594
10
0
Konisk bolt sitter fast i gummi
5,111
Sørnorge
0
Jeg prøver å få løs øvre bærearm foran på bilen. På armen sitter en konisk bolt med mutter. Denne er tredd inn i et metallrør som sitter i en gummiforing som sitter fast i .... en del jeg ikke har noe navn på.
Problemet er altså få løs denne bolten fra røret uten å ødelegge gummiforingen. Mutteren var grei å skru av. Jeg finner ingen måte å holde det røret fast på - det er kun gummien som holder det. Jeg har trukket med så mye kraft som jeg tror gummien tåler. Jeg har prøvd å banke den ut. Jeg har prøvd å banke en skrutrekker mellom bærearmen og røret. Uten at noe hjalp. Underveis har jeg dynket området wd40 mange ganger.
Etter å ha slitt med venstre side en stund, prøvde jeg meg på høyre side. Her var det bare å vippe armen av. Noen forslag til hvordan slike kan løsnes?
Vedlagt bilde viser høyre armen halvveis av.
Problemet er altså få løs denne bolten fra røret uten å ødelegge gummiforingen. Mutteren var grei å skru av. Jeg finner ingen måte å holde det røret fast på - det er kun gummien som holder det. Jeg har trukket med så mye kraft som jeg tror gummien tåler. Jeg har prøvd å banke den ut. Jeg har prøvd å banke en skrutrekker mellom bærearmen og røret. Uten at noe hjalp. Underveis har jeg dynket området wd40 mange ganger.
Etter å ha slitt med venstre side en stund, prøvde jeg meg på høyre side. Her var det bare å vippe armen av. Noen forslag til hvordan slike kan løsnes?
Vedlagt bilde viser høyre armen halvveis av.
Det har den gamle Volvo purka mi fått i flere år, og bolter kommer ut som de er ment å gjøre.
Varme plæier å være medisin, men det er nok ikke mye en kan tilføre før gummien lukter.
At den er for stor kan være fordi mange slike foringer faktisk er 2 foringer presset inn fra hver sin side. Så er stålhylsa presset inn etterpå.
Er det vanskelig å komme til å få slått på mutteren, må du bruke en forlenger av et eller annet slag, men ikke slå så hardt at gjengene ryker.
Hjuloppheng krever litt vold, og det er ikke så lett å varme når det er gummi rundt, med mindre du svir av foringen helt.
Løsner det ikke, så må du ut å kjøpe deg en passende endeleddsavtrekker.
Foringer er rett frem å bytte, så lenge man har utstyret. Man pleier bare å brenne ut den gamle, og presse inn nye, men det er jo ofte litt verre dersom man ikke hverken har noe å brenne eller presse med.
Det virker som ingen har noen triks for å få løs denne uten å ta foringen. Delen med foringen heter visst "extension compl-knuckle arm left-hand" og delenummeret gir kun treff som ser helt anderledes ut på ebay.
Konklusjonen er at jeg får prøve meg på kingpin i steden. Formålet er å få løs drivakslingen for å bytte clutch.