Indikerer at mekanisk friksjon etc ikke bidrar vesentlig. Videre hevder de at dieselmotorer ikke har noen kveler (gasspjell). En oppnår dermed ikke den vakuumeffekten en får i en bensinbil. (Egentlig atmosfæretrykk mot stempelets underside.)
Andre her hevder at det finnes gasspjell også på dieselmotor. Er det?
At en oppnår noe bremsing ved at kompresjonsvarmen ledes bort er klart, men monner det?
Alle forbrenningsmotorer har gasspjeld uansett om det er diesel eller bensin, direkte- eller indirekte insprøytning eller forgasser.
At alle dieselmotor har gasspjeld er nok ikkje korrekt. Bensin treng det pga. relativt lite område med luft/bensinblanding dei går på så desse må regluere luftmengda, ein diesel tenner like godt uansett kor mager luft/dieselblandinga er. Eventuelt spjeld på diesel brukes til andre ting slik som å auke hastighet på lufta, stoppe motor raskere eller lage vakum til dieselpumpa eller bremser og sikkert andre ting også..
Ehh. sorry. Gjorde en feilslutting der. Dieselmotor regulerer turtallet nesten kun med brenslemengde og spjeld er tydeligvis ikke nødvenndig i samme grad som på bensinmotor. Det ser dog ut som at moderne dieselmotorer har spjeld for å skape undertrykk i insuget for resirkulering av eksos (EGR) , og derved noe av den samme funksjonen som spjeld i bensinmotor. Dog er det jo helt klart at alle de dieselbilene jeg har kjørt/åkt med HAR motorbrems i minst samme grad som bensinbilene spjeld eller ikke. Kanskje er denne vakuumeffekten ikke så mye med spjeld å gjøre?
Motorbrems har ikke noe med gasspjeld eller ikke å gjøre. Snakker vi vanlige dieselmotorer i personbil, så bremser de ganske mye pga. kompresjonen. Gjerne vesentlig mer enn bensinbiler pga. høyere kompresjon.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det er fint lite annet enn kompresjonen, friksjon, aggregater og spenningen i ventilfjærene som gjør at det kreves en viss mengde krefter for å dra motoren rundt. Disse kreftene oppveies (og vel så det, siden vi får fremdrift) når nok diesel sprøytes inn.
Det finnes ingen spjeld som stenger for luft inn eller eksos ut. Det er ingen andre mekanismer som gjør at motoren holder igjen.
Interessant øvelse : Kjør ned en bakke som ikke er bratt nok til å holde farten oppe uten å gi litt gass, men samtidig bratt nok til at farten ikke synker hvis giret står i fri eller clutchen er trykket inn. Se hvor mye lavere forbruk du får ved å la motoren gå fritt på tomgang i forhold til hvis du lar den stå i gir og må gi litt gass for å holde farta. Det ekstra forbruket er KUN for å holde motoren oppe på turtallet den har når den står i gir.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Kompresjonen gir ingen nevneverdig bremsing, den er bare en fjær. Ventilfjærene er nettopp en fjær,
aggregaten:
Aircondittion, ja, den gir noe. Generator, ja, noe når batteriet er lite ladet, ellers er det begrenset hvor mye. Maksimum: 30 A generator * 12V = ca 1/2HK. Friksjon? Tja, er vel derfor vi har kulelager og smøreolje.
Av det jeg leser så er det spjell inn eller ut og jake brake som monner.
Att kompresjon av luft ikke gir motorbrems er vel en sanning med modifikasjon. Kompresjon av luft gir jo energitap i form av varmeutvikling slik at hver kompresjon+eksostakt (hel syklus) gir energitap=brems.
Der kom det endelig noe fornuftig i denne tråden også
Når luften komprimeres, øker temperaturen vesentlig, og den varmere luften tar mindre plass. Altså er det ikke nok luft til å fylle tomrommet etter stemplet på vei ned, med mindre det er tilført nok diesel til å gi en aldri så liten forbrenning.
Eventuelt spjeld på diesel brukes til andre ting slik som å auke hastighet på lufta, stoppe motor raskere eller lage vakum til dieselpumpa eller bremser og sikkert andre ting også..
Nei, dieselmotorer må ha egen vakuumpumpe. (siden de ikke har noe spjeld som lukkes og lager vakuum).
En dieselmotor er litt som en åpen peis. Det er alltid nok luft, og mer effekt får man ved å hive på mer ved. Bensinmotoren er mer som en lukket ovn/peisovn, der kombinasjonen av kontrollert tilførsel av luft og mengde ved gir ønsket effekt.
Friksjon? Tja, er vel derfor vi har kulelager og smøreolje.
En viss energi går bort i friksjon også, men ikke rare greiene. Jeg husker da jeg bodde (øverst) på Romsås, og startet kaldt bil om morgenen. Det var ikke rare lunken da jeg svingte ut på Østre Aker vei etter mer eller mindre sammenhengende nedoverbakke.
Av det jeg leser så er det spjell inn eller ut og jake brake som monner.
Les videre
EGR har jeg ikke allverden peiling på. Det kan godt være noe greier der, men det er i såfall ikke noe som monner på motorbrems. Min gamle haug, med 3-liter 6-syl og 22:1 i kompresjon bremser ganske mye når den slippes opp. Samme bil med katalysator og EGR har ingen forskjell i motorbrems.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Enig i det meste av det du skriver, men ikke at kompresjonen deltar vesentlig.
La oss et øyeblikk anta at sylinderen er totalt isolert. Nå innlufta komprimeres minker volumet og temperaturen øker. Når denne lufta øyeblikket etter ekspanderer så suger den til seg den samme varmen og vi går ut i null.
Så spørs det om kjølevannet rekker å frakte bort noe nevneverdig i den korte tiden stempelet er på topp. Etter hva jeg leser så er det ytterst lite som forsvinner den veien. Kompresjonen referers til som en fjær.
Men uansett... Dieselbilen min, med 3-liter, 6-syl og 22:1 i kompresjon har MYE mer motorbrems enn bensinbilen med 2,6-liter, 6-syl og 10,5:1 i kompresjon. Dette selv om bensinbilen har totalt bensinkutt ved motorbremsing, men dieselbilen har en mekanisk grunninnstilling som aldri tillater totalt kutt. Den grunninnstillingen gir ca. 400 rpm tomgang, mens elektronikk gir mer ved behov.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Indikerer at mekanisk friksjon etc ikke bidrar vesentlig. Videre hevder de at dieselmotorer ikke har noen kveler (gasspjell). En oppnår dermed ikke den vakuumeffekten en får i en bensinbil. (Egentlig atmosfæretrykk mot stempelets underside.)
Andre her hevder at det finnes gasspjell også på dieselmotor. Er det?
At en oppnår noe bremsing ved at kompresjonsvarmen ledes bort er klart, men monner det?
At alle dieselmotor har gasspjeld er nok ikkje korrekt.
Bensin treng det pga. relativt lite område med luft/bensinblanding dei går på så desse må regluere luftmengda, ein diesel tenner like godt uansett kor mager luft/dieselblandinga er.
Eventuelt spjeld på diesel brukes til andre ting slik som å auke hastighet på lufta, stoppe motor raskere eller lage vakum til dieselpumpa eller bremser og sikkert andre ting også..
Dieselmotor regulerer turtallet nesten kun med brenslemengde og spjeld er tydeligvis ikke nødvenndig i samme grad som på bensinmotor.
Det ser dog ut som at moderne dieselmotorer har spjeld for å skape undertrykk i insuget for resirkulering av eksos (EGR) , og derved noe av den samme funksjonen som spjeld i bensinmotor.
Dog er det jo helt klart at alle de dieselbilene jeg har kjørt/åkt med HAR motorbrems i minst samme grad som bensinbilene spjeld eller ikke. Kanskje er denne vakuumeffekten ikke så mye med spjeld å gjøre?
MVH
Sakke
Motorbrems har ikke noe med gasspjeld eller ikke å gjøre. Snakker vi vanlige dieselmotorer i personbil, så bremser de ganske mye pga. kompresjonen. Gjerne vesentlig mer enn bensinbiler pga. høyere kompresjon.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Spørsmålet er: hva er det som, eventuelt, gjør at en kan bremse en mindre dieseldreven bil med motoren?
Det finnes ingen spjeld som stenger for luft inn eller eksos ut. Det er ingen andre mekanismer som gjør at motoren holder igjen.
Interessant øvelse : Kjør ned en bakke som ikke er bratt nok til å holde farten oppe uten å gi litt gass, men samtidig bratt nok til at farten ikke synker hvis giret står i fri eller clutchen er trykket inn. Se hvor mye lavere forbruk du får ved å la motoren gå fritt på tomgang i forhold til hvis du lar den stå i gir og må gi litt gass for å holde farta. Det ekstra forbruket er KUN for å holde motoren oppe på turtallet den har når den står i gir.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
aggregaten:
Aircondittion, ja, den gir noe.
Generator, ja, noe når batteriet er lite ladet, ellers er det begrenset hvor mye. Maksimum: 30 A generator * 12V = ca 1/2HK.
Friksjon? Tja, er vel derfor vi har kulelager og smøreolje.
Av det jeg leser så er det spjell inn eller ut og jake brake som monner.
Tullball. Det er ingen spjell (spjeld) på dieselmotorer.
Det har jeg. Opptil flere av hver.
Igjen, tullball. Ingen spjeld som regulerer lufttilførselen i en dieselmotor.
... forutsatt bensinmotor
... og dieselmotorer.
Der kom det endelig noe fornuftig i denne tråden også
Når luften komprimeres, øker temperaturen vesentlig, og den varmere luften tar mindre plass. Altså er det ikke nok luft til å fylle tomrommet etter stemplet på vei ned, med mindre det er tilført nok diesel til å gi en aldri så liten forbrenning.
Rart med det
Nei.
Nei, dieselmotorer må ha egen vakuumpumpe. (siden de ikke har noe spjeld som lukkes og lager vakuum).
En dieselmotor er litt som en åpen peis. Det er alltid nok luft, og mer effekt får man ved å hive på mer ved. Bensinmotoren er mer som en lukket ovn/peisovn, der kombinasjonen av kontrollert tilførsel av luft og mengde ved gir ønsket effekt.
Ikke hvis du omdanner spennet til varme, så en stor del av det forsvinner før den skal spenne ut igjen.
En viss energi går bort i friksjon også, men ikke rare greiene. Jeg husker da jeg bodde (øverst) på Romsås, og startet kaldt bil om morgenen. Det var ikke rare lunken da jeg svingte ut på Østre Aker vei etter mer eller mindre sammenhengende nedoverbakke.
Les videre
EGR har jeg ikke allverden peiling på. Det kan godt være noe greier der, men det er i såfall ikke noe som monner på motorbrems. Min gamle haug, med 3-liter 6-syl og 22:1 i kompresjon bremser ganske mye når den slippes opp. Samme bil med katalysator og EGR har ingen forskjell i motorbrems.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
La oss et øyeblikk anta at sylinderen er totalt isolert. Nå innlufta komprimeres minker volumet og temperaturen øker. Når denne lufta øyeblikket etter ekspanderer så suger den til seg den samme varmen og vi går ut i null.
Så spørs det om kjølevannet rekker å frakte bort noe nevneverdig i den korte tiden stempelet er på topp. Etter hva jeg leser så er det ytterst lite som forsvinner den veien. Kompresjonen referers til som en fjær.
Men uansett... Dieselbilen min, med 3-liter, 6-syl og 22:1 i kompresjon har MYE mer motorbrems enn bensinbilen med 2,6-liter, 6-syl og 10,5:1 i kompresjon.
Dette selv om bensinbilen har totalt bensinkutt ved motorbremsing, men dieselbilen har en mekanisk grunninnstilling som aldri tillater totalt kutt. Den grunninnstillingen gir ca. 400 rpm tomgang, mens elektronikk gir mer ved behov.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.