier, og alt overskytende bør flyttes over til vanlig skattlegging. Men dette er en heftig prosess og kommer ALDRI til å bli gjennomført uansett regime.
Synes nok personlig den verste avgiften er omregistreringsavgiften. Har aldri spedd statskassa spesielt mye der, men har sympati med blant annet transportfirma der.. Når man nærmer seg seks-sifrede beløp for å omregistrere en lastebil er det noe totalitært feil med systemet. Om det skulle gjøres til selvkostpris (som hadde vært det redelige) så hadde avgiften sikkert vært 500kr, altså en halv time jobb på en relativt høytlønnet papirflytter/tastaturtrøkker
De kan ikke klage på at de må ha disse pengene, når en hel del kan gjøres for en vesentlig lavere kostnad ved å gjøre endringer. Det er lov å gjøre ting til det bedre, fordi om det ikke var slik før, eller hensiktsmessig før.
At pengene går ditt dem burde gått (alltid vil det være visse uenigheter), men sløsing tror jeg de fleste er for å unngå. Da er det faktisk lettere å skjønne og godta avgiftsnivået.
Men, det er de med den rette partiboka på rette hylle som liker systemet slik det er. De koser seg glugg ihjel på at sløsingen gagner dem.
Da har du sikkert fått med deg at omregistreringsavgiftene faktisk har gått en del ned?
2007 :
Høyeste sats for lastebil : 28k
tilhenger 350-1000 kg egenvekt : 2,5 - 6,6k
Personbil over 1600 kg : 1,45 - 20,6k
2013 :
Høyeste sats for lastebil : 15,6K
Tilhenger 350-1000 kg egenvekt : 0,7 - 2,4K
Personbil over 1600 kg : 1,55 - 19,6K
Ikke den helt store endringen for personbiler, men nedgang også der. Regner vi med inflasjon, så er det nedgang på ca. 20%. Høyeste for lastebil er halvert, og tilhenger er jo blitt nesten "gratis".
Fortsatt er det en lang vei å gå før avgiftene for omregistrering henger på greip, men det er hyggelig å se at de i hvert fall går riktig vei, og det tildels ganske mye.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Men slår meg med på at det er mere å gå på! Offentlige tjenester av denne typen burde ikke koste noe mer enn den offentlige reelle kostnaden. Greit prinsipp.
Men der volumet av omregistreringane ligger (Person/varebil), har prisen i snitt stagnert, Han har auka 100 kr på 12 år ganle bilar og redusert med 400 på heilt nye bilar (under 1år) og der er det ikkje så mange omregistreringar.
Dei fleste skjer frå bilen er 3-ca 12 år)
I hvilket vektintervall mener du "volumet" er?
I fjor betalte vi over 8424,- for omregistrering av en 2004-modell e-klasse. I år er satsen 7327,- for samme aldersgruppe. Det er jo faktisk en viss nedgang.
Tilsvarende for 1200-1600 kg er fra 6512,- til 5664,-.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Når en i tillegg ser hva en ny bil koster ink alle avgifter så er det jo forstålig at ikke alle kan kjøpe seg nye biler og må ty til trafikkfarlige og gamle biler. Hadde vært morro å visst hvilken standard veiene hadde vært i om alt vi betaler inn som er bilrelatert hadde blitt brukt på vei. Tipper vi hadde ligget rimelig på topp da med gode veier med midtdelere og mere til.
Skammelig å se hvordan stat og regjering sløser bort penger som absolutt skulle vært brukt til mer fornuftige ting. Pengene regelrett kastes ut av landet og etter disse muhammed svinene som har kommet hit og hater landet vårt men lever fett på staten vår.
Helt enig, men det ser i hvert fall ut som det skjer NOE. Vi kan ikke forvente at slike avgifter forsvinner over natta, men det må vel være bra at de i det minste går nedover?
Ikke helt enig. Det er ingen selvfølge at alle og en hver skal kunne kjøpe seg splitter ny bil. Vært i Sverige noen gang? Syns du de kjører mye nyere biler enn oss der? De gjør ikke det i noen vesentlig grad, men de betaler mindre for bilene. Det mases om miljø. Hvor er miljøgevinsten i å kaste en fullt brukbar bil, og produsere en ny for å spare 1 dl / mila? En del av bilene våre burde nok vært byttet ut tidligere, men se f.eks. på Tyskland. Der byttes ikke bilene ut fordi de er slitne, miljøuvennlige, lite sikre eller noe sånt, der byttes de ut fordi bilprodusentene ikke skal gå konk.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Ser en litt tilbake i tid så anbefalte de helst om å kjøpe dieselbiler da disse forurenset mindre så noen år etterpå sa de seg selv midt i mot at dieselbiler plutselig var noen verstinger. Forstå galskapen den som vil, jeg gjør ikke.