1,835    5    2  

Kaputt bremsekraftforsterker?

 22,342     Akershus     0
Plutselig ble bilen knallhard på bremsen.

Jeg har dratt ut vakumslangen på forsterkeren. Det er noe sug i den. Aner ikke hvor mye det skal være. Er det noen smart måte å sjekke dette?

Bilen er btw en VW Turan diesel.

   #1
 3,277     I huset mitt     0
Tipper det er vakumpumpa som har tatt kvelden eller så er det lekkasje på slange/nippel et sted som gjør at vakum'et blir dårlig. Sjekk alle slanger/koblinger, også de som går ned til klokka på turbo, andre spjeld, etc.
Vakumpumpa sitter jo som oftest på den ene kammen, så enkel å finne/skifte da. Cool
  (trådstarter)
   #2
 22,342     Akershus     1
Hvor mye skal det suge i vakumslangen? Vil ikke bilen gå dårlig hvis vakumpumpen er dårlig?
   #3
 3,277     I huset mitt     1
Motoren er like happy uten vakum, dette er jo en diesel.  8)

Vakum her lages jo ikke av noe innsug som på bensinmotorer, derfor må den ha egen vakumpumpe for å lage vakum til bremser, klokker/spjeld, etc.
Kan være lekkasje, men også sannsynlighvis defekt pumpe. (eller bremsekraftforsterker hvis alt annet er ok/vakum er ok)
   #4
 2,264     0
Er det ikke standard greie å sjekke bremsekraftforsterkeren ved å tråkke inn bremsepedalen  før du starter bilen, holde pedalen nedtråkket samtidig som du starter bilen? Hvis bremsekraftforsterkeren fungerer, skal pedalen synke 1-2 cm inn i det motoren starter.
   #5
 3,010     Akershus     0

Er det ikke standard greie å sjekke bremsekraftforsterkeren ved å tråkke inn bremsepedalen  før du starter bilen, holde pedalen nedtråkket samtidig som du starter bilen? Hvis bremsekraftforsterkeren fungerer, skal pedalen synke 1-2 cm inn i det motoren starter.
Jo, men hans sier jo at pedalen allerede er steinhard så noe er muffens.

Du har ikke mulighet til å demontere hovedbremsesylinderen for å se etter lekkasjer fra sylinderen, hans? Det kan gi veldig stum pedal da bremsevæske fyller forsterkeren. En annen mulighet er å trykksette forsterkeren for å se om den mister trykket. En dekkventil eller noe slikt og så 1 bar eller så (relativt). Mister den ikke trykk så er forsterkeren tett. En lekk forsterker bruker å gi en suselyd.

Må det være vakuumpumpe på diesel? På SAAB er det automatkasse som primært har dette, men jeg kjenner ikke diesel spesielt godt.