1,184    16    3  

Jakten på kjølevæskelekasje

 5,111     Sørnorge     0
Bil: nissan primera P12, 2004, 1.9dci
Problem: kjølevæske forsvinner sporløst.

Jeg tar med bakgrunnshistorien ettersom den forteller at dette kanskje er en situasjon som har eksistert lenge, men først blitt oppdaget nå, eller den kan være helt nyoppstått.
Den som vil lese rett på sak kan hoppe ned til neste strek

-------------------------------------

Historien er at min (den gang) 8år gamle bil rundet 400.000km, motoren hadde mistet mye kraft og jeg visste at den ikke ville gå igjennom eu-kontroll. Derfor ga jeg litt f i at skruehullene til toppdekselet var overdratt og olje piplet ut. Lekkasjen var ikke større enn at nivået falt fra maks til midt på området på peilepinnen mellom to oljeskift, men det var nok til å holde motoren og deler av gårdsplassen konstant rustbeskyttet.
Ved et par anledninger over de siste 50.000km har jeg oppdaget at kjølevæsketanken var nær tom, og fylt på. Væskenivået på radiatoren lå tett oppunder lokket, og temperaturen holdt seg der den skulle, så jeg tenkte ikke noe videre over at tanken var nesten tom et par ganger.

Like før den måtte på eu-kontroll kjøpte jeg en helt lik bil som hadde gått litt over 100k. Tanken var å bruke den gamle som delebil og tok av skiltene.

Den nye bilen begynte så også å miste motorkraft, og i feilsøkingen av dette (bytte deler mellom bilene) fikk jeg plutselig tilbake motorkraften i den gamle bilen. Dette, kombinert med et oppstått behov for to biler, og oppdagelsen av bildeler.no, og mindre press på jobb, gjorde at jeg bestemte meg for å reparere den gamle bilen. (Tiltross for at min bilskru-erfaring var begrenset til å bytte lyspære.)

Etter to år uten skilter, fikk den gamle skilter igjen for en uke siden.

Med oppgjengingen av toppdekselskruehullene, og påfølgende stopp av oljelekkasje, kom avsløringen av at det dryppet kjølevæske under motoren, som tidligere hadde sett ut som olje.
Ved å følge våte spor viste det seg at lufteskruen på kjølesystemet sto åpen, og noen slangeklemmer kunne skrus til litt hardere. De synlige lekkasjene tok dermed slutt. Felles for alle disse lekkasjene (bortsett fra lufteskruen) var at det først begynte å lekke når motoren var driftsvarm. De satt altså på "den gunstige" siden av termostaten.

-----------------------------------

I går hadde bilen sin første langtur med nye skilter. Seks timer kjøring. Før avreise ble kjølevæsketanken fylt opp til max-merket.
Etter de første to timene hadde nivået i tanken sunket litt, ikke synlig mye, men målbart ved peiling. Jeg oppdaget da at det lå en liten dam av kjølevæske oppå clutchhuset, men kunne ikke se noen våte spor lede inn mot denne gropen og antok at jeg bare hadde glemt å tørke nedi denne etter tettingen av den siste synlige lekkasjen.

Ved kjøreturens ende, var imidlertid kjølevæsketanken nesten tom! Jeg ser ingen avslørende våte spor. Det er ikke missfarging på oljen, og eksosen er kun synlig (grå-svart) når motoren presses.

Når kjølevæsken ikke drypper under bilen, ikke lekker inn på gulvet, ikke blander seg i oljen, og ikke farger eksosen, og det er snakk om et par liter væske, hvor kan den ha gjort av seg?
Hvordan kunne den ikke forsvinne på de første to timene, for så å forsvinne helt på de neste fire?
Og hvordan kan det ha seg at nivået i tanken sank til akkurat samme nivå etter denne lange kjøreturen, som den gjorde på de små turene da jeg lette etter alle de synlige lekkasjene, uten at nivået i radiatoren har gått ned eller at motorens driftstemperatur har blitt påvirket? (Jeg tenker at dersom nivået det stoppet på er høyden hvor slangen ut til radiator går (jeg klarer ikke å se helt hvor høyt den slangetilkoblingen er inni tanken, men det kan godt være tilkoblingshøyden nivået stoppet på), så skulle man tro at væskenivået på radiator også ville begynne å synke og/eller motortemperatur skulle stige. Ingen av de to inntreffer.)

De to første timene var turen var i solskinn med AC på, og resterende fire timer på kvelden med klimaanlegg på, men selve AC'n av. Kan lekkasjen ha noe med bruken av varmeapparat / AC å gjøre?

   #1
 4,110     Akershus (Follo)     0
Du har 2 like biler?
Prøv å kastebytte påfyllingslokk på vanntanken!
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 5,111     Sørnorge     0
Akkurat nå er den nye bilen bortreist i et par uker. Men bytte påfyllingslokk? Tenker du at det spruter opp der under kjøring? (mener du lokket på radiator eller på ekspansjonstanken?)
   #3
 4,110     Akershus (Follo)     0
Du har vel lokk bare ett av stedene, stort sett på ekspansjonstanken.

Regnestykket er:
--vann.


Ikke er det på bakken, i olja, i eksosen eller i kupeen.
Da gjenstår en ting: i lause lufta.

Og det skjer om lokket ikke holder spesifisert overtrykk.
Når da vannet passerer nord for 100C så må det være overtrykk i systemet. Ellers slipper det unna som damp. En ikke uvanlig feil det. Om den står og burper som en forspist gubbe etter at du har stoppet så kan jeg omtrent garantere deg at det er feilen. Da blir gjerne vannet i blokka varmere uten at termostaten kan sende noe gjennom til kjøling.

Men et medfølgende symptom er gjerne at den hiver ut vann gjennom overløpsslangen. Den som sitter over lokkets pakningsplate, der du fyller vann. Men det meste kan jo komme ut som stim.

En annen mulighet er en (annen) lekkasje som er nogenlunde tett ved normaltrykk, men åpner seg under trykk. Det kan være en slange, radiator eller vannpumpe.

(Hvor søren er "svar" knappen blitt av nå da!!)
Hmm.. Ctrl-A + Ctrl-C + F5 + Ctrl-V fikset det. Gjenstår nok litt debugging her ja.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 5,111     Sørnorge     0
(forsvunnen svarknapp tror jeg er en ny bug. Har ikke sett den selv.)

Fordampning er altså en mulig forsvinningsvei. Det kan kanskje sjekkes ved å kjøre motoren varm, og sette et kaffefilter over begge lokkene (det er et på radiator og et på tanken) for å se om det blir fuktig mens motor går på tomgang?

Jeg prøvde å åpne lokket på tanken nå, etter at motor hadde vært av ca 5-10 minutter (tiden det tok fra jeg parkerte, til jeg hadde leste BB og gått ut igjen for å se etter damp) og det kom masse damp (uten at jeg har noe å sammenligne mengden med) opp når jeg hadde skrudd en kvart runde. Jeg tolker det som at lokkene i alle fall holder et visst damptrykk tilbake, men det er jo ikke godt å si om det er nok trykk.
   #5
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
1. Regner med du har masse tid til overs, siden du bruker den til å reparere? Vurder å kjøpe en litt nyere bil til litt mer penger, det kan spare deg for mye tid.

2. Er kjølevæsken misfarget? Hvis den er det, så har du en lekkasje mot andre system. Det betyr at du må gå over hele motoren for å finne hvor det lekker. (Kan være kjempejobb).

3. Hvis den ikke er misfarget, kjøp deg et kjølesystem-testsett på biltema og pump opp trykket i kjølesystemet. Gjerne med luft, 1 bar og spray med zalovann og se hvor det bobler.

Gamle biler kan være et helvette. Tid og penger renner ut, er noe gale. Er det verd det? Selv om jeg liker å mekke, har jeg lært meg å stille dette spørsmålet med årene... Wink
  (trådstarter)
   #6
 5,111     Sørnorge     0
Tiden jeg har brukt på den gamle bilen har allerede betalt seg i form av at jeg har lært nok til å bytte bremseskiver og støtdempere på den nye bilen selv. Jeg bruker heller fire timer på å gjøre jobben selv og lære noe av det, enn å jobbe fire timer for å tjene nok til å betale et verksted for å gjøre samme jobben uten å gi meg annen læringsverdi enn at verkstedet gjorde en så dårlig jobb at det må repareres enda mer, og fire timer til på å frakte bil til og fra verksteder.
Jeg vil ha bil med håndbrekk (fordi jeg har hatt bil med el-brekk), og da er det ikke lenger så mye nyere å velge i.
Kjølevæsken på tanken ser turkis ut. På radiator og den som lakk ut av slanger og lufteskrue ser ut til å være like grønn som nissans original.

Altså, mine verkstedserfaringer i den tiden jeg har hatt bil i norge:
Verksted 1: Skal bytte registerreim. Resultat: diverse skruer overdratt, olje lekker fordi det ikke er mulig å skru skruene godt nok. Dette får meg til å tro at motoren er nær døden da det ikke faller meg inn at årsaken er verkstedets omgang med skrutrekker før jeg har lært å skru selv. I tillegg til at jeg var nær å skrote bilen pga dette, hva har det ført til av langtidsskader?

Verksted 2: Skal bytte kjølevæske. Resultat: glemmer å skru inn lufteskruen. Lekkasjen blir først oppdaget to år senere pga lekkasjen fra verksted 1. Hva har det ført til av langtidsskader?

Verksted 3: Lar ikke bilen komme igjennom eu-kontroll pga diverse feil. Estimerer rep.kostnad til over 20.000. Resultat: Jeg lar en bekjent se på bilen, han finner ikke de påpekte feilene og tar bilen til et verksted i nærheten av seg - de finner heller ikke feilene og godkjenner bilen.

Verksted 4: Skal bytte xenon pære. Resultat: knekker plastpinnene som høydejusteringen bruker. Hele frontlyset må byttes fordi slike deler ikke selges løst. Dette ble utført i mai. Feilen ble først oppdaget når det ble mørkt på høsten. Hvordan bevise at det var verkstedet som byttet pæra som ødela lykta?

Verksted 5: Skal bytte olje og filter. Resultat: Glemmer å skru til oljefilteret og bilen blir kjørt med olje sprutende ut i motorrom og oppdages ved at parkeringsplassen blir full av olje. Hva har det medført av skader?

Verksted 6: Lar ikke bilen komme igjennom eu-kontroll pga "slark i hjullager, begge sider foran" (De vet at det vil være en feil jeg ikke kan fikse selv.) De finner også en sprekk i en foring som jeg er ganske sikker på at ikke var der da jeg gikk over noen dager før, fordi jeg byttet samme foring på den andre siden. Sprekken er helt rett så jeg misstenker at de har lagd den med kniv på kontrollen, men kan ikke bevise noe. Uansett, jeg bytta foringen og dro tilbake til samme verksted og sa at jeg ikke tror noe på hjullagerfeilene. De godkjente bilen.

Alle disse verkstedene er med i store kjeder. 3 av dem i samme kjede. 4 av dem er merkeverksteder for forskjellige bilmerker, og alle unntatt sistnevnte har blitt anbefalt av kjente. (Sistnevnte ligger bare noen hundre meter fra der jeg bor og var dermed enklest for å få eu-kontroll av bil uten skilter.)

Innimellom dette har jeg funnet ett verksted jeg er veldig fornøyd med: Bilia på Økern med mekaniker Teilmann. Han vet virkelig hva han gjør og legger stor ære i arbeidet. Men det er litt drøyt med to timer kjøring til verksted, og tre timer hjem igjen med kollektivtrafikk - det tar jo to hele dager om man både skal hente og levere bil der, så jeg prøver meg på egenhånd og med forumhjelp før jeg booker tid der. Jeg har fullstendig gitt opp å prøve andre verksteder.
  (trådstarter)
   #7
 5,111     Sørnorge     1
Tror jeg har funnet synderen. Oppdaget noen drypp under bilen, omtrent så langt bak som fronten på førersete. Dryppene treffer eksosrøret på veien ned, med mindre bilen står i skråning, noe den gjorde da jeg oppdaget det, og tørker dermed normalt opp før det treffer bakken. Vått spor leder meg til et område på torpedoveggen, like bak termostathuset, som ser ut til å være mottager av en sprut. Litt usikker på hvor det spruter fra, men mest sannsynlig er det en pakning et sted som har en bakovervendt sprekk.

Jeg skal nå montere lys og webkamera i motorrommet slik at det forhåpentlig blir mulig å se hva som skjer under kjøring. Ubelastet skjer det jo ingenting.

   #8
 5,410     Langhus     0
Tverrstillt motor, ikke sant?
Jeg har hatt en slik liten lekkasje en gang, da var det vannpumpa som lakk i akselen.
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 5,111     Sørnorge     1
Tverrstillt, ja.
Når vannpumpa lekker synes vel det på utsiden?

Jeg håper gjennværende lekkasje er den jeg oppdaget som hadde skjult seg ved å dryppe på eksosrør. Men jeg må ut med vakuumpumpa for å se stedet det kommer fra, og det turte jeg ikke å begynne på dagen før termin med bare en bil i huset. Det er jo ikke akkurat sjelden at å skru av en del på denne bilen avslører at det må utføres langt mer enn å skru den på igjen før kjøring.
   #10
 5,410     Langhus     0
Jeg hadde en veldig, veldig tynn stråle ut fra akselen som sprutet rett på multireima.
Frostvekse spiser gummi, så første dagen i ferien for en del år siden disintegrerte reima.
Hørtes ut som om noen kaste at spann med grus opp under panseret, ikke noen form for synlig spor etter reima når jeg stoppet for å sjekke...

Eneste grunn til at vi fant lekasjen var at vi ble bløte i når vi holdt på rundt pumpa...
Signatur