474    12    0  

Kg tyngde bil clutch

 350     0
ifm en kne operasjon har jeg restriksjoner tyngde trykk på benet.

Noen som vet ca hvor mye kg man trykker inn en bil clutch?

   #2
 372     Hedmark      0
Ny bil med hydraulisk clutch kan umulig kreve mye trykk, selv om det nok varierer fra modell til modell.

Har en 240 turbo med wireclutch og forsterket trykkplate, den må man nesten ta fart å sparke i gulvet, hehe
  (trådstarter)
   #3
 350     0
Ny bil med hydraulisk clutch kan umulig kreve mye trykk, selv om det nok varierer fra modell til modell.

Har en 240 turbo med wireclutch og forsterket trykkplate, den må man nesten ta fart å sparke i gulvet, hehe

Har volvo v60 2012 modell
   #4
 24,032     Akershus     0
Bygde om en Ford Escort med kenguruwire-clutch:
Plukket ut pedalen, filte ned wiresporet i pedalen og byttet til ny wire. Lettere pedal og noe lenger vandring. Noe mer kritisk med ev justering.

(Gjort det samme med håndbrekket på en Opel Rekord, helt konge)
Signatur
   #5
 4,190     0
Finn frem badevekt og legg den mellom clutch og fot - da finner du ut hva det er på akkurat din bil Wink
   #6
 24,032     Akershus     0
Ser ut til å være hydraulisk på den. Da er det kanskje to muligheter:

- kappe og forlenge clutcharmen dersom det er plass.
- bore opp hyraulikksylinderen på clutchen og sette inn et større stempel. (Kanskje finnes det en alternativ sylinder på annen modell?

Ingen av disse forslagene er særlig realistiske i praksis.
Signatur
   #7
 5,111     Sørnorge     0
Hvor hard en hydraulisk clutch er avhenger også av hvor slitt den er. Det merkes tydelig når man har to like biler og den ene har ny clutch, og den andre har 12 år gammel clutch. Den nye krever nok minst 3x kraften av den gamle.

   #8
 24,032     Akershus     0
Jeg har ikke erfaring til å kunne motsi deg, men stusser veldig. Hvorfor begynner ikke clutchen da å slure når den blir gammel og lett?
Signatur
   #9
 342     Hordaland     0
Nettopp fått ny clutch på 1,9cdti. Det er lettere clutch på den enn en make bil med 1,8 motor med gammel clutch. Normalt begynner clutchen å lugge ved start når den er slitt.
   #10
 1,060     Jevnaker     0
Ikke minst avhenger hardheten på design på trykkplate, clutchpumpe og slavesylinder.

F.eks:

-04 Avensis 2.0D4D 116hk virker som det er en spiralfjær til man kommer 2/3 inn og så "bikker" den over "toppen" så blir den lett. Dvs tung å trykker inn, men lett å holde inne. Ikke noe god til køkjøring.

-07 Avensis 2.0 D4D 126hk er derimot jevnt lett og generelt mye bedre. Minner mer om en liten bensinmotor.


Men angående problemstillingen til TS: Vurdert automat?
Signatur