#31
 4,110     Akershus (Follo)     0
Et annet triks er å legge et godt mothold (håndslegge) mot mutteren, for så å klabbe til den solid fra andre siden. Da får du knust litt rust. Etter dette blir det gjerne lettere for rustløseren å suge seg inn.

Eller bor et hull i mutteren parallelt med bolten. Så åpner du mutteren med en skarp meisel langs hullet. Du trenger ikke nødvendigvis sprenge mutteren helt, bare åpne den.

Har du noen gang knekt en bolt når den skal ut, og en stump sitter igjen i gjengene? Sveis på en skikkelig knørv med MIG. Da har du noe skikelig å gripe med ViseGrip. I tillegg gjør temperatursjokket gjerne at korrosjonen i gjengene slipper. Jeg har fått ut en del eksosmanifold bolter/pinnebolter på dette viset.

Signatur

   #32
 3,010     Akershus     0
Varme, i alle fall i store mengder, skal man være forsiktig med. Varmer man mye så ødelegger man herdingen og delen kan bli sprø. Ikke så heldig hvis det f.eks. er forstillingen. Når det er sagt så er moderat varming utrolig kjekt og det er jo ofte en bolt ut, koste hva det koste vil. I tillegg må man tenke på gummibelger, pakninger, lagre fulle av fett og annet som ikke må varmes vesentlig opp for ikke å ødelegges.

Å gi godset som en bolt sitter i en solid kakk hjelper også hvis du har bolten i spenn. I tillegg til den vanlige "saus inn i WD40/5-56 og la det stå". Gamle bolter i understellet av en bil ruster jo bom fast i det de er skrudd fast i.
JJ.
   #34
 179     Akershus     0
50/50 med acetone og ATF Dexron III er den beste penetrerende oljen jeg noen gang har kommet over. Sluttet med latmannsarm og varme opp bolter etter det.
   #36
 725     Lier     0
Rustløsern jeg har hatt god erfaring med er crc penetrating oil + mos2. Den er helt rå.
Signatur