460
10
2
Kina we goes
173
Vestlandet
0
De største Kinaforhandlerne her øker, det betyr vel delvis at varene fungerer
Sany, xcmg IG LiuGong representert på Hønefoss.øker.
Den dristigste er Rune Wee som internt i firmaet har personale som kan ekte kinesisk forhandling.
Der tar de sjansen på nye leverandører, og har sikret seg lagerhold.
Nå har jeg problemer med en sundslått hydraulic kran. Men jeg blir fulgt opp av leverandø Carter.
Jeg synes at flere burde ta sjansen på å importere selv, for da har du spart opp mot 40.-50% i forhold til å kjöpe med norsk garanti som er en repetisjon av den kinesiske.
Produktutvikling er de sene på. nå leveres småaskiner med euro 3 motorer og snart euro 4. Der er forelöpig bare 1 producent for tiltere som på småmaskiner koster 150000 og oppover.
I Skandinavia, kineserne har for ca 80.000. Så det er business muligheter.
av utstyr tror jeg det kommer kjapt er knuseskuffer både for graver og hjullaster
Sany, xcmg IG LiuGong representert på Hønefoss.øker.
Den dristigste er Rune Wee som internt i firmaet har personale som kan ekte kinesisk forhandling.
Der tar de sjansen på nye leverandører, og har sikret seg lagerhold.
Nå har jeg problemer med en sundslått hydraulic kran. Men jeg blir fulgt opp av leverandø Carter.
Jeg synes at flere burde ta sjansen på å importere selv, for da har du spart opp mot 40.-50% i forhold til å kjöpe med norsk garanti som er en repetisjon av den kinesiske.
Produktutvikling er de sene på. nå leveres småaskiner med euro 3 motorer og snart euro 4. Der er forelöpig bare 1 producent for tiltere som på småmaskiner koster 150000 og oppover.
I Skandinavia, kineserne har for ca 80.000. Så det er business muligheter.
av utstyr tror jeg det kommer kjapt er knuseskuffer både for graver og hjullaster
Signatur
- Ikke hydrostat. Dermed mindre betjeningsvennlig.
- Ikke våte skivebremser. Det gir mye vedlikehold i vårt klima.
- Bruktpris. Vestlig bygde maskiner av renommert merke går for høye priser selv etter 10 år!
- Generellt dårlig byggekvalitet.
- Pris. Kineserene selges for 2/3 av prisen på maskin uten nevnte ulemper. Etter noen år har økonomien i det gått i favør av den dyrere maskinen. Og i mellomtiden har man hatt gleden av mindre bekymringer.
Ved kjøp direkte fra produsent vil siste punkt forskyves. Men så risikerer man også å sitte med nesa i skrustikka om det blir problemer med maskinen. Garanti? Vel.. du sender ikke maskinen T/R Kina for service!
Du kan jo teste og se detaljene på en sittegruppe på europris for 2500,- også stikke til plantasjen og se på en til 25000,-. Det er akkurat det samme du vil oppleve med kinamaskiner. Etter ti år er de garantert ubrukelig, og ingen har delemaskiner som feks entrack.
XCMG har tatt det kinesiske lengst. De har nesten ikke importert hydraulikk. LiuGong som er verdens største på Hjullastere (Statseid) kjører fortsatt på Japansk/Utenlandsk motor. KYB hydraulikk mm. (Hako har norsk forhandler rett og er fornøyd)
Kina er et digert land med mer og mer kritiske forbrukere. (Ta dere en tur så får dere se!!)
PC-en min er produsert i Kina med Amerikansk opphav. Smart telefonen min Huawei fungerer like bra som barnebarnets Iphone som også delvis er produsert i Kina.
Sany som hadde blitt med i Konkurranse for 3 år siden ble nr. 2 etter Cat gravemaskiner. Japanske og Koreanske kom bak.
Kinesernes største utfordring er trolig å få kvalitetskontrollen på Japansk nivå. Da er alle andre utkonkurrert.
Kinesere jobber fortsatt opp til 10 t. arbeidsdag og halve lørdagen. Og er blide til tross for at toppsystemet ikke er spesielt demokratisk. De er ikke vant med vår form for demokrati og har hatt en fantastisk fremgang de siste 30 årene.
Det er helt sikkert rett mht foringer og SKF. Men hvor langt skal man dra varigheten om det ikke er er 24 timers produksjon?
Subaruen jeg kvittet meg med etter 16 år hadde ingen lagerslitasje og det var ikke SKF
Jeg har en nabo, han har maskinpark for sommeroppdrag. Jeg tipper at den nye Cat hjullasteren hans går 70 timer i året. Volvoen hans hadde blitt 20 år.
Min billige ZL har nå gått 500 timer på 3,5 år og jeg har kjøper for 15% under innkjøpspris. (kjøpte på lav dollarkurs)
For proffmarkedet forstår alle at man ikke vil ha unødevendig slitasje. Og de billigste Kineserne.
Etter 10 år har alle leasede Euro/US/Japan maskiner endt opp som billige reservemaskiner eller de opp til 8 tonn som private gårdsmaskiner. De aller fleste entrepenører har maskiner som er mindre enn 6 år gamle. De leaser nytt bl.a. pga skatteregler. Det samme skjer i landbruket. Tre traktorer uten særlig bruktmarked som blir stående gjemt bak låven.
Det er mer spørsmål om når tid det innføres vrakpant også på maskiner. Det står mye Åkerman, div Japanere, div Cat, Volvo langs landeveiene ubrukt. Norsk Gjenvinning kommer ikke å henter ubrukt rustent stål. Det betales med under 1 krone kiloet. Kostbar transport. Samme pris for Kinastål på returen.
Takk for kommentaren. De var saklige men skeptiske.
En lokal indutriprodusent her, handler mest mulig fra Kina. Kvaliteten er god nok.
http://handlefrakina.blogspot.no
epost arn-haga@online.no
Jeg tror faktisk at Kina vil bli markedsledere i flere og flere felt. Men så langt er det få som har fått til en skikkelig kvalitetskontroll og innovasjon. Noen har fått det til (eks. Huawei, Geely, China Railway...), og det indikerer at andre kan komme etter. Så det er nok mye som minner om Japans stigning fra copycat til markedsleder. Men det er et stykke igjen til kvalitet trumfer volum hos dem.
Sør-Korea ligger noen år forran, og forteller samme historie. Jeg var med på det første yardstayet som deepsea atlantic hadde i norge (verdens største flyterigg). Mye av arbeidet som ble utført ombord, var å rette opp feilene koreanerne hadde gjort. Yardstayet tok flere hundre menn flere måneder og rundt 200% kostnadsoverskridelse for å bli ferdig. Om Blant annet var det sprekker i sveisene i innfestningen til boretårnet. Dreneringspunkt var ikke laveste punkt på dekk. Jeg har heller ikke tall på hvor mange sveiser vi måtte ta opp igjen pga sprekker og hull. Sveisere som kan jobben sin, sveiser nærmere feilfritt. Det forteller litt om hva koreanske arbeidere får til. Den eneste grunnen for at den ikke ble produsert i norge, var pris.
Videre har vi begynt å importere koreanske biler. De blir også stadig bedre, men vi har enda ikke kinesiske biler,- og den eneste grunnen jeg kan komme på, er at de ikke klarer kvalitetskravene som gjelder for eu. Så hvorfor skulle kineserne være så mye bedre på maskiner?
Jeg kjøpte en snøfreser fra ALKO. Vel vitende om at det er et tysk merke som er kjent for kvalitet. Beklageligvis sjekket ikke jeg opp i at det kun var en ALKO logo på et kinesisk produkt, heldigvis med b&s motor. Jeg brukte maskinen 5ganger før startsnoren røk. Når jeg skulle fikse den, spratt fjæra ut, og jeg ente opp med å måtte kjøpe ny mekanisme. De som drev verkstedet i bergen, forklarte at de aldri fikset på startsnorene fordi det var bare bruk og kast. Ingen hadde delelager i norge. Og når jeg fikk tak i rett delenummer, var ikke delen identisk med den forrige, så nå går startsnoren mot venstre og ikke høyre..
Ellers ville jeg heller kjøpt en brukt graver til samme prisen av en ny kinesisk. Økonomsik sett går det og en grense på hvor det lønner seg å leie nødvendig utstyr.
Så det handler om å finne rette forbindelser, både i Kina for oss som importerer og inne minst rette importører som forhandlere må velge som også tar ansvar for produktet etterpå slik at vi tilbyr reservedeler etc. Noen handler bare et parti og er ferdig med varen når partiet er tomt. Slik som HaakonMB erfarer med snøfreser bør jo ikke forekomme men vi har daglige henvedelser på folk som leter etter deler til f.eks. strømaggragat solgt av en stor kjede i Norge og som tyder på at de ikke får noe. Vi selger noe som likner utseende messig, derfor håper de at dette er likt men det er det desverre ikke for disse. Det vi selger er produktet jeg omtalte over med nesten ikke reklamasjoner på. Dette har kina motor som er helt utmerket så en kan ikke skjære alle over en kam. Snøfreser leveres derfor med motor fra samme produsent hos oss.
Så godt som alt du får av produkter ved fra annekjente merker enten det er maskiner eller elektriske har jo nå et opphav i Kina. Fortoller også masse varelinjer hver dag slik at vi ser opprinnelseslandet på alle varene.
Nå er Korea akseptert.
Selv om sveiserne for 20 år siden måtte proffes opp.
Det er ikke bare stress på de kinesiske verkstedgulvene. Vi var på 4 ulike, og selv om det var produksjon på "linje" hos Carter, så vi ikke stress. Akkurat som på Volvo samlebåndet.
1/3 bodde på Brakke i 3 etasjer. Toalettene var rene, kjøkkenet var stort og serverte oss gjester sikkert 15 ulike retter. Bedre enn 5 stjerners hotellet i nabobyen.
At det leveres billigvarer a la Europris, sier seg selv. En stor vinkelsliper jeg hadde holdt i 4 år og kostet 500. Det var bra nok.
Nordmenn mener at vår lille sære gruppe alltid er best. Men for gjestearbeidere fra landsbygda i Kina er velstandsøkningen formidabel selv om de må pendle litt mer enn en nordsjøarbeider.
Vi kan ikke ha sånn SV dårlig samvittighet for at de har fått det mye bedre.
Men med ettbarnspolitikk blir det til sist mange ensomme kvinner i høyblokkene i Shanghai som det blir i 25 etasjers blokkene i Kiev, eller på Ammerud.
Det viktigste for oss er at vi får kjøpt produkter som har kvalitet etter pris, og ikke oppfører oss nedlatende fordi de arbeidende jobber dobbelt så hardt som norske, som igjen jobber mindre hardt enn Polske gjestearbeidere.
For anleggsmaskiner og slikt må vi nok betale litt mer etterhvert som alt blir forbedret. Men jeg får håpe at de ikke drar det like langt som i Subaruen min der alt overvåkes i mikrosekunder.
http://handlefrakina.blogspot.no
epost arn-haga@online.no
En produsent hadde alle relevante ISO godkjenninger og det var null i feilprosent. Men de var ikke lavest på pris.
Fra en annen produsent måtte vi kassere hele første parti. Vi turde ikke selge det! Det ble ikke noe mer med den produsenten nei. Men prisen, den var god den.
Det er slett ikke tilfellet! Hadde det vært sant så hadde jeg og mine kolleger vært uten jobb. Og det er vi ikke. Vi leverer komponenter og tjenester til norske produsenter som leverer over hele kloden. Det hadde de neppe klart om prisen var for høy. Og dette gjelder ikke bare oljesektoren. Endel mekanisk produksjon hentes faktisk tilbake etter å ha vært outsourcet.
Jeg oppfatter ikke at noen er nedlatende, bare konstanterer fakta om at kineserne ikke har den kvaliteten på produktene sine som det forventes i europa, og at det skjeldent er delelager i Norge for kinesiske produkt.
Det er likevel mye bra som produseres i kina, feks er det mye elektronikk de er gode på, men det krever at man vet hvilke produsenter som kan levere ønsket kvalitet.
Jeg baserer meg videre utelukkende på økonomi. Er budsjettet feks 200k, nutter det ikke å sammenligne en ny cat til 400 med en kinesisk maskin til 200 fordi prestanda er lik. Da får man kjøpe en brukt cat til 200, og jeg mener det fremdeles er en bedre maskin. Det jeg baserer meg på er årlige avskrivninger og driftsbudsjett. Feks kan en merce til 600 være et bedre kjøp enn en skoda til 400- fordi merca klarer det dobbelte av kilometer, selvom begge bilene har lik prestanda på papiret. I tillegg er merca langt bedre å kjøre. (Selvom skoda har kommet seg fælt de siste årene)