(trådstarter)
   #41
 1,515     Bergen     0


Blir usikker på om 1.6d er kraftig nok motor nå til dags. Det er vel 109hk i en 1.6d Volvo S40. Er dette nok, til å komme kjapt opp i fart på f.eks motorvei....

Er det stor forskjell mellom Diesel og Bensin motor?
Hva anbefales å kjøpe idag??


Det beste er vel å prøve bilen og se om du synes at den kommer kjapt nok opp i fart. Når det er sagt så brukes denne motoren også i mye større biler enn S40, og den gir vel nokså gjennomsnittlige ytelser.

En dieselmotor (underforstått med turbo) vil typisk være sterkere på lave turtall enn en selvpustende bensinmotor, altså føles den kraftigere i normal bruk for folk flest. Drivstofforbruket er også lavere for dieselmotoren. Ulemper ved dieselmotoren er knyttet til støy, utslipp og varme ved småkjøring om vinteren. Det finnes også noen typiske problemer som går igjen som partikkelfilter, svinghjul og evt dieselvarmer.

Etter min mening velger du i en såpass liten bil bensin om du har mye småkjøring/ bykjøring, diesel ellers.



Ja var og prøvekjørte en ny V60 med en 1.6 D2 motor. Riktig nok 115 hk, og den spann godt avgårde. Lurer på om det er stor forskjell på 1.6d (109) og 1.6 D2 med 115hk.
Riktig som du sier at denne Ford motoren står i en rekke bilder, blandt annet V70, som er en større og tyngre bil. Er vel en grunn til at de gikk ifra 109 til 115 hk, da de fant vel ut at motoren var for svak.


Er det f.eks mulig å chipe en 1.6d motor eller ???

Hm.. ikke lett dette.....

   #42
 1,052     Trøndelag     0

Ja var og prøvekjørte en ny V60 med en 1.6 D2 motor. Riktig nok 115 hk, og den spann godt avgårde. Lurer på om det er stor forskjell på 1.6d (109) og 1.6 D2 med 115hk.
Riktig som du sier at denne Ford motoren står i en rekke bilder, blandt annet V70, som er en større og tyngre bil. Er vel en grunn til at de gikk ifra 109 til 115 hk, da de fant vel ut at motoren var for svak.


Er det f.eks mulig å chipe en 1.6d motor eller ???

Hm.. ikke lett dette.....


Det er riktig at denne Ford/PSA motoren (brukes i Citroen, Peugeot, Mazda, Ford, Volvo og kanskje flere?) har kommet i ny versjon med 115 hk. At det skal være noen himmelvid forskjell tror jeg ikke noe på. Jeg vil tippe at om du syntes at 115 hk sparket godt i fra så er 109 hk også tilstrekkelig :)

Chipping er selvsagt mulig uten at jeg har noen erfaring med det, se f.eks. her: http://www.bsr-tuning.no/produkter/t1125/
   #43
 570     Askøy-Hordaland     0
Har prøvekjørt et par V50 1,6d (109hk) men da endte vi opp på en V50 2,0D (136hk) da vi syntes 1,6 var veldig slapp. V60 D2`en vi har nå er nesten like "sprek" som V50en med 136hk. Syns den nye 1,6d (D2 115hk) sammen med den nye 6 trinns girkassen funkerer meget greit, er sjelden jeg savner mer effekt. Skal du kjøpe V50 eller S40 vil jeg anbefale deg å se om du finner en 07 eller nyere, modellene ble oppgradert da og skal være mye bedre med mindre feil enn de tidligere modellene. Vi hadde en 06 mod og vi måtte bytte kabelmatter til alle dørene, ryggesensorer og et reservebatteri, heldigvis gikk dette på bruktbilgaranti for det var en 25000+ reparasjon.
   #44
 10,486     Akershus     0
At 1,6 brukes i V70 betyr ikke at den er sprek, det betyr bare at V70 1,6 går skikkelig dårlig.

Jeg har ikke prøvd S40 / V50 med 1,6-motoren, men antar den kan sammenliknes noenlunde med passat 1,6tdi som jeg har kjørt.
Det funker helt greit, men går ikke voldsomt. Jeg syns den var litt i sløveste laget, i hvert fall med 3 personer og litt bagasje i bilen. Ut av rundkjøringene var det bare å legge gassen i bunn, vente til det bråket for mye, gire opp, og så legge gassen i bunn igjen. Vi kom oss helt greit rundt i wales med den, og vi greide nesten London --> Wales --> diverse frem og tilbake i Wales i 3 dager --> London på 1 tank.

Nå er ikke akkurat jeg bortskjemt med at min min gamle mercedes turbodiesel går godt nok til å skremme noen heller, men den passaten ble for sløv for at jeg ville eid noe sånt. Da hadde jeg heller lagt på litt kroner, godtatt noe eldre bil, eller litt flere km.


Den 109-hk-motoren utgikk faktisk fordi den ikke oppfylte miljøkravene som trådde i kraft for litt sida.
Signatur
  (trådstarter)
   #45
 1,515     Bergen     0
hm.....

ser nok ut til at det ikke blir en 1.6d med 109 hk da...
Blir nok for svak for mitt bruk....

Får satse på en D2 motor da...siden den "gamle" 1.6d ikke er kraftig nok dessverre..
(iflg link kan den tunes vedhjelp av kit til 139 hk, stemmer dette)

Er det det samme som chipe den via software. Linken henviser til deler som må byttes...

Jeg hadde funnet en fin S40 med mye utstyr, men kun med 1.6d 109 hk, og er vel ikke like aktuell lenger...



   #46
 1,052     Trøndelag     0

hm.....

ser nok ut til at det ikke blir en 1.6d med 109 hk da...
Blir nok for svak for mitt bruk....

Får satse på en D2 motor da...siden den "gamle" 1.6d ikke er kraftig nok dessverre..
(iflg link kan den tunes vedhjelp av kit til 139 hk, stemmer dette)

Er det det samme som chipe den via software. Linken henviser til deler som må byttes...

Jeg hadde funnet en fin S40 med mye utstyr, men kun med 1.6d 109 hk, og er vel ikke like aktuell lenger...


Finner ikke noe i linken om deler som må byttes? For meg ser det ut til at det dreier seg om å laste inn ny software, dette kan du visstnok gjøre selv (Klikk på "PPC 3 Tuning System").

Etter det jeg har sett av tester så er ikke 1,6d 109 hk like sløv som 1,6 TDI i Passat, men jeg har ikke kjørt noen av dem. Dinside skriver følgende om V50 (som vi er enige om er stasjonsvognutgaven av S40:

"Motoren er med sine 109 hestekrefter og 240 newtonmeter i grunn akkurat passe for den lille stasjonsvognen. Det er vel ikke rett å kalle den direkte sprek, men man savner aldri krefter under vanlig kjøring. Tvert i mot gir motoren som regel inntrykk av at den har litt ekstra i bakhånd. Samtidig er motoren kultivert og smidig på både lave og høye turtall." http://www.dinside.no/842214/test-rimelig-storselger-fra-volvo

Jeg er ikke like skeptisk som enkelte andre her Smile

   #48
 570     Askøy-Hordaland     0
En annen ting å tenke på hvis du skal ha en S40/V50 diesel er kmstand med tanke på skifte av partikkelfilter. Fikk beskjed om at dette var en dyr affære, type 10 000+, og dette skal byttes på 120 000 hvis jeg ikke husker feil.
   #50
 570     Askøy-Hordaland     0
Når du chipper bytter du fysisk ut en chip i hjernen på bilen. Omprogrammering fungerer på samme måten men her byttes programmet i hjernen elektronisk. Garantien ryker hvis det blir oppdaget.