4,211    113    3  

Hvordan motorbremse en dieselmotor?

 24,032     Akershus     0
En kan motorbremse en bil med bensinmotor. En diesel har ikke noe gasspjell og kan i utgangspunktet ikke motorbremses. Hvordan "simuleres" motorbrems på vanlige diesel personbiler?


Moderator: denne var ment for Off topic
Signatur

   #1
 93     Rogaland     0
Vet ikke om jeg forstår spørsmålet, men om man bare skal simulere motorbrems så kan man vel bruke ett lett trykk på bremsene? Større dieselkjøretøy har et spjeld i eksosanlegget som kan stenges og dermed gi mottrykk som igjen gir bedre motorbrems. Vet ikke om det finnes personbiler med en slik funksjon.

Selv om det ikke er et spjeld på innsuget til en dieselmotor så får man fortsatt motorbrems i form av friksjon fra drivverk og motor og det er dette man kjenner når man bruker motorbrems på en dieselbil.
Signatur
   #2
 1,151     Akershus     0
Hva med reduksjon i diesel tilførsel?
(usikker selv men hiver ut enn tanke)
   #3
 5,336     Tromsø     0
Nå er det vel ikke så mye gasspjeld i biler med bensininnsprøytning heller, og så vidt jeg har merket bremser det når man slipper opp gassen i et gear som er noenlunde lavt i forhold til farten, både på bensinbiler etter 1989 (da kom katalysatorkravet, som i praksis krever elektronisk styrt innsprøytning i stedet for forgasser med spjeld) og på dieselbiler.

Tipper bremseeffekten i alle tilfeller kommer av motstanden fra komprimering av luft i sylindrenes kompresjonstakt som etterfølges av en eksplosjonstakt som ikke eksploderer fordi drivstofftilførselen er stengt. Uansett om drivstoffet er bensin eller diesel, og om tilførselen strupes med et spjeld i en forgasser eller av en svart boks bra Bosch eller Magneti Marelli.
Signatur
   #4
 419     Søgne     0
MAN EVB

Kraftig slitasjefri bremsing og kontrollert kjøring i nedoverbakke ved høy hastighet er mulig med motorbremsen MAN EVB (EVB = Exhaust Valve Brake) med inntil 290 kW bremseeffekt, som leveres som standard i lastebilserien TGA. Motorbremsen øker bremseeffekten gjennom en kortvarig åpning av eksosventilen. En videreutvikling av D28-motorer førte til det trykkregulerte EVBec-systemet. Det gir et enda større bremsemoment med lave turtall.

MAN EVBec

En utvidelse av den vanlige EVB-funksjonen har ført til en trinnløs innstilling av bremseeffekten ved EVBec. Dette oppnås ved å regulere eksosmottrykket ved hjelp av motorbremselokket i eksosrøret. Det lufttrykkstyrte motorbremselokket stenger eksosrøret trinnvis etter ønsket bremseeffekt og produserer deretter ønsket eksosmottrykk for sylinderen. Kjøretøyets dataterminal (FFR) registrerer det aktuelle eksosmottrykket ved hjelp av en føler, og sørger for at reguleringssylinderen har tilsvarende trykkstyring ved hjelp av en proporsjonalventil. Den trinnvise aktiveringen av permanentbremsen tillater trinnvis bruk av denne bremsen i kjøremodus. På denne måten oppnår man en myk bremsing uten at det rykker.
Signatur
   #5
 379     Lillesand     0
Vi har ett par (3 totalt på 4 hus) Grand Vitara XL7 2.0 Diesel som alle henger oss på 1. gir i det vi kjører ned den rimeligt bratte 50m lange bakken ned til den lille klynga her, bremser greit det, bare kile bremsepedalen bitte litt mot slutten så en kan svinge inn dit en vil, og ikke utfor skråningen i slutten :P

Som nevnt, er vel ikke aktiv motorbrems på noen personbiler...
Signatur
   #6
 538     Øst-Finnmark     0

Nå er det vel ikke så mye gasspjeld i biler med bensininnsprøytning heller, og så vidt jeg har merket bremser det når man slipper opp gassen i et gear som er noenlunde lavt i forhold til farten, både på bensinbiler etter 1989 (da kom katalysatorkravet, som i praksis krever elektronisk styrt innsprøytning i stedet for forgasser med spjeld) og på dieselbiler.

Tipper bremseeffekten i alle tilfeller kommer av motstanden fra komprimering av luft i sylindrenes kompresjonstakt som etterfølges av en eksplosjonstakt som ikke eksploderer fordi drivstofftilførselen er stengt. Uansett om drivstoffet er bensin eller diesel, og om tilførselen strupes med et spjeld i en forgasser eller av en svart boks bra Bosch eller Magneti Marelli.


Jo det er gasspjeld i biler med elektronisk innsprøytning. Kalles ofte for trottlebody.

   #8
 379     Lillesand     0
Telma er ett elektromagnetiskt bremsesystem (Og produsent) der magnetisme virker på drivakslingen for å bremse.
Signatur
   #10
 379     Lillesand     0

Telma er mye brukt på busser og finnes på mellomakslingen.


Mellom, ja.  kjapt å forveksle :P

Vet de har de på mange av bussene som freser rundt her.
Signatur