Godt å se at LED er på vei inn i hovedlykter. Xenon er flott det når de er oppvarmet og lampene ferske, men holdbarheten, effektbehovet og oppvarmingstiden er kjedelig.
Jeg ser ikke helt poenget med denne diskusjonen. Bilprodusentene går jo nå vekk fra motorbremsing for å redusere forbruk, ref BMW
Lenke?
Den påstanden der er jeg tilbøyelig til å tro på uten noen lenke :-) At bilprodusentene vil redusere forbruk er for meg temmelig klart, og at det kan gjøres blant annet ved reduksjon av pumping loss og mekanisk friksjon er også klart :-) Lettpustede, velbalanserte, velsmurte, lette motorer i gode materialer vil være mindre egnet til bremsing :-)
Det burde vært en mulighet for å beholde motorbrems isåfall. Har kjørt Bergen-Oslo-Bergen med min Volvo V60 i helgen og der er det tilnærmet ingen motorbrems effekt.
Dersom en fjerner motorbrems, så må dette erstattes med slitasje av bremseklosser ....
Hvilket ikke nødvendigvis er en ulempe. På mine biler er jeg mer plaget av at skivene ruster enn at klossene slites ut. Endel skyldes selvfølgelig at jeg ikke er plaget med dieselmotor. Men mye skyldes at bremsene er designet etter bilens tyngde og hatighetspotensiale. Når man så kjører på norske veier (lav hastighet) og halve året kjører i saltlake så blir bremsene, særlig bak, ikke påført tilstrekkelig varme og slitasje til å motvirke rustdannelse.
Er det egentlig et problem at man må bruke bremsepedalen på en personbil? Spør på service verkstedet ditt, og jeg vil ikke se bort fra at de oppfordrer til å varme bremsene mer enn folk flest gjør. Jeg forutsetter at vi ikke snakker om tyngre nyttekjøretøy her.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Godt å se at LED er på vei inn i hovedlykter. Xenon er flott det når de er oppvarmet og lampene ferske, men holdbarheten, effektbehovet og oppvarmingstiden er kjedelig.
Det burde vært en mulighet for å beholde motorbrems isåfall. Har kjørt Bergen-Oslo-Bergen med min Volvo V60 i helgen og der er det tilnærmet ingen motorbrems effekt.
Hvilket ikke nødvendigvis er en ulempe.
På mine biler er jeg mer plaget av at skivene ruster enn at klossene slites ut.
Endel skyldes selvfølgelig at jeg ikke er plaget med dieselmotor. Men mye skyldes at bremsene er designet etter bilens tyngde og hatighetspotensiale. Når man så kjører på norske veier (lav hastighet) og halve året kjører i saltlake så blir bremsene, særlig bak, ikke påført tilstrekkelig varme og slitasje til å motvirke rustdannelse.
Er det egentlig et problem at man må bruke bremsepedalen på en personbil? Spør på service verkstedet ditt, og jeg vil ikke se bort fra at de oppfordrer til å varme bremsene mer enn folk flest gjør.
Jeg forutsetter at vi ikke snakker om tyngre nyttekjøretøy her.