#11
 627     Bergen     0
Det er jo en åpenbar fordel at ikke alle skal ut å farte til jobb på det samme tidspunktet, og særlig at det ikke står bossbiler og blokerer alle småveier på denne tiden. . ;)

Kjernetid funger i "kontormiljøer" der man gjerne må være tilgjengelig innenfor kjernetiden og ellers kan jobbe selvstendig i fred utenom.  Håndverkere er typisk mer avhengig av å kunne jobbe sammen minst to og to, og da passer det dårlig med forskjellige arbeidstider.

7-3 arbeidstiden tror jeg henger igjen fra gamle dager, når man reduserte fra 12-timersdag ville vel manfolkene ha fritiden, på ettermiddagen for å utnytte dagen, heller enn å gå rundt å vase med kjerring og unger om morningen.. ;D


Tradisjonelt jobbet mann når det var lyst. (på gård)
Så kom fabrikkene
Så Kom glødelampene
Så kom fagforeningene...resten er historie.. ;D

   #12
 725     Lier     0

Hvorfor skal kunden betale om du står i kø?

Jeg regner med du ikke ønsker å betale for andre som står i kø?


Vel ett sted må man tjene inn de timene som tapes. Så om jeg skulle stått to timer i kø hver dag ville du som kunde til syvende og sist betalt for det.
Signatur
   #13
 10,486     Akershus     0
Hvis jeg står 2 timer i kø, så er det ingen som betaler meg for det, så hvorfor skal en håndtverker ha betalt for å stå i kø?
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 8,022     Bærum     0


Tradisjonelt jobbet mann når det var lyst. (på gård)
Så kom fabrikkene
Så Kom glødelampene
Så kom fagforeningene...resten er historie.. ;D


Nå begynner vi å nærme oss noe her ja. Historiske årsaker. Og så har man ikke klart å tilpasse seg det moderne samfunnet hvor det legges opp til en helt annen fleksibilitet.
   #15
 5,432     Akershus     0
Men hva er problemet cozmo?

Har ikke klart å tilpasse seg det moderne samfunnet hvor det legges opp til en helt annen fleksibilitet? Hva skal en håndverker tilpasse seg og hvorfor?

Slik jeg ser det må det da være en soleklar fordel at en del mennesker begynner tidligere og slutter tidligere på jobb. Hvordan skulle rushtrafikken sett ut ellers?

Jeg blir mer forundret over den strøm av biler som beveger seg allerede før kl. 06.00 i Osloområdet.
   #16
 874     Oslo     0
Jeg synes det var litt spesielt å få besøk av elektrikeren kl 07.00, men vi med små unger har jo vært våkne en stund allerede på den tiden.
   #17
 176     ski     0
er vel alle andre en håndverkere som er noen latsabber som ikke gidder å stå opp om morran Wink
Signatur

  (trådstarter)
   #18
 8,022     Bærum     0

Men hva er problemet cozmo?

Har ikke klart å tilpasse seg det moderne samfunnet hvor det legges opp til en helt annen fleksibilitet? Hva skal en håndverker tilpasse seg og hvorfor?

Slik jeg ser det må det da være en soleklar fordel at en del mennesker begynner tidligere og slutter tidligere på jobb. Hvordan skulle rushtrafikken sett ut ellers?

Jeg blir mer forundret over den strøm av biler som beveger seg allerede før kl. 06.00 i Osloområdet.


Ingen problemer for meg. Ikke er jeg håndverker, ikke benytter jeg håndverker.
Men står på sidelinjen og observerer at utrolig mange yrkesgrupper har kjernetid og stor grad av fleksibilitet i arbeidshverdagen. Fremstår som noe gammeldags at håndverkere fortsatt jobber 07-15.
   #19
 3,010     Akershus     0

Hvis jeg står 2 timer i kø, så er det ingen som betaler meg for det, så hvorfor skal en håndtverker ha betalt for å stå i kø?
Ikke sikker på hva du jobber med, men jeg som privatperson må stå i kø for å komme til jobb. Dette må jeg dekke selv. Derimot forventer jeg ikke at arbeidsgiver slutter å utbetale lønn hvis jeg må dra et sted i et møte. Mao. må arbeidsgiver dekke inn utgiftene noe sted.

En håndverker som må forflytte seg som en del av et oppdrag tar av effektiv arbeidstid og dette må dekkes inn noe sted. Jobber elektrikere fast på et stort nybygg så er f.eks. 07:00 på byggeplass når de begynner dagen. Reisetid før dette dekker de, akkurat som oss. Elektrikere som reiser til og fra små oppdrag derimot, de vil dekke reisetiden i satsene vi betaler. Elektrikeren får jo ikke noe mer eller mindre betalt uansett hvor mye av dagen som går med i bil, men firmaet må øke fortjenesten hvis store deler av effektiv arbeidstid går bort i transport. Det trenger ikke være at "vi må betale reisetid", men effektivt blir det slik i at satsene må dekke inn reisetiden.

Jeg er ikke håndverker, men jeg skjønner ikke helt problemet. Det er ikke noe egen fenomen ved håndverkere, f.eks. konsulenter vil dekke inn tapt arbeidsfortjeneste pga. reisetid i økte satser for å leie dem inn.
   #20
 611     Hjemme     0




Jeg setter STOR pris på at noen kommer og henter søpla vår, men hvorfor må de rygge inn rett utenfor soveromsvinduet, med ryggealarm på lastebilen, og løpe rundt med skramlende søppeldunker klokka lenge før jeg engang hadde planlagt å våkne?

Grunnen til at søplegutta begynner tidlig er sikkerhet.
De tar veiene der det er mest trafikk først på morgen, før den værste trafikken begynner.