#11
 64     Langs en fjord     0
Jeg vil også være med å synse litt Smile .

Med bakseteplass, tenker du på beinplass, eller bredde? Altså om du ønsker bakovervendte barneseter, eller tre seter i bredden?

Hvis jeg ikke husker feil (etter iherdig research da vi lette etter bil rundt 2010/2011), er stasjonsvognene med størst bagasjeplass rangert følgende (sier ingenting om innvendig plass):

Mercedes E-klasse
Skoda Superb
Skoda Octavia
VW Passat

Etter her fulgte det tett på med Volvo V70 og Ford Mondeo etc. Uansett, det som er bemerkelsesverdig er jo at Octavia kommer såpass høyt opp på lista, selv om den strengt tatt er en "Golf"-klasse i stasjonsvogn. Hadde en Octavia som leiebil i en måned, og var ganske fornøyd med den. Plass til to barnevogner i bagasjerommet.

Søstera mi har en Passat (2013-modell) med bakovervendt sete. Da er det lite plass igjen i forsetet. Jeg er 172cm og syntes det var trangt (veldig oppreist sittestilling). Til gjengjeld har de stort bagasjerom. Superb er nok bilen som gir deg både i pose og sekk plassmessig.

Selv kjører vi en S-max med to bakovervendte seter. Null problem. Danseplass overalt Smile . Men er jo en flerbruksbil. Mange som ikke liker de.

Ps. Nye Golf stasjonsvogn tar over rundt 605 liter i bagasjerommet. Just mentioning it. Smile
Signatur

   #12
 10,486     Akershus     0
Jeg har (mot min vilje!!) kjørt ford C-max med bakovervendt barnesete, og selv der var det god plass. Plassen var nok også det eneste som var godt med den bilen, og for S-max-eiere håper jeg at S-max er noe ganske annet.
Signatur
   #13
 740     0
Volkswagen Sharan 4-Motion (Family utgaven har integrerte barneseter)?

Levert som 5, 6 og 7 seter. Som 6 seter er det to varianter 2+2+2 og 2+3+1. Førstnevnte bør man unngå spesielt vis man har mer enn 2 barn.

Har man 1-3 barn og tar man ut seter i bakerste seterad så har man en "stasjonsvogn" med enorm lasteplass. Vi løftet sportsvognen rett inn UTEN å slå den sammen ved daglig bruk. Da sto den i lengderetning så annet "rot" ble plassert ved siden av. Bare fotbrettet på vognen ble slått ned og det justerbare håndtaket vippet litt ned. Slapp å slå sammen hele vognen.

4-Motion utgaven har også 3 cm høyere bakkeklaring enn den med forhjulsdrift. Noen har også elektrisk oppvarmet frontrute. Vil bare si hvorfor har ikke alle biler det. Er det litt dugg inni ved kjøring så slipper man defrost funksjonen påslått på klimaen og tilhørende "overopphetet" luft i ansiktet. På med varmetrådene og dugg borte. Også fint når man starter kald bil på vinteren.
   #14
 1,596     0
Har selv en 2007 A4 Avant, og bannes over hvor trangt det er med bakovervendt barnesete. Har nylig snudd dette, men uten den helt store gevinsten plassmessig. En annen ting som irriterer meg i det daglige, er lastehøyden i baksetet. En skal virkelig "lirke" ungen inn i setet sitt, med høye sidestøtter og lav takhøyde. Spesielt med omtanke å unngå knagging av barnets hode borti noe. Deretter er det den nesten umulige manøveren, ihvertfall i et trangt parkeringshus, og få på plass 3-punktsselen. Jeez!!  :-\

Samtidig må jeg si meg positivt overrasket fornøyd med A4'en - den har nå gått 50k uten en eneste feil av noe slag. Alle servicer i Tyskland, så kan vel egentlig ikke si at driftsutgiftene har vært formidable på denne bilen. Med multitronic og masse annet snadder utstyr er dette en knallbil når man er kommet seg ut på veien, men plassmessig ikke en innertier.

Vi hadde forøvrig en Brio Go som gikk rett inn baki - fremdeles plass til handleposer. Og med svært "skiboks" på taket blir det plass til feriebagasjen også...

Selv er jeg veldig lysten på en SUV-variant, gjerne fra en Japansk fabrikk. Forester, CX-5, Qashqai eller noe i den retning. Disse får du vel ofte med 4x4 og diverse også. For vårt behov skulle jeg dessuten gjerne avhjulpet dieselknakkeren med en liten elektrisk rakker til bykjøring. Men vi får vel legge mer penger i husprosjektet først...  ::)

   #15
 740     0
Sharan har seter som kan justeres i lengde retningen så man får bedre plass mot forsetene. Separate stoler som gjør at man kan justere ryggene uavhengig av hverandre. Sovner en så legg den ryggen litt mer tilbake og man slipper at hodet henger forover.
pwb
   #16
 2,256     Ski     0
SKYVEDØRER. Det er det viktigste ved en familiebil. Det er mye bedre plass i bredden når det er skyvedører. Det er så mange andre fordeler med skyvedører på familiebiler også. Legg bort kravet om utseende på bilen og kjøp en kasse/pizzabil lignende bil med skyvedører. Livet er for kort til å kjøre rundt i en stasjonsvogn og slite med takboks og dårlig plass når man skal bort. Pug. Expert Tepee er en families drømmebil, dytt alt du trenger inn i bilen og kjør i vei. Fiat Scudo er samme bil og det ligger en del slike på finn nå, vet ikke om Toyota har kommet med personbilutgave av sin modell. Det er så deilig med danseplass inne i bilen, trenger unga å skifte f.eks til trening eller andre ting så kan det også lett gjøres inne i bilen. Har faktisk hatt 2 voksne, 3 barn og 5 sykler inne i bilen (måtte da selvfølgelig ta ut bakerste seterad). Når det gjelder forbruk (120HK) så ligger den på ca 0,7, litt under ved langkjøring om sommeren og litt over ved mye småkjøring.
  (trådstarter)
   #17
 530     Møre og Romsdal     0
Her var det komt mange gode tips gitt, tusen hjertelig :)

Sharan hadde eg faktisk ikkje tenkt på som eit alternativ ein gong, hadde ikkje fått med meg dei kom med 4-motion sidan Touran ikkje gjer det(?). Trur allikavel ein såpass stor bil får vente til nummer 3 evt. er på veg, vil gjerne ha anten stasjonsvogn eller suv denne gangen.

Akkurat som shaukaas seier, så er eg MEGET fornøgd med a4 avant'en min, har køyrt han 74.000 km sjølv no, og ikkje noko problem med han. Der er også kurrant med plass når ein legg ned seta til å frakte store ting, og seinast igår kveld frakta eg STORE mengder panel på taket :)

Akkurat no kikar eg mest på denne:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46946033&searchclickthrough=true
Ser ut som det er veldig mykje for pengane. Lav km, lenge til 120k-service, ser ganske så strøken ut, interiøret er det eg anser som flottast i Passaten(med dobbel-din og delskinn).

Superb'en slit eg med å finne gode eksemplar innanfor den prisramma eg har sett. Octavia finn eg mange av.
Signatur

   #18
 6,009     Finnmark     0
Viktig å tenke på driftssikkerhet når man kjøper bruktbil.....
Dessverre så er ingen av flerbruksbilene høyt oppe på slike statistikker!
Det som også begynner å bli en viktig faktor, er om det finnes merkeforhandler der man bor.

Signatur
pwb
   #19
 2,256     Ski     0

Viktig å tenke på driftssikkerhet når man kjøper bruktbil.....
Dessverre så er ingen av flerbruksbilene høyt oppe på slike statistikker!
Det som også begynner å bli en viktig faktor, er om det finnes merkeforhandler der man bor.


Vel, kjøper man seg en flerbruksbil til 200.000 som har tapt seg 300.000-400.000 på 5-6 år og man setter av å bruke f.eks 20.000 i året på vedlikehold/reperasjoner så har man mye bil for pengene.
   #20
 6,009     Finnmark     0


Viktig å tenke på driftssikkerhet når man kjøper bruktbil.....
Dessverre så er ingen av flerbruksbilene høyt oppe på slike statistikker!
Det som også begynner å bli en viktig faktor, er om det finnes merkeforhandler der man bor.


Vel, kjøper man seg en flerbruksbil til 200.000 som har tapt seg 300.000-400.000 på 5-6 år og man setter av å bruke f.eks 20.000 i året på vedlikehold/reperasjoner så har man mye bil for pengene.


Er forsåvidt enig med deg, men ofte koster EU kontrollen 20000 kroner på disse bilene ???

"Nye" feil som det blir mer og mer av, og krever merkeverksted er feil som ikke fantes før:
Check enige varsel, uteglemt nøkler + startsperre, alarmer, sikkerhetsmodus(må resettes), partikkelfilter, lambasonder....................
Signatur