Hvilken bil du har kan ha litt å si også, men generelt sett så er vibrasjoner under bremsing kast i skive, dårlige foringer kan forsterke dette, men feilen er fremdeles kast i skiva.
Med kontrollarmforing regner jeg med du oversetter fra Track Control Arm Bushing, og på godt norsk mener indre foring i (nedre) opphengsbru(Bærebru).
Min erfaring er at foringer som har med caster/reaksjonstag, ofte kan gi utslag i vibrasjoner fra bremser, mens andre foringer har lite med dette å gjøre.
Det er en peugeot 406. Er vel bærearm på norsk ja. Den fremste av de to foringene som sitter inn mot senter av bilen ser litt sliten ut. Har bestillt nye skiver, så får jeg se om det hjelper.
Jeg ser på nettet at noen tapper ut bremsevæske når de driver inn stempelet i kaliperen for å få plass til ny skive og klosser, mens noen ikke tapper ut - bare presser væska tilbake i hovedsylinderen. Har det noe for seg å tappe av? Kan hovedsylinderen ta skade av å få væske pressa i retur?
Det skal gå bra og bare klemme inn, men du kan jo følge med på beholder så det ikke renner over. Du ødelegger ikke noe ved å gjøre dette, retur er normalt
Trenger ikke tappe av noe, men det er lurt å skifte væska hvert annet år, man får ut vannutsatt væske, som gjør at det blir mindre korrosjon(kalipperne holder lenger), og ikke minst, kokepunktet på væska stiger, så du ikke mister bremsene så fort når de blir varme.
Puss gjerne med en stålbørste og saus caliper, klosser og skiver inn med sinkspray, la det tørke sånn halvveis og så sauser du det inn med noe spraylakk. Jeg har brukt BTs motorlakk.
Du lakkerer bremseklosser og skiver? :o ??? ???
Jepp. Ikke direkte ved at jeg plukker ut klosser og skiver og lakker hele, men jeg pusser der jeg kommer til når alt er montert og sauser det inn.
Flaten mot felgen har litt overflaterust fordi jeg tørket vekk mye lakk for å få god kontaktflate. Noe lakk har sluppet på ytterkanten av skiven fordi jeg ikke gnukket vekk gravrust. Det er egentlig alt. Bremsene ser utrolig mye bedre og friskere ut bak åpne felger og tåler østlandsvinter langt bedre.
Ren sink forsøkte jeg bak som en ren test kontra foran der jeg lakket etter sinken. Som man ser så tåler ikke sinken påkjenningene. Ikke overraskende, men som sagt så ville jeg teste.
Jeg kan faktisk gå god for metodem til DiaZzz ;D Jeg gjør dette selv. Selvfølgelig med måte.
Hva kalippere angår: Mekonomen og en rekke andre selger fabrikkoverhalte kalippere. Disse kalipperene er faktisk (i mitt tilfelle) Honda orginal som er overhalt.
De er sandblåst, frest på ny med nye stempel og pakninger. Og til slutt, varmgalvanisert som er lagt bedre overflatebehandling enn orginal. Det blir knapt bedre for slike produkt (ser man bort fra superprodukt som wilwood).
Prisen er også god. Det er langt bedre deal å kjøpe overhalte kalippere enn å renovere selv (stempel pleier å ruste sund). Stempel og nye pakninger koster.
I Norge med mye salt på veiene, er slitasjen på bil og spesielt bremsesystem ekstrem.
tar vell ca 10 sekund å kjøre den over bremsetesten for å se om de er skiva. kan også jekke den opp å snu på hjulet, samtidig som noen holder litt brems, sånn at du akkurat kan snu hjulet. kjenner greit om de roterer jevnt da.
Det er sikkert fort gjort ja. Men det blir også fort gjort 500kr å betale for den enkleste test; det er iallfall min erfaring. Så når folk virker så samstemte på at det er skiva, så velger jeg å legge pengene i deler istedet.
Med kontrollarmforing regner jeg med du oversetter fra Track Control Arm Bushing, og på godt norsk mener indre foring i (nedre) opphengsbru(Bærebru).
Min erfaring er at foringer som har med caster/reaksjonstag, ofte kan gi utslag i vibrasjoner fra bremser, mens andre foringer har lite med dette å gjøre.
Jeg ser på nettet at noen tapper ut bremsevæske når de driver inn stempelet i kaliperen for å få plass til ny skive og klosser, mens noen ikke tapper ut - bare presser væska tilbake i hovedsylinderen. Har det noe for seg å tappe av? Kan hovedsylinderen ta skade av å få væske pressa i retur?
Husk å rengjøre kaliper grundig før du setter i nye klosser...Og smøre glidepinner...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Rett etter operasjonen:
https://lh6.googleusercontent.com/-85xpvsxliwI/UX6sYtfhVtI/AAAAAAAACtw/KV6FTtfXCDM/s640/IMG_20121021_151216.jpg
Etter ca. et år på veien (fant ikke noe bilde der det var renere, men det er altså bortimot fritt for rust):
https://lh6.googleusercontent.com/-ewgl4nFW5Mg/UX6sGo-F0XI/AAAAAAAACto/Z4FAOgmWwHI/s640/IMG_20130419_102001.jpg
Flaten mot felgen har litt overflaterust fordi jeg tørket vekk mye lakk for å få god kontaktflate. Noe lakk har sluppet på ytterkanten av skiven fordi jeg ikke gnukket vekk gravrust. Det er egentlig alt. Bremsene ser utrolig mye bedre og friskere ut bak åpne felger og tåler østlandsvinter langt bedre.
PS: Ikke bruk kun sinkspray. Det finnes sinkspray som er iblandet lakk for å gi bedre holdbarhet, men ren sinkspray tåler ikke omgivelsene:
https://lh5.googleusercontent.com/-Fw3z1HyUcEk/UX6r_dr1LxI/AAAAAAAACtg/AEfuSlHRsLc/s640/IMG_20130419_101143.jpg
Ren sink forsøkte jeg bak som en ren test kontra foran der jeg lakket etter sinken. Som man ser så tåler ikke sinken påkjenningene. Ikke overraskende, men som sagt så ville jeg teste.
Hva kalippere angår: Mekonomen og en rekke andre selger fabrikkoverhalte kalippere. Disse kalipperene er faktisk (i mitt tilfelle) Honda orginal som er overhalt.
De er sandblåst, frest på ny med nye stempel og pakninger. Og til slutt, varmgalvanisert som er lagt bedre overflatebehandling enn orginal. Det blir knapt bedre for slike produkt (ser man bort fra superprodukt som wilwood).
Prisen er også god. Det er langt bedre deal å kjøpe overhalte kalippere enn å renovere selv (stempel pleier å ruste sund). Stempel og nye pakninger koster.
I Norge med mye salt på veiene, er slitasjen på bil og spesielt bremsesystem ekstrem.
kan også jekke den opp å snu på hjulet, samtidig som noen holder litt brems, sånn at du akkurat kan snu hjulet. kjenner greit om de roterer jevnt da.
Den andre testen din var fin, den kan jeg bruke:)