Jeg har selv hatt en traxass nitro bil og hadde aldri noe tull med den, kjørte relativt heftig med den, hoppet og kjørte på men virket på meg at dette var en stabil og bra bil
Kjøp for all del en bil med LiPo batteri. Da har du ladetid på normalt 1 time, men med riktig type batteri kommer du ned på 20 minutter. Dette her avhenger selvfølgelig av type lader.
En god regel er å ha ladestrømmen i A like høy som batterikapesiteten i Ah for å unngå at batteriet blir varmt. Så jeg vil ikke anbefale å lade på 20 minutter og en god lader spiser hele budsjettet til trådstarter.
En annen god regel er å lade LiPo i brannsikker pose.
Var litt rask her, standard ladestrøm er 1C(Ladestrøm=batterikapasitet). Men nyere batterier tåler mer enn dette(helt opp til 5c) en gang i blant.
Jeg skrev møkkabil med middels kvalitet og dårlige kjøreegenskaper.
Kva legg du i "middels kvalitet"? Dreiv tidlegare mykje med R/C og hadde bilar i alle prisklassar. Det var *ingen* som var så solide som min Traxxas Stampede. Denne fekk verkeleg køyrt seg i grustaket, ofte med ein sju-åring som pilot. Utover børster og batteri bytta eg aldri ein einaste del, og brukte fleire år på å bruke den opp.
Hadde dette vore 1998 kunne eg vanskeleg tenkt meg ein betre bil til hagemoro enn Stampede. Forholdsvis store hjul og god bakkeklaring gjer at den taklar både gras og grus. Men i dag finns det antagelegvis (forhåpentlegvis!) endå betre alternativ. Ein guttunge i nabolaget fekk seg ein HPI Wheely King til bursdagen for nokre veker sidan og eg har iallfall ikkje høyrt han klage over NiMH og børster
Jeg har hatt Traxxas Stampede og nå har jeg en Traxxas Bandit VXL så det var min inngangsbillett til hobbyen. Helt klart greie biler til å kjøre i gårdsplassen med men jeg synes man betaler uforholdsmessig mye i forhold til hva man får.
Man får jo kjøpt high end 1:10 buggy'er som rullende chassi for 2500-3000 kroner tilsvarende de man vinner EM og VM med.
ja, et rullende chassis, uten motor, servoer, eller radioustyr av noe slag, er kjempegenialt for en nybegynner som ikke vet forskjell på lipo og Ni-Mh, ikke vet forskjell på en highspeed servo med metalldrev og en vanlig servo og ikke vet bak og fram på en mottager.
Tror det eneste som blir mer håpløst, er å anbefale å kjøpe den samme bilen i byggesett...
ja, et rullende chassis, uten motor, servoer, eller radioustyr av noe slag, er kjempegenialt for en nybegynner som ikke vet forskjell på lipo og Ni-Mh, ikke vet forskjell på en highspeed servo med metalldrev og en vanlig servo og ikke vet bak og fram på en mottager.
Tror det eneste som blir mer håpløst, er å anbefale å kjøpe den samme bilen i byggesett...
Hvor leser du at jeg anbefaler rullende chassi eller byggesett til trådstarter?
I innlegg #6 anbefaler jeg Finn.no for å finne en passende bil til trådstarters bruk og budsjett.
Eg har sett etter på finn ein periode, og enten er det mangler og ihelkjørt, eller så er prisklassen 4000+++, eg må iallefall ha to eller kanskje 3 biler om det skal bli fred i heimen.
Som newbie på dette vil eg jo gjerne kjøpe noko som både fungerer, varer og er nokonlunde rimleg.
Eg har sett etter på finn ein periode, og enten er det mangler og ihelkjørt, eller så er prisklassen 4000+++, eg må iallefall ha to eller kanskje 3 biler om det skal bli fred i heimen.
Som newbie på dette vil eg jo gjerne kjøpe noko som både fungerer, varer og er nokonlunde rimleg.
Vi kjøpte en konkurransebuggy nå, betalte vel 2500kr for den inklusive i praksis en hel bil ekstra i nye deler. Masse dekk, fjører, demperoljer osv var også med på kjøpet. Manglet bare radioen i praksis.
Som newbie på dette vil eg jo gjerne kjøpe noko som både fungerer, varer og er nokonlunde rimleg.
"Rimeleg", "fungerer" og "varer" er ord som ikkje høyrer saman i samme setning dersom "rimeleg" betyr 1000 kr som i trådstarter sitt innlegg. Gang prisen med tre, så tek det til å likne på noko.
Dessutan er det lurt å kjøpe noko som ikkje går så innisvartastehelveteforbannafort. Nybegynnerfeil #1. Kræsj blir dyrt, batteriet vert tømt fort og det er frustrerande vanskeleg å lære seg å køyre. Huskar enno mine opplevelsar med ein bakhjulsdriven touring car med 14T motor. Den bilen havna fort i kottet, og der ligg den godt enno, 20 år etter.
Nils-Kristian
Var litt rask her, standard ladestrøm er 1C(Ladestrøm=batterikapasitet). Men nyere batterier tåler mer enn dette(helt opp til 5c) en gang i blant.
Kva legg du i "middels kvalitet"? Dreiv tidlegare mykje med R/C og hadde bilar i alle prisklassar. Det var *ingen* som var så solide som min Traxxas Stampede. Denne fekk verkeleg køyrt seg i grustaket, ofte med ein sju-åring som pilot. Utover børster og batteri bytta eg aldri ein einaste del, og brukte fleire år på å bruke den opp.
Hadde dette vore 1998 kunne eg vanskeleg tenkt meg ein betre bil til hagemoro enn Stampede. Forholdsvis store hjul og god bakkeklaring gjer at den taklar både gras og grus. Men i dag finns det antagelegvis (forhåpentlegvis!) endå betre alternativ. Ein guttunge i nabolaget fekk seg ein HPI Wheely King til bursdagen for nokre veker sidan og eg har iallfall ikkje høyrt han klage over NiMH og børster
Man får jo kjøpt high end 1:10 buggy'er som rullende chassi for 2500-3000 kroner tilsvarende de man vinner EM og VM med.
Tror det eneste som blir mer håpløst, er å anbefale å kjøpe den samme bilen i byggesett...
Hvor leser du at jeg anbefaler rullende chassi eller byggesett til trådstarter?
I innlegg #6 anbefaler jeg Finn.no for å finne en passende bil til trådstarters bruk og budsjett.
Som newbie på dette vil eg jo gjerne kjøpe noko som både fungerer, varer og er nokonlunde rimleg.
og kan bruke mine 18V Makitabatteri...
Vi kjøpte en konkurransebuggy nå, betalte vel 2500kr for den inklusive i praksis en hel bil ekstra i nye deler.
Masse dekk, fjører, demperoljer osv var også med på kjøpet. Manglet bare radioen i praksis.
Her kan du bruke en del timer på: http://www.radiostyrt.no/content.php?s=651d7adf766c92bfb77aa75df6469d1e
"Rimeleg", "fungerer" og "varer" er ord som ikkje høyrer saman i samme setning dersom "rimeleg" betyr 1000 kr som i trådstarter sitt innlegg. Gang prisen med tre, så tek det til å likne på noko.
Dessutan er det lurt å kjøpe noko som ikkje går så innisvartastehelveteforbannafort. Nybegynnerfeil #1. Kræsj blir dyrt, batteriet vert tømt fort og det er frustrerande vanskeleg å lære seg å køyre. Huskar enno mine opplevelsar med ein bakhjulsdriven touring car med 14T motor. Den bilen havna fort i kottet, og der ligg den godt enno, 20 år etter.
Då trur eg du må hacke til noko sjølv.