496
16
1
Jakten på styrestag
5,111
Sørnorge
0
Før forrige EU-kontroll måtte jeg bytte indre styreledd/stag. Det var en smal sak å bestille på bildeler.no. Delen passet perfekt. Etter å ha byttet den, og noen flere deler i forstilling/styring oppdaget jeg at det fortsatt var noe slark et sted, uten at jeg helt klarte å finne ut hvor det var. Jeg bestilte da enda et indre styrestag fra samme sted, samme varenummer. Så viser det seg at den slarken jeg hadde funnet var kingpinlager, slik at det sist ankomne styrestaget ble liggende på hylla.
Nå er det snart tid for ny EU-kontroll, og styrestaget må byttes. Det burde jo være en smal sak i.o.m at jeg har delen liggende.... men den passet jo ikke. Det viser seg at den sist leverte delen har M18 gjenger, mens den første (og originalen) har M14. (Og jeg har sjekket kvittering i ettertid at de to bestillingene har samme varenummer, stempling på boksen viser at jeg har fått delen med det varenummeret, og spec og leverandør sier at det varenummeret har M18 gjenger.)
Butikken til Bildeler.no sier p.t. at de ikke har indre styrestag for min bil.
Alle andre butikker - inkludert ebay - insisterer derimot på at min bil skal ha M18. Og uansett hvor mange selgere som prøver å selge meg en slik, klarer jeg ikke å tro på at en M18 bolt passer i et M14 hull!
Nissans tilnærming til dette er at de ikke har noe delenummer for indre styrestag - det er en del av styresnekka. Så fremfor å bytte en del i prisklasse 200kr, og ganske enkel tilkomst, mener Nissan at man skal bytte en del til 7000 (på ebay, antagelig det dobbelte hos nissan) som tilsynelatende krever at motor tas ut av bilen for tilkomst.
Jeg fant i en tysk butikk et styrestag som var oppgitt som M14x1,5 - M12x1,25. Det er akkurat målene på originalen, så jeg bestilte den. Det viste seg imidlertid at den var motsatt. Den hadde M14 på ytre end, M12 på indre ende. Jeg trenger M12x1,25 på ytre og M14x1,5 på indre, lengde ca 270mm (lenger kan kappes). Noen som vet hvor man kan få tak en slik? Evt noen som vet om en bilmodell som bruker de samme målene, slik at jeg kan søke opp rett del for feil bil?
Alternativt, finnes det en overkommelig måte jeg kan slanke en M18 til M14?
Nå er det snart tid for ny EU-kontroll, og styrestaget må byttes. Det burde jo være en smal sak i.o.m at jeg har delen liggende.... men den passet jo ikke. Det viser seg at den sist leverte delen har M18 gjenger, mens den første (og originalen) har M14. (Og jeg har sjekket kvittering i ettertid at de to bestillingene har samme varenummer, stempling på boksen viser at jeg har fått delen med det varenummeret, og spec og leverandør sier at det varenummeret har M18 gjenger.)
Butikken til Bildeler.no sier p.t. at de ikke har indre styrestag for min bil.
Alle andre butikker - inkludert ebay - insisterer derimot på at min bil skal ha M18. Og uansett hvor mange selgere som prøver å selge meg en slik, klarer jeg ikke å tro på at en M18 bolt passer i et M14 hull!
Nissans tilnærming til dette er at de ikke har noe delenummer for indre styrestag - det er en del av styresnekka. Så fremfor å bytte en del i prisklasse 200kr, og ganske enkel tilkomst, mener Nissan at man skal bytte en del til 7000 (på ebay, antagelig det dobbelte hos nissan) som tilsynelatende krever at motor tas ut av bilen for tilkomst.
Jeg fant i en tysk butikk et styrestag som var oppgitt som M14x1,5 - M12x1,25. Det er akkurat målene på originalen, så jeg bestilte den. Det viste seg imidlertid at den var motsatt. Den hadde M14 på ytre end, M12 på indre ende. Jeg trenger M12x1,25 på ytre og M14x1,5 på indre, lengde ca 270mm (lenger kan kappes). Noen som vet hvor man kan få tak en slik? Evt noen som vet om en bilmodell som bruker de samme målene, slik at jeg kan søke opp rett del for feil bil?
Alternativt, finnes det en overkommelig måte jeg kan slanke en M18 til M14?
Biltema, Skruvat, Mekonomen, etc. har alle feil del? Sjekket modellår før og etter? Dette er typisk sånt som endrer seg under en facelift eller i det stille mellom to chassinummer.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Skruvat, Mekonomen, reservedeler24, diverse tyske og engelske butikker, og ebay - alle insisterer på at M18 er riktig gjengemål. Jeg lider under en global databasefeil!
Det er mye som er vanvittig når det kommer til nissan og deler. For en foring til bakaksling mente de man måtte kjøpe helt ny aksling. For pakning mellom turbo og motor mente de jeg måtte kjøpe ny turbo. Jeg er opplevd lignende flere ganger, uten at jeg kommer på flere konkrete eksempler i farten. Jeg har hørt mange påstå at Nissan har dyre deler, og forstår jo at det blir dyrt om man skal betale kr17000 (turbo) for å få med en pakning verdt kr 10. Men skrur man selv og unngår å handle fra merkeforhandler, er Nissan faktisk ganske rimelige i vedlikehold.
http://catalog.meca.no/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1
- Baderomsbloggen min
....
...
...