Helt grunnleggende her er at bevegelsesenergi omformes til varme, og kun varme. Enten luftet bort via kjølevann, via varm eksosutblåsning fra kompresjonsvarme, jfr jake brake, eller som friksjonsvarme idet en slipper ut avgass med fart som bremses opp via friksjon i omgivelseslufta.
Jeg begynner å forstå at jeg intet forstår, heller ikke bensinmotor. ???
Det er det og spjeld på innsug gir motorbrems, men du hevder det er ingen diesler som har spjeld. Eg hevder det er mange motorer som har dette.
Hovuddelen av motorbrems på ein bensinmotor kjem frå vakum, og tilsvarande motorbrems får da i ein diesel om ein får vakum.
Jeg kan hvertfall skrive under på at dieselbilen vår har luftspjeld. Jeg plukket det ut og renset det for et par uker siden. Delen satt før ERG-ventil, som igjen satt rett på manifold. Den var en rørstubb med en elektrisk styrt spjeld inni. Og jeg kan nevne at når spjeldet ikke fungerer, så går motoren, men den går i nødmodus, for å forhindre skade på andre komponenter. (Mulig du får trykkproblemer når turboen bygger trykk, mens du har mistet reguleringsmuligheten)?
Men det EGR-spjeldet har er ikke det som gir motorbrems, og det har heller ikke med regulering av kreftene i motoren å gjøre, slik som gasspjeldet på en bensinmotor har.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Helt grunnleggende her er at bevegelsesenergi omformes til varme, og kun varme. Enten luftet bort via kjølevann, via varm eksosutblåsning fra kompresjonsvarme, jfr jake brake, eller som friksjonsvarme idet en slipper ut avgass med fart som bremses opp via friksjon i omgivelseslufta.
Jeg begynner å forstå at jeg intet forstår, heller ikke bensinmotor. ???
Nå har jo Volvo ein gyroskopløsing for å ta opp denne energien når ein slipper gassen eller bremser der ein roterer opp eit hjul i stor hastighet og tar ut igjen denne energien når ein akslererer igjen. Mulig de kjører de motorene uten motorbrems og "bremser" med dette systemet. Kjenner for lite til det, men eg trur det er eit gammalt system som tatt fram på nytt. PSA har sitt system som komprimerer luft når ein bremser.
Men det EGR-spjeldet har er ikke det som gir motorbrems, og det har heller ikke med regulering av kreftene i motoren å gjøre, slik som gasspjeldet på en bensinmotor har.
Det er eit eget spjeld (Thottle valve) foran der EGR ventil kjem inn , EGR ventilen begrenser ikkje i innsugninga, den er tilkoblet paralellet.
Og ja, pådraget kan styres med spjeld, på enkelte diesler styrer ein pådraget med dette spjeldet, og dieselpumpa gir diesel iht. vakumet i innsuget. Eg har hatt ein slik (Perkins 8,2liter).
Hovuddelen av motorbrems på ein bensinmotor kjem frå vakum, og tilsvarande motorbrems får da i ein diesel om ein får vakum.
Vakumet som oppstår som følge av stengt innsugspjeld skaper ikke den motorbrems vi føler når vi slipper gassen.
Har du kjørt en gammel bensinbil tom for bensin bremser det akkurat like godt om du i desperasjon trør gassen i bunn og dermed åpner spjeldet fullt opp . . . . ???
Dei bensinmotorer eg har hatt (siste var i 1986...) hadde i allefall fleire spjeld i serie der det siste ikkje vart styrt av gasspedalen, tipper det var vakumstyrt slik at det ikkje åpna før ved større turtall. Snakkar da om forgassarmotorer. Men mulig du har rett og at Wikipedia tar feil, men motorbrems fungerer dårlig på låge turtall da ein må ha ein del omdrening før dette fungerer, så har iallefall tiltru til Wikipedia og mine eigne erfaringer. Eg hadde ein Isuzu Trooper diesel, der slapp bakhjula på glatten når ikkje 4WD var innkobla og ein slapp gassen, dette trudde eg alltid var pga. motorbrems. Om den hadde spjeld er eg ikkje sikker på, EGR hadde den iallfall ikkje.
Eldre dieselmotorer har ikke spjeld. Gasswire går rett på dieselpumpa og regulerer kun mengden diesel ut til dyser. (Lengre perioder med trykk). Når gasspedalen slippes helt opp sprøytes det fremdeles inn diesel, men samme mengde som når motoren går på tomgang. Motorbremsen kommer i form av at dieselmengden er så liten at motoren i praksis går på tomgang, men på grunn av bilens hastighet (Drivverkets hastighet) er turtallet fremdeles høyere enn tomgang. Treghet i drivverk har liten/ingen innvirkning på motorbrems. (Hva skjer om du trår inn clutchen i en nedoverbakke slik at motoren "kobles bort" men alt av drivverk fremdeles roterer? Hastigheten øker..) Kompresjon i motoren er hovedårsaken til motorbrems. I en 4 sylindret motor komprimerer sylindrene som oftest i rekkefølge 1-3-4-2. Dvs at når kompresjonstakten i sylinder nr. 1 opphører (stempelet går ned igjen), så komprimeres luften i sylinder nr. 3 osv. Så en av sylindrene vil hele tiden gå i kompresjonstakt og dermed gi motorbrems. Når så motorens omdreiningstall når tomgang (ca 800 rpm) vil motoren slutte å "motorbremse". Gir man motoren mere diesel vil eksplosjonen i forbrenningstakten øke, og motoren øker i turtall.
Test: Kjør på slett vei i 1. gear uten å gi gass. Bilen rusler bortover med ca 7-800 rpm. Hvis veien etter hvert heller litt nedover, så øker turtallet litt på grunn av at hjulene via drivverket drar opp hastigheten på veiva i motoren. Motoren har ikke drivstoff til å gå fortere enn tomgang og man kan føle at motoren bremser farten.
Nye dieselmotorer får ingen diesel når gasspedalen slippes helt opp, med visse forbehold. Styreenheten bruker sine innsignaler til å kalkulere den nødvendige innsprøytede mengden diesel for at motoren ikke skal stoppe. Rpm, luftstrøm, gasspedalsignal, temperatur, bilens hastighet, AC på m.m. Kjører man i 80 km/t og slipper gasspedalen helt opp så kan man i praksis si at det ikke sprøytes inn noe drivstoff.
Såe.. KOMPRESJON=motorbrems på vanlige personbiler. Bedre motorbrems på dieselmotor grunnet høyere kompresjon. (Prøvd å dytte en bil som står i gir?)
Takk til enda en som støtter gammel lærdom om kompresjon/bremsende virkning på motorer, spesielt dieselmotorer. ;)
KjellG, jeg tror din teori om fjærende egenskaper på komprimert luft sterkt vil overgås av den bremsende effekten denne kompresjonssyklusen skaper (uten drivstoffinnblanding og dermed uteblitt eksplosjon i sylinderen). Ellers ville det vel knapt være behov for drivstoff.
At bremseeffekten på større motorer kan økes om man slipper ut denne luften før eventuell fjæring skapes, vet jeg lite om. Bremseeffekten motorene på bilene mine skaper når jeg girer ned forteller meg nok.
Når jeg har hatt kjøreopplæring for mine barn, har jeg latt de kjøre nedover en forholdsvis bratt bakke f.eks i 3 gir. Deretter har jeg bedt de gire ned i 2 gir uten å slippe kløstjen, men trykke inn bremsepedalen. Så skal de slippe kløtsjen i neste sekund.
Kunskapen om motorens suverene egenskap som bremseforsterker sitter momentant.
KjellG, jeg tror din teori om fjærende egenskaper på komprimert luft sterkt vil overgås av den bremsende effekten denne kompresjonssyklusen skaper (uten drivstoffinnblanding og dermed uteblitt eksplosjon i sylinderen). Ellers ville det vel knapt være behov for drivstoff.
Dette er ikke min teori selv om jeg målbærer den. At en kompresjonssyklus ikke bremser er lett å bevise: ta en bilpumpe, steng utløpet. Belast den med en sten og pumpestanga synker. Ta bort stenen og pumpestanga kommer opp. Legg på stenen på nytt ...osv. I et tapsfritt system kan denne syklusen gjentas i det uendelige. Mao ingen bremsing. Pumpa fungerer likt med en vanlig fjær.
En må ikke her blande sammen AT det bremser med HVORFOR det bremser.
Til syvende og sist må bevegelsesenergien omdannes til varme.
Kan du utdype hvordan en kan klare seg uten drivstoff?
Helt grunnleggende her er at bevegelsesenergi omformes til varme, og kun varme. Enten luftet bort via kjølevann, via varm eksosutblåsning fra kompresjonsvarme, jfr jake brake, eller som friksjonsvarme idet en slipper ut avgass med fart som bremses opp via friksjon i omgivelseslufta.
Jeg begynner å forstå at jeg intet forstår, heller ikke bensinmotor. ???
Jeg kan hvertfall skrive under på at dieselbilen vår har luftspjeld. Jeg plukket det ut og renset det for et par uker siden. Delen satt før ERG-ventil, som igjen satt rett på manifold. Den var en rørstubb med en elektrisk styrt spjeld inni.
Og jeg kan nevne at når spjeldet ikke fungerer, så går motoren, men den går i nødmodus, for å forhindre skade på andre komponenter. (Mulig du får trykkproblemer når turboen bygger trykk, mens du har mistet reguleringsmuligheten)?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Nå har jo Volvo ein gyroskopløsing for å ta opp denne energien når ein slipper gassen eller bremser der ein roterer opp eit hjul i stor hastighet og tar ut igjen denne energien når ein akslererer igjen. Mulig de kjører de motorene uten motorbrems og "bremser" med dette systemet. Kjenner for lite til det, men eg trur det er eit gammalt system som tatt fram på nytt. PSA har sitt system som komprimerer luft når ein bremser.
Det er eit eget spjeld (Thottle valve) foran der EGR ventil kjem inn , EGR ventilen begrenser ikkje i innsugninga, den er tilkoblet paralellet.
Og ja, pådraget kan styres med spjeld, på enkelte diesler styrer ein pådraget med dette spjeldet, og dieselpumpa gir diesel iht. vakumet i innsuget. Eg har hatt ein slik (Perkins 8,2liter).
Vakumet som oppstår som følge av stengt innsugspjeld skaper ikke den motorbrems vi føler når vi slipper gassen.
Har du kjørt en gammel bensinbil tom for bensin bremser det akkurat like godt om du i desperasjon trør gassen i bunn og dermed åpner spjeldet fullt opp . . . . ???
Eldre dieselmotorer har ikke spjeld. Gasswire går rett på dieselpumpa og regulerer kun mengden diesel ut til dyser. (Lengre perioder med trykk). Når gasspedalen slippes helt opp sprøytes det fremdeles inn diesel, men samme mengde som når motoren går på tomgang. Motorbremsen kommer i form av at dieselmengden er så liten at motoren i praksis går på tomgang, men på grunn av bilens hastighet (Drivverkets hastighet) er turtallet fremdeles høyere enn tomgang. Treghet i drivverk har liten/ingen innvirkning på motorbrems. (Hva skjer om du trår inn clutchen i en nedoverbakke slik at motoren "kobles bort" men alt av drivverk fremdeles roterer? Hastigheten øker..)
Kompresjon i motoren er hovedårsaken til motorbrems. I en 4 sylindret motor komprimerer sylindrene som oftest i rekkefølge 1-3-4-2. Dvs at når kompresjonstakten i sylinder nr. 1 opphører (stempelet går ned igjen), så komprimeres luften i sylinder nr. 3 osv. Så en av sylindrene vil hele tiden gå i kompresjonstakt og dermed gi motorbrems. Når så motorens omdreiningstall når tomgang (ca 800 rpm) vil motoren slutte å "motorbremse". Gir man motoren mere diesel vil eksplosjonen i forbrenningstakten øke, og motoren øker i turtall.
Test: Kjør på slett vei i 1. gear uten å gi gass. Bilen rusler bortover med ca 7-800 rpm. Hvis veien etter hvert heller litt nedover, så øker turtallet litt på grunn av at hjulene via drivverket drar opp hastigheten på veiva i motoren. Motoren har ikke drivstoff til å gå fortere enn tomgang og man kan føle at motoren bremser farten.
Nye dieselmotorer får ingen diesel når gasspedalen slippes helt opp, med visse forbehold. Styreenheten bruker sine innsignaler til å kalkulere den nødvendige innsprøytede mengden diesel for at motoren ikke skal stoppe. Rpm, luftstrøm, gasspedalsignal, temperatur, bilens hastighet, AC på m.m. Kjører man i 80 km/t og slipper gasspedalen helt opp så kan man i praksis si at det ikke sprøytes inn noe drivstoff.
Såe.. KOMPRESJON=motorbrems på vanlige personbiler. Bedre motorbrems på dieselmotor grunnet høyere kompresjon. (Prøvd å dytte en bil som står i gir?)
KjellG, jeg tror din teori om fjærende egenskaper på komprimert luft sterkt vil overgås av den bremsende effekten denne kompresjonssyklusen skaper (uten drivstoffinnblanding og dermed uteblitt eksplosjon i sylinderen). Ellers ville det vel knapt være behov for drivstoff.
At bremseeffekten på større motorer kan økes om man slipper ut denne luften før eventuell fjæring skapes, vet jeg lite om. Bremseeffekten motorene på bilene mine skaper når jeg girer ned forteller meg nok.
Når jeg har hatt kjøreopplæring for mine barn, har jeg latt de kjøre nedover en forholdsvis bratt bakke f.eks i 3 gir. Deretter har jeg bedt de gire ned i 2 gir uten å slippe kløstjen, men trykke inn bremsepedalen. Så skal de slippe kløtsjen i neste sekund.
Kunskapen om motorens suverene egenskap som bremseforsterker sitter momentant.
Dette er ikke min teori selv om jeg målbærer den.
At en kompresjonssyklus ikke bremser er lett å bevise: ta en bilpumpe, steng utløpet. Belast den med en sten og pumpestanga synker. Ta bort stenen og pumpestanga kommer opp. Legg på stenen på nytt ...osv. I et tapsfritt system kan denne syklusen gjentas i det uendelige. Mao ingen bremsing. Pumpa fungerer likt med en vanlig fjær.
En må ikke her blande sammen AT det bremser med HVORFOR det bremser.
Til syvende og sist må bevegelsesenergien omdannes til varme.
Kan du utdype hvordan en kan klare seg uten drivstoff?